لزوم شفاف سازی در میزان افزایش بودجه 1400 دانشگاه ها

به گزارش تور ارمنستان ارزان، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: از افزایش بودجه دانشگاه ها استقبال می کنیم، اما باید در این زمینه شفاف سازی صورت گیرد تا ببینیم چرا بودجه دانشگاه علوم پزشکی 152 درصد رشد و دانشگاه های وابسته به وزارت علوم در کل حدود 43 درصد افزایش داشته اند.

لزوم شفاف سازی در میزان افزایش بودجه 1400 دانشگاه ها

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره بودجه دانشگاه ها، اظهار کرد: براساس اطلاعات موجود و جداول ارسال شده در بودجه 1400 حدود 152 درصد به دانشگاه های علوم پزشکی بودجه اضافه شده که از یک رشد بسیار بالایی برخوردار هستند.

وی اضافه نمود: از افزایش بودجه دانشگاه ها استقبال می کنیم اما باید در این زمینه شفاف سازی صورت بگیرد تا ببینیم چرا دانشگاه علوم پزشکی 152 درصد رشد و دانشگاه های وابسته به وزارت علوم در کل حدود 43 درصد افزایش داشته اند که می توان گفت در این رابطه یک اخلاف 3 برابری وجود دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت علوم هنوز موضوع افزایش 50 درصدی حقوق کارکنانش را انجام نداده و همسان سازی حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه های وابسته به وزارت علوم و وزارت بهداشت که اختلاف قابل تأملی دارد از نظر هزینه ای احتیاج به بودجه دارند؛ همچنین وزارت علوم بودجه مناسبی برای تجهیزات و بازسازی دانشگاه هایی که قدمت زیادی دارند و فرسوده شده اند احتیاج دارد که باید در اختیارشان قرار داده گردد.

زاهدی اضافه نمود: پشت صحنه اینکه کشورمان در حوزه های مختلف به ویژه دفاعی یا فناوری های نو اقتدار پیدا نموده است اساتید، فارغ التحصیلان یا دانشمندان در دانشگاه ها هستند؛ بنابراین اگر به دنبال اقتصاد پایدار هستیم باید اقتصاد مبتنی بر دانش را دنبال کنیم که پایه و اساس آنها در دانشگاه ها شکل می گیرد و دانشگاه ها حتماً به تجهیزات و مواد آزمایشگاهی احتیاج دارند که باید در بودجه حتماً برای آنها یاری و مساعدتی صورت بگیرد.

وی به نکته منفی که در بودجه پیشنهادی دولت وجود دارد اشاره نمود و گفت: قانون دائمی درباره اینکه باید بودجه پژوهشی کشور، بالای یک درصد بودجه پیشنهادی دولت باشد داریم، اما زمانی که آنالیز می کنیم می بینیم در سال های گذشته این بودجه همواره زیر نیم درصد بوده و به خصوص سال آینده که آخرین سال برنامه ششم توسعه است باید این بودجه به 3 درصد برسد.

* 1.5 درصد بودجه عمومی کشور برای پژوهش در نظر گرفته گردد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: اگر بخواهیم دستمان را خیلی بالا نگه داریم و بگوییم از 3 درصد، 50 درصد برای بخش خصوصی و 50 درصد برای سیستم دولتیست واقعاً عدد بالایی است اما با تسامحی می گوییم حداقل 1.5 درصد بودجه عمومی کشور برای بحث پژوهش در نظر گرفته گردد.

زاهدی افزود: متأسفانه براساس تحلیلی که داریم بودجه پژوهشی سال آینده کمتر از 4 دهم درصد JDP کشور است که این برخلاف سیاست های کلی نظام است.

وی گفت: دانشمندان ما از جانشان مایه می گذارند و زمانی که دستشان تنگ باشد و از نظر بودجه ای نتوانند برای کارهای فناوری که اقتداربخشی برای کشور دارند، ناامید می شوند؛ بنابراین باید کوشش کنیم در بودجه سال آینده صندلی ویژ ه ای برای بودجه پژوهشی کشور و کمبودهایی که دانشگاه ها دارند، پیش بینی کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1782

به "لزوم شفاف سازی در میزان افزایش بودجه 1400 دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم شفاف سازی در میزان افزایش بودجه 1400 دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید