علائم وسواس فکری در بچه ها زیر 5 سال، چطور بفهمم کودک 5 ساله من وسواس دارد؟

به گزارش تور ارمنستان ارزان، اگرچه ما اغلب به اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) به عنوان یک بیماری که بیشتر بزرگسالان را درگیر می نماید، نگاه می کنیم اما بین 1 تا 3 درصد از بچه ها به وسواس فکری-اجباری مبتلا می شوند. میانگین سن آغاز تقریبا 10 سالگی است اما بچه ها 5 یا 6 ساله نیز ممکن است علائم وسواس فکری را نشان دهند و اطرافیان متوجه آن نشوند.

علائم وسواس فکری در بچه ها زیر 5 سال، چطور بفهمم کودک 5 ساله من وسواس دارد؟

بسیاری از بچه ها نوپا دوست دارند اشیا را بر اساس رنگ، شکل و میزان مرتب نمایند. بعلاوه رفتارهای تکراری و تفکر جادویی می تواند بخشی از رشد طبیعی بچه ها زیر 5 سال باشد، اما اگر همین رفتارها باعث ایجاد مشکل در امور جاری او گردد، احتیاج به پیگیری جدی دارد. بنابراین تشخیص علائم وسواس فکری در بچه ها زیر 5 سال از نشانه های طبیعی رشد آن ها امر مهمی است که باید به آن دقت کرد. بچه ها زیر 5 سال اغلب از وسواس های فکری و اجباری خود خجالت می کشند یا می ترسند و راه هایی برای شرح این رفتارها پیدا می نمایند. در این مطلب قصد داریم علائم وسواس فکری-اجباری در بچه ها زیر 5 سال را بیان کنیم. اگر کودک هر یک از رفتارهای زیر را نشان داد، احتمال وجود OCD را در نظر بگیرید و این موضوع را با روانشناس کودک در میان بگذارید.

1- احتیاج شدید به شمارش و بازشماری مکرر با دلایل غیرمنطقی

علائم وسواس فکری در بچه ها زیر 5 سال ممکن است به این صورت بروز پیدا کند که کودک به طور مداوم تعدادی از اشیا یا رفتاری را می شمارد و برای این کار علتی غیرمنطقی دارد. به عنوان مثال قبل از سوارشدن در ماشین تعداد موزائیک ها را می شمارد، زیرا معتقد است که این کار مانع از تصادف خودرو می گردد.

2- مشکل خروج به موقع از خانه

نشانه های وسواس فکری در بچه ها گاهی در رفتارهایی مانند چک کردن خودش را نشان می دهد. برای نمونه بچه ها نوپای وسواسی ممکن است به علت این که دائما در حال آنالیز مجدد هر چیزی هستند، برای خارج شدن از خانه مشکل پیدا نمایند. مثلا چندین بار چک نمایند که تمام وسایلشان را در کوله خود گذاشته اند یا خیر.

3- سوال های مکرر درباره یک موضوع

علائم وسواس فکری در بچه ها زیر 5 سال ممکن است به این صورت ظاهر گردد که کودک نوپای شما نتواند به پاسخ یک سوال اطمینان کند و چندین بار سوال مشابهی درباره موضوع مشخصی بپرسد. انگار حتی بارها پرسیدن یک سوال به او اطمینان خاطر یا آرامش لازم را نمی دهد. این موضوع حتی کودک را در محیط مهدکودک درگیر می نماید. یعنی کودک 5 ساله اغلب از مربی در خصوص صحیح بودن یک کار یا رفتار بارها سوال می نماید.

4- احتیاج شدید به برقراری نظم یا تقارن

وسواس فکری بچه ها زیر 5 سال ممکن است به این صورت خود را نشان دهد که کودک به طور مداوم اسباب بازی های خود را بر اساس ویژگی خاصی مرتب کند یا در محل خاصی قرار دهد. بعلاوه اگر چیزی جابه جا گردد یا در موقعیت دیگری قرار گیرد، آن را به موقعیت اولیه خود برگرداند

5- داشتن روتین برای کارهای مختلف

بچه ها نوپا ممکن است به طور طبیعی برای انجام کارهای مختلف آداب و اصول خاص خود را داشته باشند. درحالی که علائم وسواس فکری در بچه ها زیر 5 سال به این صورت ظاهر می گردد که آن ها برای کارهای روزمره مثل خوابیدن، نقاشی کشیدن، صبحانه خوردن، بازی کردن، لباس پوشیدن و… روالی را در نظر می گیرند که در طول زمان حتی پیچیده تر یا مفصل تر می گردد. برای مثال ممکن است فرزند نوپای شما بگوید باید همواره لباس هایش از سمت سر به سمت پا پوشانده شوند. یعنی اول کلاهش را سرش کنید و سپس شالگردن و به همین ترتیب بلوز و شلوار و کفش. خاصیت ویژه این روتین ها طوری است که وقتی به هم بریزد، کودک احتیاج دارد همه چیز را از ابتدا آغاز کند.

6- ترس شدید از آلودگی یا میکروب ها

بچه ها زیر 5 سال دارای علائم وسواس، ممکن است نسبت به آلودگی ترس شدید نشان دهند. مثلا برای جلوگیری از دست دادن با مربی مهدکودک یا بچه ها دیگر، از مسیر صف خارج شوند. بعلاوه ممکن است برای جلوگیری از این اشتغال فکری، ساعات زیادی را به حفظ نظافت اختصاص دهند. برای نمونه ممکن است این بچه ها برای کارهایی مثل شستن دست ها، حمام رفتن و مسواک زدن زمان زیادی را اختصاص دهند.

ظهور علائم وسواس فکری در بچه ها خطرناک است؟

علائم وسواس فکری در بچه ها زیر 5 سال با چهره های متفاوتی ظاهر می گردد و گاهی اوقات می تواند به خوبی خود را پنهان کند. از قلم نیاندازید OCD دو بخش دارد: وسواس (افکار ناخواسته که باعث ناراحتی کودک می گردد) و اجبار (اعمال یا رفتارهایی که برای کاهش پریشانی یا اضطرابش انجام می دهد). افکار وسواسی می توانند حول محور ایمنی یا سلامت باشند یا می توانند یک فکر ناخواسته و نامناسب باشند که باعث ایجاد احساس بد در کودک می گردد. داشتن بعضی از این علائم به این معنی نیست که کودک شما مبتلا به وسواس فکری است، اما ممکن است نشان دهنده احتیاج به ارزیابی بیشتر به وسیله روانشناس کودک باشد. در واقع این اختلال خطرناک نیست اما نادیده گرفتن آن می تواند خطرناک گردد. درمان وسواس فکری در بچه ها هر چه زودتر آغاز گردد می تواند موثرتر واقع گردد. می توان گفت بروز علائم وسواس فکری در بچه ها زیر 5 سال زنگ خطری برای مراجعه و ارزیابی بیشتر به منظور جلوگیری از آسیب های بعدی به شمار می آید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 11 بهمن 1401 بروزرسانی: 11 بهمن 1401 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2548

به "علائم وسواس فکری در بچه ها زیر 5 سال، چطور بفهمم کودک 5 ساله من وسواس دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم وسواس فکری در بچه ها زیر 5 سال، چطور بفهمم کودک 5 ساله من وسواس دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید