عادات بدی که منجر به ناراحتی کلیه ها خواهند شد

به گزارش تور ارمنستان ارزان، گاهی ممکن است عاداتی که به نظر برای شما هیچ ضرری برای سلامتی ندارند، تهدیداتی جدی برای سلامتی شما تلقی شوند، ممکن است شما در حال آسیب رساندن به کلیه خود باشید و از این موضوع بی اطلاع بمانید.

عادات بدی که منجر به ناراحتی کلیه ها خواهند شد

کلیه شما با تنظیم فشارخون، دفع سموم و مایعات اضافی، بدن شما را سالم نگه می دارد. آسیب به کلیه ها عموما غیرقابل بازگشت است. برای اینکه کلیه هایتان را سالم نگاه دارید، در جهت تغییر عادات زیر تلاش کنید.

  • مصرف مسکن برای مدت طولانی

استفاده طولانی مدت از مسکن ها در دوزهای مصرفی بالا به ساختار و لایه های کلیه صدمه میزند. تقریبا تمامی مسکن ها خون رسانی به کلیه را کند می کنند و همین موضوع سبب می گردد تا کلیه ها بعد از مدتی آسیب جدی ببیند. تقریبا 1 تا 3 درصد افرادی که به آسیب های شدید کلیوی دچار هستند، بر اثر مصرف بیش از حد مسکن برای مدت طولانی به بیماری های کلیوی مبتلا شده اند.

  • سیگار کشیدن

مضرات سیگار برای ریه و قلب بر کسی پوشیده نیست و تقریبا همه از آنها مطلع هستیم. اما تحقیقات نشان می دهد که افرادی که سیگار می کشند، درصد بیشتری از پروتئین در ادرارشان دیده می گردد، نشانه ای که حاکی از یک کلیه آسیب دیده است. همچنین بیماری هایی همچون دیابت و فشار خون که به کلیه ها صدمه میزنند، با سیگار کشیدن، تشدید می شوند و سیگاری ها بیشتر از سایر افراد به دیالیز و یا پیوند کلیه نیاز پیدا می کنند.

  • خوردن و نوشیدن مقدار زیادی شکر

شکی نیست که دونات صبحانه و شکلات های بر روی میز سرشار از شکر هستند؛ اما شکر ممکن در جاهای دیگری هم پنهان شده باشد. به عنوان مثال، شکر را می توان در نان ساندویچ و سس سالاد نیز پیدا کرد. مصرف بیش از حد شکر می تواند منجر به ابتلا به دیابت و یا اضافه وزن گردد و هر دو مورد می تواند آسیب جدی به کلیه های شما وارد کند. حذف و یا کاهش شکر از رژیم غذایی شما می تواند ریسک ابتلا به این دست از بیماری ها را کاهش دهد و کلیه های شما را در امان بگذارد. در صورتی که غذاهای فراوری شده را کنار بگذارید، می توانید کالری کمتری را دریافت کنید و سدیم کمتری به بدنتان وارد کنید. کلیه های شما از شما متشکر خواهند بود.

  • مواد تزریق شده برای عکس های رادیولوژی

این موضوع را مد نظر داشته باشید که قبل از انجام عکسبرداری هایی نظیر سی تی اسکن و رادیوگرافی، حتما با پزشک خود راجع به سلامت کلیه هایتان مشورت کنید. در برخی از این دست عکسبرداری ها به منظور بررسی دقیق تر، ماده ای به بدن تزریق می گردد که بیشتر آنها برای کلیه مضر هستند. این دست از مواد منجر به بروز سندروم AKI در کلیه می شوند. قبل از انجام این آزمایشات با پزشک خود مشورت کنید.

  • مصرف موادغذایی پر سدیم

حجم زیاد سدیم می تواند منجر به افزایش فشارخون گردد و مداومت فشار خون می تواند به کلیه ها آسیب برساند و منجر به از کار افتادن آنها گردد. یک رژیم عادی در آمریکا حدودا حاوی 3300 میلی گرم سدیم در هر روز است این در حالی است که حدبیشتر میزان سدیم توصیه شده برای هر فرد 2300 میلی گرم (معادل یک قاشق چایخوری نمک) است. اما این میزان برای افرادی که بیماری هایی از قبیل فشار خون و یا بیماری های کلیوی دارند به حدبیشتر 1500 میلی گرم در روز کاهش می یابد. سعی کنید تا کمتر از قبل غذاهای فراوری شده را مصرف نمایید و کمتر به سمت نمک پاش بروید. یک رژیم غذایی پر از نمک به همراه چاقی مفرط می تواند برای شما یک فاجعه باشد و این ترکیب عموما منجر به ابتلا به فشار خون، بیماری های قلبی و بیماری های کلیوی می گردد.

علاوه بر موارد بالا، عادات زیر نیز در طولانی مدت موجب بروز آسیب های جدی به کلیه ها خواهند شد:

* نخوردن آب کافی

* نگه داشتن ادرار به مدت طولانی

* مصرف بیش از اندازه نمک

* تاخیر در درمان عفونت های کلیوی

* مصرف گوشت زیاد

* کم خوردن غذا

* مصرف زیاد نوشیدنی های الکلی

* کمبود استراحت بدن

گردآوری شده توسط گروه هفت گنج

منبع: هفت گنج
انتشار: 1 دی 1399 بروزرسانی: 1 دی 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1680

به "عادات بدی که منجر به ناراحتی کلیه ها خواهند شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عادات بدی که منجر به ناراحتی کلیه ها خواهند شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید