شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار جبران خسارت نژادپرستی شد

به گزارش تور ارمنستان ارزان، کمیسیونر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل با انتشار گزارشی تاکید کرد که جبران خسارت، راهی برای رسیدگی به نژادپرستی علیه سیاه پوستان است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار جبران خسارت نژادپرستی شد

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، قتل جورج فلوید در سال گذشته یک کاتالیست غیرمنتظره برای شرایط کنونی روابط نژادی، نه تنها در آمریکا بلکه در سراسر جهان شد. شرایط مرگ او موجب انتشار گزارش رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد شد که از کشورها خواسته بود تا برای نژادپرستی ضد سیاهپوستان و انجام اصلاحاتی از طریق ابزارهای مختلف، به ویژه پرداخت غرامت، بیشتر تلاش کنند.

براساس ان.بی.سی نیوز، گزارش میچل باچله، کمیسیونر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل مرگ 190 تن بر اثر تیراندازی پلیس را بررسی کرد تا نشان دهد افسران پلیس عمدتا بابت نقض حقوق بشر علیه سیاهپوستان پاسخگو نمی شوند. این گزارش سال گذشته پس از انتشار ویدیویی از فلوید که به دست درک شووین، افسر پلیس سفیدپوست مینه سوتا به قتل رسید، به مرحله اجرا درآمد. این گزارش فقط محدود به ایالات متحده نبود و به مسائل نژادپرستی سیستماتیک در کشورهای نظیر برزیل، کانادا، فرانسه و کشورهای دیگر هم پرداخته است.

مونا ریشماوی، که رهبری یک واحد ضد تبعیض در دفتر حقوق بشری سازمان ملل را بر عهده دارد، در یک کنفرانس خبری گفت: ما حتی یک کشور را هم نیافتیم که کاملا با گذشته کنار آمده باشد یا به طور جامع به تاثیرات در زندگی امروز مردمان آفریقایی تبار پرداخته باشد. بنابراین، پیام ما این است که این شرایط غیر قابل قبول به تعداد می آید.

هدف از انجام این گزارش، سرعت دریافت کشورها در پایان دادن به بی عدالتی نژادی، پایان دادن به مصونیت برای پلیس های متخلف، تضمین شنیده شدن صدای مردمان آفریقایی تبار و کسانی که ضد نژادپرستی سخن می گویند، روبرو با اشتباهات در گذشته از طریق پاسخگویی و جبران خسارت است.

میچل باچله در سخنانی ویدیویی گفت: من از همه کشورها می خواهم تا دست از انکار بردارند و ریشه کن کردن نژادپرستی را آغاز کنند، به مصونیت ها پایان داده و اعتمادسازی کنند، به صدای مردمان آفریقایی تبار گوش کرده و با وقایع گذشته روبرو شوند و غرامت پرداخت کنند.

با این حال باچله گفت که غرامت مالی به تنهایی کافی نیست و این بخشی از مجموعه اقدامات برای کمک به اصلاح یا جبران بی عدالتی ها خواهد بود. او تاکید کرد: جبران خسارت فقط نباید خسارت مالی تلقی شود و باید شامل جبران، توانبخشی، اذعان به بی عدالتی ها، عذرخواهی، یادبود، اصلاحات آموزشی و تضمین های دیگر باشد که این بی عدالتی ها دیگر تکرار نشود.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 تیر 1400 بروزرسانی: 27 تیر 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2060

به "شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار جبران خسارت نژادپرستی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار جبران خسارت نژادپرستی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید