توضیح وظایف پروستات

به گزارش تور ارمنستان ارزان، پروستات از هزاران غده ی کوچک تولیدکننده ی مایع منی تشکیل شده است. بطور خاص پروستات یک غده ی برون ریز است و از این لحاظ به آن یک غده ی برون ریز می گویند که مواد ترشحی آن از راه مجاری به بیرون از بدن می ریزد. غده های عرقی نمونه ی دیگری از غدد برون ریز هستند.

توضیح وظایف پروستات

توضیح وظایف پروستات

تهیه وتنظیم: حسین حیدری

پروستات غده یی است که جزو دستگاه تناسلی مردانه محسوب می گردد و ترشحاتی دارد که وارد مجاری تناسلی ادراری می شوند.

غده ی پروستات ترشحاتی قلیایی و شیری رنگ را در خود ذخیره و ترشح می نماید که معمولا 25 تا سی درصد حجم منی را به همراه سلول های اسپرم و مایع کیسه های منی تشکیل می دهد.

در یک مرد سالم پروستات اندکی بزرگتر از یک گردو است؛ در جلو و اندکی پایین تر از مثانه قرار گرفته است و پیشابراه را درست در زیر مثانه احاطه می نماید و می توان در حین معاینه ی مقعد آن را لمس کرد. پیشابراه درون پروستات با نام پیشابراه پروستاتی با دو مجرای انزالی به هم می پیوندند.

کارکرد ترشحی

پروستات از هزاران غده ی کوچک فراورینماینده ی مایع منی تشکیل شده است. بطور خاص پروستات یک غده ی برون ریز است و از این لحاظ به آن یک غده ی برون ریز می گویند که مواد ترشحی آن از راه مجاری به بیرون از بدن می ریزد. غده های عرقی نمونه ی دیگری از غدد برون ریز هستند.

مایعی که پروستات فراوری می نماید یک سوم مایع منی را تشکیل می دهد. مایعی که اسپرم را حمل و آن را تغذیه می نماید. این مایع فراوری شده به همراه اسپرم در کیسه های منی ذخیره می گردد. کیسه های منی (وزیکول سمینال) در میان راست روده و مثانه و چسبیده به مثانه قرار دارند و به مجاری انزالی باز می شوند. ترشحات کیسه منی غنی از فروکتوز (یک قند به اسم منبع انرژی اسپرم)، پروستاگلاندین ها (شکلی از اسیدهای چرب) و پروتئین ها هستند که باعث می شوند مایع منی در واژن زن منعقد گردد. ترشحات پروستات غنی از کلسیم، روی، ویتامین C (اسیدسیتریک)، اسید فسفاتاز، آلبومین و آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) هستند. ترشحات پروستات دارای بالاترین غلظت سیترات (ویتامین C) نسبت به هر بافت بدنی دیگر در انسان است. دانشمندان دقیقاً نمی دانند که چرا این گونه است، ولی تصور می نمایند شاید این غلظت بالا نقشی در فراوری مثل داشته باشد. روی (زینک) هم در غلظت های بالا در ترشحات پروستات یافت می گردد. زینک یک ماده ی ضدعفونی نماینده ی شناخته شده است و دانشمندان معتقدند نقشی در مقابله با عفونت های باکتریایی پروستات داشته باشد.

آنتی ژن اختصاصی پروستات

پروستات پروتئینی را فراوری می نماید که آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) نامیده می گردد. این پروتئین وارد مایع انزالی می گردد و در زمان مناسب به حفظ مایع منی یاری نموده و مانع لخته شدن آن می گردد. PSA که خاصیت آنزیمی دارد، به شکل یک گلیکوپروتئین به وسیله ی سلول های پوشاننده ی خوشه های غددی و مجاری پروستات فراوری می گردد. مقدار این پروتئین را می توان در خون هم مقدار گرفت. آزمایش مقدار این ماده در خون برای شناسایی سرطان پروستات مورد استفاده قرار می گیرد.

نشانگان درد لگنی مزمن مردان (پروستادینیا)

در این عارضه، در ناحیه ی لگن، پروستات و آلت تناسلی درد حس می گردد و ممکن است در هنگام ادرار کردن هم فرد دچار مشکل گردد. علایمی از التهاب یا باکتری در فرد وجود ندارد. این عارضه با روش های مختلف مانند فیزیوتراپی، روان درمانی، داروهای آنتی هیستامین، داروهای ضد اضطراب، داروهای مهارنماینده ی گیرنده ی آلفای سمپاتیک و ... درمان قرار گرفته است. علل پروستات کاملاً روشن نیست نظریه های بسیاری در این مورد وجود ندارد. پروستاتیت باکتریایی ممکن است نتیجه ی برگشت به عقب ادرار به درون پروستات باشد. این ادرار عفونی ممکن است نتیجه عفونت اخیر مثانه، ناهنجاری مجاری ادراری یا سوند زدن یا وارد کردن وسیله های دیگر به داخل مجاری ادرار باشد. از آن جایی که علل پروستات چندان روشن نیست، علایم انواع مختلف آن ممکن است بسیار مشابه باشد و هم بیمار و هم پزشک را با دردسر زیادی رو به رو کند.

کارکرد عضلانی

اسپرم درون بیضه ها فراوری می گردد و بعد وارد مجاری پیچ در پیچی روی بیضه به نام اپیدیدم شده و در آنجا بالغ می گردد. سپس به وسیله دو مجرای کوچک عضلانی به نام واز دفرانس پس از پیچیدن به دور مثانه به کیسه های منی می رسد. در هنگام انزال، عضلات جدار کیسه های منی و هم پروستات منقبض می شوند و محتوای خود را به درون دو مجرای انزالی می ریزند. این دو مجرای انزالی با عبور از میان پروستات به پیشابراه پروستاتی می ریزند و نهایتاً این محتویات به وسیله آلت تناسلی از بدن خارج می گردد. مایع منی، هم اسپرم را تغذیه می نماید و هم خاصیت قلیایی آن اسپرم را در محیط اسیدی واژن زن حفظ می نماید.

پروستاتیت

التهاب در غده ی پروستات را پروستاتیت می گویند. انواع مختلفی از التهاب پروستات وجود دارد که هر یک علل و عواقب متفاوتی دارند. دو نوع کمتر شایع این بیماری، پروستاتیت حاد و مزمن باکتریایی، با آنتی بیوتیک درمان می شوند. پروستاتیت حاد که ناشی از باکتری هاست. ممکن است با این علایم بروز کند: احساس بیماری، تب و لرز، درد عضلانی، کمردرد، درد در ناحیه ی لگنی هنگام ادرار کردن، تکرار ادرار و ناتوانی در تخلیه ی ادرار از مثانه.

سرطان پروستات

سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها در مردان در کشورهای پیشرفته است و یک دلیل مهم مرگ و میر در آنها به شمار میرود. انجام معاینه ی منظم مقعدی (توش رکتال) و مقدار گیری آنتی ژن اختصاصی پروستات معمولاً برای مردان بالای پنجاه سال توصیه می گردد تا به تشخیص زودرس این سرطان یاری گردد.

هیپرپلازی خوش خیم پروستات

هیپر پلازی خوش خیم پروستات (BPH) در مردان بالاتر از چهل سال رخ می دهد که در آن پروستات اغلب تا حدی بزرگ می گردد که ادرار کردن مشکل می گردد. دلیل هیپرپلازی خوش خیم پروستات دقیقاً معلوم نیست. گرچه این عارضه با غذاهای پرچربی، سابقه ی خانوادگی و هورمون ها ارتباط دارد.

به هر حال این عارضه خوش خیم است و سرطانی نمی گردد. علایم این بیماری شامل تکرر ادرار (احتیاج مکرر به رفتن به توالت) یا دیر آغاز شدن جریان ادرار است. اگر پروستات بیش از حد بزرگ گردد، ممکن است پیشابراه را ببندد و مانع جریان ادرار گردد. بزرگی خوش خیم پروستات را می توان با روش های دارویی، انجام جراحی هایی با کمترین برش و در موارد شدید با جراحی برای برداشتن پروستات درمان کرد.

منبع: 7 روز زندگی شماره 93

منبع: راسخون
انتشار: 19 مهر 1400 بروزرسانی: 19 مهر 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2169

به "توضیح وظایف پروستات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیح وظایف پروستات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید