شادنوش در مصاحبه با خبرنگاران بیان کرد؛ 8 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی با پیوند عضو در کشور، ایران، رتبه یک دنیا در پیوند کبد در یک مرکز

به گزارش تور ارمنستان ارزان، رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت درباره پیوند عضو در ایران و صرفه جویی ارزی نجومی صورته گرفت شرح داد. به گزارش خبرنگار ، پیوند عضو، جراحی که در آن مرگ و زندگی افراد رقم می خورد، فردی مرگ مغزی می شود و خانواده او با اهدای عضو جان چند بیمار نیازمند عضو را نجات می دهند بیمارانی که نفس های آخر عمرشان را می کشند. هزینه پیوند عضو در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا چندین هزار دلار است و فقط بیماران ثروتمند می توانند از ان استفاده نمایند اما در ایران هزینه پیوند عضو رایگان است و خانواده فرد مرگ مغزی عضو عزیزانشان را مهربانانه اهدا می نمایند، تا اعضای عزیز از دنیا رقته شان جریان حیات را دوباره در رگ های افراد دیگری به خوبی به چزخش در بیایید و فردی که سال هاگرفتار بستر وو بیمارستان بوده است بتواند زندگی شیرینی را در کنار خانواده خود تجربه کند، البته در مواردی مانند پیوند کلیه پیوند از فرد زنده به زنده انجام می شود. ایران در پیوند در رده کشورهای برتر دنیا واقع شده است و ما چند مرکز پیوند اعضا در ایران داریم که عنوان رتبه یک پیوند در یک مرکز را در دنیا یدکی می کشند و این افتخار بزرگی برای ملت و کشور ایران محسوب می شود و جراجان ایرانی از به روزترین روش های روز دنیا استفاده می نمایند و حتی خود در مواردی مبدع روش های جدید پیوند عضو نیز هستند. در ادامه مصاحبه خبرنگار خبرنگاران با مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت را در خصوص پیوند عضو، تاریخچه، صندلی ایران در دنیا بخوانید. کمی درباره پیوند اعضا و تاریخچه آن در ایران شرح دهید؟ اولین پیوند عضو در ایران به چه سالگی بر می شود؟ پیش از انقلاب وضعیت ما در پیوند اعضا چطور بود؟

شادنوش در مصاحبه با خبرنگاران بیان کرد؛ 8 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی با پیوند عضو در کشور، ایران، رتبه یک دنیا در پیوند کبد در یک مرکز

پیوند قله پزشکی در جهانی امروز محسوب می گردد و نشان دهنده قدرت و توانایی کشور ها در حوزه پزشکی است.

در کشور ما با حضور انسان های ایثارگر و فداکار در حوزه پزشکی امروزه علم پیوند اعضا ایران در صندلی رفیعی واقع شده است و تمام پیوند های اعضایی که در جهان انجام می گردد، در ایران نیز به دست پزشکان و جراحان توانمند ایرانی انجام می گردد.

اولین عمل پیوند عضو ایران در سال 1347 و در دانشگاه علوم پزشکی شیراز رخ داد و از این سال تا پیروزی انقلاب اسلامی 80 پیوند کلیه انجام شد.

هزینه 30 هزار پوندی پیوند اعضا ایرانیان در خارج کشور

در سال های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی شرایط پیوند اعضا چطور بود و هزینه اعزام بیماران به خارج از کشور برای پیوند چقدر بود؟

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بدلیل وقوع جنگ و شرایط ویژه ای که وجود داشت ما ناچار بودیم بیماران را برای انجام عمل پیوند به خارج از کشور اعزام کنیم و در آن موقع هزینه جراحی پیوند هر بیمار مبلغی در حدود 30 هزار پوند بود و ارزی های بسیاری برای همراهان بیمار و بابت اسکان و دیگر مسائل از کشور خارج می شد و به دلیل صف انتظار طولانی و بعضی شرایط امکان اعزام تمام بیماران به خارج از کشور فراهم نمی شد.

پیوند اعضا چه زمانی در ایران قانونی شد؟ کمی هم در خصوص فتوای رهبر کبیر انقلاب اسلامی در زمینه پیوند اعضا شرح دهید.

در سال 68 با فتوای تاریخی رهبر کبیر انقلاب اسلامی (ره) شرایط پیوند در کشور تغییر پیدا کرد و پیوند عضو از افراد فوت شده و حتی انسان های زنده فراهم شد و انجام عمل پیوند از نظر شرعی در ایران فراهم شد، اما 11 سال طول کشید تا پیوند اعضا در مجلس شورای به صورت قانونی در بیاید و دو سال طول کشید تا هیئت وزیران این مصوبه را به سراسر کشور ابلاغ کند.

بعد از ابلاغ هیئت وزیران مبنی بر ابلاغ انجام عمل پیوند فعالیت های سیستماتیک و منظمی در این حوزه ـغاز شد و اکنون حدود 30 مرکز شناسایی و فراهم آوری اعضای بدن برای اهدای عضو داریم وتقریبا در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور امکان اهدا وجود دارد و اگر فردی دچار مرگ مغزی گردد در یک سیستم کلاسه شده و منظم جهت انجام عمل پیوند عضو معرفی می گردد.

تعداد مراکز پیوند عضو در ایران

اکنون با گذشت 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی چه تعداد مراکز اهدای عضو در ایران داریم؟

در حال حاضر 30 مرکز پیوند کلیه در کشور وجود دارد که به صورت متوازن در کشور پراکنده هستند و شما این موضوع را با اعزام بیماران به خارج از کشور مقایسه کنید، اکنون نه تنها احتیاج به اعزام بیماران به خارج وجود ندارد بلکه در همه استان های کشور امکان پیوند وجود دارد.

در حال حاضر 9 مرکز پیوند قلب، 7 مرکز پیوند کبد و 3 مرکز پیوند ریه در کشور داریم و تعداد پیوند های کلیه از مرز 50 هزار پیوند در کشور گذشته است، همچنین در حال حاضر بیش از 6 هزار پیوند کبد و هزار پیوند قلب در ایران انجام شده است.

هزینه پیوند عضو و دارو های بیماران پیوندی در ایران چقدر است؟

جراحی پیوند برای ایرانیان رایگان انجام می شوند و جراحان زبردست ما برای انجام عمل جراحی هزینه ای دریافت نمی نمایند.

دارو های پیوند که بیماران باید مادام العمر مصرف نمایند با اینکه گرانقیمت هستند رایگان در اختیار بیماران پیوند شده قرار می گیرند و کمتر کشوری مانند ایران از بیماران پیوندی این چنین حمایت می نماید و پیوند اعضا امریست که در آن در بسیاری از موارد بیمار راهکار سومی ندارد و این بدان معنی است که یا بیماری منجر به فوت فرد می گردد یا با انجام عمل پیوند، فرد پیروز می گردد به به زندگی روزمره خود ادامه می دهد.

فردی که کلیه خود از دست می رود امکان سرپرستی خانواده را از دست می دهد و یک خانواده را بخاطر بیماری خود درگیر و فلج می نماید، اما با انجام عمل پیوند کلیه، فرد به مانند مردم عادی می تواند به فعالیت های روزمره بپردازد، همچنین کسی که ریه خود را از دست می دهد تنفس روزانه و عادی او زجرآور و سخت می گردد، ولی با انجام عمل پیوند می تواند مانند دیگر افراد زندگی کند.

رتبه برتر ایران در پیوند کبد در جهان

صندلی ایران در پیوند اعضا در جهان چگونه است؟ برترین مراکز اهدای عضو ایران کدام هستند؟

دانشگاه علوم پزشکی شیراز یکی از مراکز پیوند کبد در کشور است و سالیانه 700 پیوند کبد در آن انجام می گردد و این مرکز رتبه اول پیوند کبد در جهان را دارد و بعد از آن یک بیمارستانی در کالیفرنیای امریکا با انجام سالیانه 400 پیوند کبد رتبه دوم جهانی را در اختیار دارد که تفاوت چشمگیری وجود دارد.

بیمارستان لبافی نژاد یکی از مراکز پیوند کلیه در کشورمان است که سالیانه بیش از 5 هزار عمل پیوند کلیه در آن انجام می گردد و خوشبختانه تکنیک میکرولاپاراسکوپی که برای انجام این عمل در این مرکز انجام می گردد مطابق مراکز پیشرفته جهانست و با کوچکترین زخم بر روی بدن خارج کردن کلیه و پیوند آن انجام می گردد و این از افتخارات کشور است.

سال 96 رکورد مرگ مغزی زده شد

آمار اهدای عضو در ایران چگونه است؟ چه تعداد بیماران در صف انتظار پیوند اعضا قرار دارند؟

متاسفانه آمار ما در زمینه اهدای عضو قابل قبول نیست، زیرا امروزه 25 هزار نفر در لیست انتظار برای انجام عمل پیوند هستند که از این تعداد متاسفانه روزانه بین 7 تا 10 نفر که چشم انتظار تماس مراکز پیوند هستند و در کشور فوت می نمایند.

سالیانه 16 هزار حادثه در کشور اتفاق می افتد و 8 هزار نفر دچار مرگ مغزی می شوند و از این تعداد بین 2 هزار و 500 تا 4 هزار نفر امکان اهدای عضو را دارند.

هر فرد مرگ مغزی چند عضو و بافت می تواند به بیماران دیگر اهدا کند؟ آیا اکنون وضع مناسبی در اهدای عضو داریم؟

هر فرد فوت شده می تواند به 8 نفر عضو و بیش از 50 بافت مانند قرنیه و پوست را به بیماران احتیاجمند اهدا کند و باعث ارتقای کیفیت زندگی و نجات جان آنها گردد.

در سال 96 که بهترین آمار اهدای عضو در کشور طی 18 سال گذشته را داشتیم، تنها 926 اهدا یعنی یک چهارم افراد اهای عضو داشتند.

در حوزه اهدای عضو شاخصی به نام PMP وجود دارد که این شاخص با جمعیت 80 میلیونی ما در حوزه اهدای عضو باید 45 باشد و اگر در مواردی این شاخص به 30 کاهش پیدا کند نیز مطلوب است، اما متاسفانه باید بگویم که در سال 96 که ایران در بهترین شرایط از نظر آمار اهدای عضو بود شاخص PMP در کشورمان تنها 11.5 بود و این مسئله نشان دهنده آمار پایین اهدای عضو در کشورمان است.

شاخص اهدای عضو در ایران

چه اقداماتی برای فرهنگ سازی اهدای عضو در کشور انجام شده است و باید انجام گیرد تا به ایده آل ها برسیم؟

با تمام فعالیت هایی که در کشورمان انجام می گردد ما احتیاجمند انجام کار فرهنگی و ترویج اهدای عضو در کشور هستیم مشکل اساسی این است که مردم ما شناخت کافی از پدیده مرگ مغزی ندارند و ما باید این پیغام را به خانواده ها برسانیم که اگر عزیزی دچار مرگ مغزی گردد صدم درصد امکان برگشت به حیات برای آن وجود ندارد و تنها به دلیل مکانیزم فیزیولوژیکی قلب، ضربان خود را ادامه می دهد و حتی اگر قلب در بدن نباشد ضربان بین 4 تا 6 دقیقه خارج از بدن ادامه پیدا می نماید.

ما باید شرایطی را در کشور فراهم کنیم تا خانواده ها در شرایط سخت بتوانند تصمیم گیری نمایند و با اهدای اعضای عزیز از دست رفته خود به زندگی دیگران حیات ببخشند.

ما در وزارت بهداشت استان به استان در جهت ترویج فرهنگ اهدای عضو فعالیت هایی انجام می دهیم و ضمن آموزش به کادر پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با استانداران، اعضای شورای شهر، شهرداری و امام آدینه هر استانی در راستای ترویج فرهنگ اهدای عضو دیدار هایی داشته ایم.

شاخص PMP بندرعباس در گذشته حدود 0/5 بوده، ولی بعد از سه ماه و با انجام کار فرهنگ سازی و دیدار با مسئولان ذیربط در حال حاضر شاخص اهدای عضو به 11 رسیده است.

هزینه 70 میلیون تومانی سالیانه یک بیماری دیالیزی

هزینه پیوند در ایران برای بیماران رایگان است، اما در جهان جراحی پیوند هزینه بالایی دارد، برایمان بفرمایید که جراحی پیوند در ایران چقدر هزینه برای نظام سلامت دارد، هزینه های پیوند عضو در کشور های پیشرفته جهان چقدر است؟

هر فرد دیالیزی بین 400 تا 500 هزار تومان برای انجام این کار باید هزینه کند که در حدود 350 میلیون تومان برای یک دوره 5 ساله هزینه در بر دارد و متاسفانه در ایران روزانه 16 هزار دیالیز در کشور اتفاق می افتد.

یک عمل پیوند کلیه به همراه داروهایش برای یک دوره 5 ساله تنها 50 میلیون تومان هزینه در بر دارد و تعرفه پیوند مصوبه شورای عالی بیمه بوده که بوسیله هیئت ویزران به تصویب رسیده و معاون اول رئیس جمهور آن را به مراکز سرار کشور ابلاغ نموده، ولی هنوز اجرایی نشده است و این مسئله مانع بزرگی در ترویج امر پیوند است.

در شرایط فعلی دریافت رضایت از خانواده های متوفی برای اهدای عضو در حدود 90 ساعت به طول می انجامد که در این مدت بسیاری از بافت ها از بین رفته و دیگر اعضای فرد فوت شده قابل استفاده نیست و من معتقدم که برای کاهش دریافت رضایت از خانواده ها احتیاجمند کار فرهنگ سازی است.

چالش حوزه پیوند عضو از نظر تخصصی و اقتصادی چیست؟

بیمارستان های ما هزینه های انجام عمل پیوند را خود پرداخت می نمایند و همین مسئله مانع بزرگی برای انجام پیوند است و به دلیل آنکه پزشکان ما باید تا مرحله فوق تخصص ادامه دهند انگیزه ای برای این کار ندارند و این مسئله یک زنگ خطری برای حوزه پیوند کشور ما محسوب می گردد.

وقتی مصوبه پیوند پیوند در هیئت وزیران به تصویب رسیده این بدان معنی بوده که منابع اقتصادی آن مشخص شده است و بنده معتقدم که احتیاج حوزه سلامت این است که انگیزه های کافی برای انجام پیوند ایجاد و این امر با سرعت بیشتری محقق گردد.

باید برای انجام پیوند امکانات و تجهیزات لازم فراهم گردد و با تهیه زیرساخت های لازم و متخصصین این امر این کار به سادگی انجام گردد.

افتتاح 12 مرکز پیوند عضو در اردبیل و بندرعباس در آینده نزدیک

در انتها و ضمن تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار خبرنگاران قرار دادید، خبر خوشی در حوزه پیوند اعضا به مردم بدهید.

ما در حال توسعه مراکز پیوند در مناطق محروم کشور که جمعیت متناسبی دارند هستیم و طی ماه های اینده مراکز جدیدی راه اندازی می گردد که شهر های اردبیل و بندرعباس با فراهم شدن زیرساخت هایش و تجهیز امکانات آن اغاز شده است و به زودی این مراکز راه اندازی و مشغول به فعالیت می شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 388

به "شادنوش در مصاحبه با خبرنگاران بیان کرد؛ 8 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی با پیوند عضو در کشور، ایران، رتبه یک دنیا در پیوند کبد در یک مرکز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شادنوش در مصاحبه با خبرنگاران بیان کرد؛ 8 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی با پیوند عضو در کشور، ایران، رتبه یک دنیا در پیوند کبد در یک مرکز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید