ظریف وارد سنگاپور شد

به گزارش تور ارمنستان ارزان، وزیر خارجه ایران به منظور شرکت در اجلاس وزرای خارجه آ.سه.آن و پس از سفری دو روزه به سریلانکا وارد سنگاپور شد.

ظریف وارد سنگاپور شد

برای دیدن توسعه یافته ترین شهر آسیا، با تور سنگاپور همراه شوید.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران پس از ترک کلمبو و رایزنی با مقامات عالیرتبه سریلانکا دقایقی قبل وارد سنگاپور شد.

ظریف به دعوت همتای سنگاپوری خود و به منظور شرکت در پنجاه و یکمین اجلاس وزرای خارجه اتحادیه آ.سه.آن و برای امضای پیمان مودت جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) به سنگاپور سفر کرد .

اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا که بیشتر با نام اختصاری آسه آن شناخته می گردد، یک سازمان بین المللی سیاسی، مالی و فرهنگی در آسیای جنوب شرقی است.

این سازمان در 8 اوت 1967 توسط تایلند، اندونزی، مالزی، سنگاپور و فیلیپین برای همبستگی علیه گسترش کمونیست ها در ویتنام و شورش های درون مرزهای خود این کشورها تأسیس شد.

سازمان مذکور در حال حاضر 10 عضو دارد و اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور و تایلند از اعضای اولیه آن هستند و بعدها برونئی، ویتنام، لائوس، میانمار و کامبوج نیز به آن پیوستند.

پیمان مودت و همکاری آسه آن که به پیمان اول بالی نیز شهرت دارد، در فوریه سال 1976 توسط کشورهای اندونزی، مالزی، تایلند، فیلیپین و سنگاپور که در آن موقع اعضای آسه آن را تشکیل می دادند، به امضا رسید. سایر اعضای آسه آن به تدریج و بعد از عضویت در آسه آن این پیمان را امضا کردند.

معاهده مذکور در واقع دستورکاری برای رفتار دولت های عضو آسه آن با یکدیگر بوده و دو اصل حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر مورد توجه جدی آن است.

مهم ترین هدف این معاهده کوشش کشورهای عضو برای برقراری صلح دائمی، همبستگی و اتحاد همیشگی و همکاری های مردمی بوده است. بر اساس مفاد این معاهده، امضانمایندگان آن باید اختلافات خود را به صورت صلح آمیز و به وسیله مشاوره و گفت وگو حل نمایند. بنابراین هدف این پیمان گسترش همکاری در زمینه های مختلف از جمله توسعه مالی و صلح و ثبات در جنوب شرقی آسیا بوده و احترام به استقلال، حاکمیت، برابری، تمامیت ارضی و هویت همه ملت ها از جمله اصول مهم این پیمان به شمار می روند.

از نظر معاهده مذکور پیوستن دیگر کشورها اعم از کشورهای حاضر در منطقه یا خارج از آن مجاز است. ماده 18 معاهده به مسئله پیوستن کشورها به معاهده پرداخته است و بر اساس این ماده امکان پیوستن دیگر کشورهای منطقه (به جز امضانمایندگان اولیه آن) پیش بینی شده است. در راستای زمینه سازی برای پیوستن دیگر کشورها به این معاهده و در واقع در راستای تحقق هدف آ سه آن مبنی بر موضوع قرار دریافت در تحولات و مهندسی منطقه، این ماده طی دو مرحله و در سال های 1987 و 1998 اصلاح شد. بر اساس اصلاحات فوق الذکر الحاق کشورهای خارج از منطقه به این معاهده مجاز بوده و منوط به رضایت کشورهای عضو آسه آن است.

در حال حاضر به غیر از 10 عضو آسه آن، 22 کشور دیگر به همراه اتحادیه اروپا این معاهده را امضا نموده اند. با تصویب الحاق 4 کشور دیگر در نشست لائوس در ژوئیه 2016، در حال حاضر مجموعا تعداد 36 کشور به این پیمان ملحق شده و اصول مندرج در آن را به عنوان مبنا و پایه تنظیم روابط و رفتار با کشورهای منطقه پذیرفته اند. آسه آن در ارتباط با تمایل دیگر کشورها به منظور پیوستن به این پیمان سه معیار کلی را در نظر می گیرد.

از آنجا که الحاق به این پیمان به عنوان پیش شرط اصلی برقراری روابط سازماندهی شده و منظم با آسه آن تلقی می گردد، از 1390 کوشش ها برای پیوستن ایران به پیمان مذکور آغاز شد. در راستای همین اقدامات در سال 1392 نامه ای رسمی به امضای علی اکبر صالحی وزیر وقت امور خارجه خطاب به همتای برونیایی اش به عنوان رئیس دوره ای آسه آن مبنی بر تمایل جمهوری اسلامی ایران برای پیوستن به پیمان مودت و همکاری ارسال شد. از این مقطع کوشش ها و رایزنی های سیاسی فراوانی در مرکز و نمایندگی های حوزه برای لابی با مقامات کشورهای آسه آن به منظور جلب حمایت آنها به عمل آمد که به صورت مختصر می توان به اقداماتی همچون برگزاری دو دور جلسه توجیهی مدیرکل منطقه ای با سفرا آسه آن در تهران، طرح موضوع الحاق ایران در سفر دوره ای ظریف وزیر امور خارجه به کشورهای منطقه در اسفند ماه 94 اشاره نمود.

قرار بود سند الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری آسه آن از سوی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس وزرای خارجه آسه آن در لائوس در تاریخ 6 سپتامبر 2016 برابر با 16 شهریور 1395 امضا گردد که این سفر انجام نشد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه 15 شهریور 1395 در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره عدم انجام سفر ظریف به لائوس برای امضای پیمان مودت و همکاری آ.سه.آن گفت: تصور ما بر این بود که می توانیم در اجلاس مذکور این سند را امضا کنیم، تفاهمات صورت گرفته و تمام کارها بین ما و آسه آن صورت گرفته است.

قاسمی یادآور شد: ولی در مکاتباتی که اخیرا با دبیرخانه آسه آن در اندونزی داشتیم، یک موضوع جدید را پیدا کردیم که دیدیم هنوز پروسه یا فرآیند داخلی امضای این پیمان مودت کاملا انجام نشده است و لذا آن را به دلیل احترامی که برای نهادهای درون حاکمیتی قائلیم به بعد موکول کردیم که این پروسه انجام و فرآیند طی گردد و بعد امضا صورت گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه امضای این پیمان قطعی است و تفاهمات آن صورت گرفته، اظهار داشت: پیوستن ایران به این پیمان دو سه سال پیش به مجلس شورای اسلامی رفته بود و به دلایلی در یک مقطع خاص متوقف شد و الان دریافتیم که این روند و فرآیند در مجلس هنوز کامل نیست، به همین خاطر ترجیح دادیم بعد از تصویب نهایی این پیمان را بعدا امضا کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 13 مرداد 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 476

به "ظریف وارد سنگاپور شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف وارد سنگاپور شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید