قطار پرسرعت باید به مرکز شهر قم بیاید، 4 خطه شدن جاده قم - تهران

به گزارش تور ارمنستان ارزان، به گزارش خبرنگاران، حسن صبوری ظهر سه شنبه در نشست خبری که در خانه مطبوعات استان قم برگزار گردید، با اشاره به اینکه حوزه عملکرد اداره راه و شهرسازی بسیار گسترده است و بحث های درون شهری و برون شهری را شامل می گردد، گفت: اداره راه و شهرسازی باید با سایر دستگاه های دولتی و استانی تعاملات زیادی داشته باشد و به همین دلیل موضوعات مربوط به این اداره برخی اوقات کند و در برخی موارد با سرعت مناسب پیش می رود.

قطار پرسرعت باید به مرکز شهر قم بیاید، 4 خطه شدن جاده قم - تهران

وی ادامه داد: تمام راه های ما در ایام مناسبتی مختلف به حد اشباع رسیده است و این مسئله را در رابطه با آزاده راه قم - تهران، کمربندی 72 تن به امامزاده شاه جمال، قم – سلفچگان و قم - کاشان نیز شاهد هستیم؛ چون قم در مسیر 17 استان و در مرکز کشور واقع شده است بنابراین شاهد بار ترافیکی و به اشباع رسیدن راه های استانی هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم اضافه نمود: به دلیل پایین بودن قیمت سوخت، مردم به جای حمل ونقل عمومی از وسیله شخصی استفاده می نمایند در حالی که اگر هزینه سوخت و عوارض قابل توجه باشد، مردم به راحتی تصمیم می گیرند که وسایل نقلیه عمومی را برای تردد استفاده نمایند.

احداث کمربندی قم

صبوری در بخش دوم سخنانش در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در مورد کمربندی قم، گفت: در مورد این کمربندی صحبت هایی از سال های گذشته شروع گردیده بود اما به مرحله مطالعات نرسیده بود، اخیراً در شورای برنامه ریزی استان کلیات کمربندی به تصویب رسیده است اما حجم سرمایه گذاری زیادی دارد و باید بخش خصوصی ورود کند چون استفاده از اعتبارات دولتی پروژه را طولانی می نماید.

وی اعلام کرد: با یک شرکت تفاهم نامه نوشتیم و مصوبه هیئت دولت هم اخذ گردیده است ولی هنوز به مرحله عقد قرارداد با شرکت سرمایه گذار نرسیدیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم ادامه داد: با پیگیری های رئیس مجلس و وزیر راه و شهرسازی احداث رینگ کمربندی قم در ردیف بودجه سنواتی کشور قرارگرفته است که به دنبال افزایش عدد تخصیصی هستیم.

صبوری گفت: احداث کمربندی جدید قم، از اتوبان تهران کیلومتر 11.8 منشعب می گردد و به سمت قم - تهران، قم -جعفریه و قم - سلفچگان، از زیر فرودگاه عبور می نماید و از پشت پردیسان به سمت اتوبان امیرکبیر آمده و در نهایت به سمت اتوبان قم - گرمسار می رود که تفاهم نامه آن با بخش خصوصی منعقدگردیده است. در مجموع طول آزادراه حدود 110 کیلومتر و شامل سه خط رفت وبرگشت (دو باند عبوری) و سایر ابنیه فنی مانند پل های بزرگ و تأسیسات جانبی و... خواهد بود.

وی احداث این کمربندی را در توسعه شهر قم مؤثر دانست و گفت: ظرفیت های جدید خدمات بین راهی و اشتغال ایجاد می نماید که سود این خدمات بین راهی، عوارض و تبلیغات محیطی در تفاهم نامه به صورت 15 ساله به نفع سرمایه گذار است و دو سال زمان اجرای پروژه است چون هر جا بحث سرمایه گذار و بخش خصوصی باشد سرعت کار بالاتر است و مصداق آن آزادراه قم - گرمسار است که توسط سرمایه گذار خصوصی به فاصله دو سال به بهره برداری رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم اعلام کرد: کل کمربندی در سه فاز دیده گردیده و برای احداث این پروژه 1800 میلیارد ریال اعتبار در لایحه بودجه تعریف گردیده است اما برآورد قبل از نوسانات اقتصادی ایجاد گردیده 8600 میلیارد ریال است و در واقع بودجه دولتی محرک این کار است.

صبوری با اشاره به اینکه نباید از تحولات جمعیتی غافل شد، گفت: به تناسب جمعیت پول و اعتبار وارد شهر قم نگردیده و در واقع زیرساخت ها متناسب با جمعیت رشد پیدا ننموده است، به عنوان مثال 30 سال پیش کسی فکرش را نمی کرد که منطقه پردیسان این گونه گردیده و تبدیل به آپارتمان گردد.

اتوبان قم- تهران مورد توجه جدی قرار گیرد

وی در بخش دیگر سخنانش در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در زمینه اتوبان قم - تهران، گفت: در مورد این اتوبان و گسترش آن گزینه های مختلفی مطرح گردیده است اما در حد ارزیابی اولیه است و هنوز به نتایج روشنی نرسیده ایم.

صبوری با تأکید بر اینکه این اتوبان باید موردتوجه جدی قرار گیرد چون کارایی قبل را ندارد، اضافه نمود: در طرح جامع حمل ونقل کشور توسعه اتوبان قم تهران دیده گردیده است اما به مرحله مطالعاتی نرسیده است یعنی مطالعاتی انجام نگردیده که مسیرها و یا کریدورها تعیین گردد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم توضیح داد: وزیر راه تأکید دارند تردد جاده ای را کاهش دهیم و راه ریلی را افزایش دهیم و در این راستا قطار پرسرعتی که پیش بینی گردیده، به بهره برداری برسد در کاهش حجم ترافیک تأثیر می گذارد و این قطار پرسرعت باید به قلب شهر بیاید و مسافرین را جذب و حرکت کند.

وی ادامه داد: این قطار از میدان ولیعصر(عج) شروع گردیده و پس از رسیدن به منطقه شهر قائم از کوه دوبرادران و بلوار پیامبر اعظم(ص) عبور می نماید تا وارد ایستگاه گردد و کارگاه اجرایی این پروژه در قسمت شهرک مهدیه و کوه دوبرادران مشغول فعالیت هستند.

صبوری همچنین در مورد جاده قدیم قم - تهران، گفت: قرار بود رویه های بتنی انجام گردد و به مناقصه ملی هم گذاشته شد، اما چون سازه های بتنی احتیاج به سرمایه و توان فنی زیادی داشت از مناقصه خارج شد و همان آسفالت دنبال شد تا 28 کیلومتر آسفالت انجام گردد.

وی اعلام کرد: با وجود مسائل فراوان به خصوص مسائل امنیتی که به دلیل استقرار پادگان ها در عریض کردن این جاده وجود داشت، به زودی خط جدیدی به این جاده اضافه نموده گردیده و جاده قدیم قم - تهران، چهار خطه می گردد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در خصوص تکمیل محور قم – جعفریه شرح داد: 30 کیلومتر در اختیار استان قم بود که انجام شد، 4 کیلومتر از این محور مانده که پل قلعه سنگی هم چنان تکمیل نگردیده است و باید از کنار پل مسیر ادامه یاید تا به پایان برسد.

وی در خصوص محور قم - نیزار نیز گفت: 7 کیلومتر در حال انجام و آماده آسفالت است که یکی از سخت ترین و مشکل ترین پروژه ها بود و ادامه مسیر تا دلیجان در مرحله بعد انجام می گردد.

صبوری در مورد جاده اراک به پردیسان گفت: بعد از بهره برداری تقاطع غیر همسطح پردیسان به اراک، آزادسازی پروژه با شهرداری قم بود که انجام نگردیده است و در مسیر این جاده به دلیل وجود رودخانه قم، احتیاج به احداث یک پل 120 متری است که با تأمین اعتبار و برطرف مسئله تملکات اراضی، این پروژه نیز تکمیل می گردد.

وی اعلام نمود: این جاده از کنار بیمارستان امام رضا(ع) عبور نموده و باعث می گردد تا این بیمارستان نیز از این حالت غربت خارج گردد و دسترسی اهالی پردیسان راحت تر گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 176

به "قطار پرسرعت باید به مرکز شهر قم بیاید، 4 خطه شدن جاده قم - تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطار پرسرعت باید به مرکز شهر قم بیاید، 4 خطه شدن جاده قم - تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید