همه آنچه از لکسوس؛ شرکت خودروسازی ژاپنی و علل موفقیت هایش نمی دانید!

به گزارش تور ارمنستان ارزان، لکسوس در نخستین سال حضور خود در ایالات متحده آمریکا بیش از 50 هزار دستگاه به فروش رساند.

همه آنچه از لکسوس؛ شرکت خودروسازی ژاپنی و علل موفقیت هایش نمی دانید!

برای سفر به تور نوروز ژاپن با بهترین ها مشورت کنید، از سرزمین آفتاب تابان دیدن کنید با فرهنگ سامورایی آشنا شوید و از خوردن سوشی لذت ببرید.

به گزارش خبرنگار ، نامگذاری خودرو های شرکت لکسوس دارای نظم خاصی است و نام مدل های مختلف محصولات این شرکت، شامل 2 حرف الفبا و 3 عدد است. لکسوس (Lexus) و به ژاپنی (レクサス) شرکت خودروسازی ژاپنی است که وظیفه طراحی، فراوری و توزیع خودرو های لوکس شرکت تویوتا را بر عهده داشت و در نهایت در سال 1989 شرکت خودروسازی لکسوس از طریق مدیرعامل وقت تویوتا، یعنی ایجی تویودا در ایالات متحده آمریکا پایه گذاری شد.

لکسوس، پرفروش ترین برند لوکس ژاپنی در جهان محسوب می شد که تاریخ تاسیس آن به زمانی بر می گردد که موسس کمپانی تویوتا، قصد داشت تا قدرتمندترین و به نوعی بهترین خوروی جهان را فراوری کند. وی به همین منظور دستور داده بود تا به صورت مخفیانه بر روی یک خودروی سدان کار نمایند. ایجی تویودا در سال 1983 میلادی، این پروژه را تحت نام Flagship One به همه معرفی کرد.

موسس برند لکسوس را باید ایجی تویودا، مدیر وقت تویوتا نامید. تویودا در سال 1913 در ناگویا ژاپن به جهان آمد. وی در دانشگاه سلطنتی توکیو مهندسی مکانیک خوانده و پس از فارغ التحصیلی به شرکتی که پسرعمویش Kiichiro Toyoda تاسیس نموده بود، یعنی تویوتا پیوست.

پس از سال های فعالیت، او به عنوان پنجمین مدیر تویوتا انتخاب شد و طولانی ترین مدت مدیریت عاملی را در این شرکت داشت. در سال 1981 او از سمت خود کنار رفته و به عنوان رئیس هیات مدیره کار خود را ادامه داد. تصمیم برای گسترش بخش لوکس در سال 1983 توسط او گرفته شد، اما نهایی شدن و معرفی رسمی برند لکسوس، تا سال 1989 به طول انجامید. تویودا در سال 1994 و در سن 81 سالگی پست مدیریتی خود در تویوتا را واگذار کرد. در نهایت او 5 روز بعد از جشن تولد 100 سالگی در 17 سپتامبر 2013 از جهان رفت.

در سال 1989 بعد از کار هایی طولانی و گسترده با تلاش 60 طراح، 24 تیم مهندسی، 1400 مهندس، 2300 تکنیسین، 220 نفر پشتیبانی، 450 نمونه آزمایشی و صرف هزینه ای حدود یک میلیارد دلار، نخستین پروژه لکسوس با نام اف1 و محصولی به نام لکسوس ال اس400 و در نمایشگاه خودرو دیترویت و لوس آنجلس رونمایی گشت و از سپتامبر همان سال، فروش خودرو های لکسوس آغاز شد.

لکسوس در نخستین سال حضور خود در ایالات متحده آمریکا بیش از 50 هزار دستگاه به فروش رساند و در سال 1996 به مجموع فروش نیم میلیون دستگاه در عرض هفت سال حضورش در آمریکا دست پیدا کرد.

نخستین محصول نهایی این پروژه، شش سال بعد از معرفی آن یعنی در سال 1989 فراوری شد. نام این خودرو لکسوس LS400 بود که با هدف ایجاد تنوع بیشتر درمحصولات تویوتا فراوری شد. از طرفی این خودرو به دلیل کیفیت خوب خود در کلاس خودرو های با کیفیت و لوکس قرار می گرفت که باعث می شد تا کمپانی تویوتا محصولی برای عرضه در این کلاس نیز داشته باشد. البته با وجود اینکه اولین خودروی لکسوس در سال 1989 فراوری شده، اما برند لکسوس از سال 2005 به بعد در خودرو ها مورد استفاده نهاده شد.

تاسیس برند لکسوس حدودا در همان زمانی است که دیگر رقبای ژاپنی همچون نیسان و هوندا، برند های لوکس خود یعنی infiniti و acura را معرفی کردند. در این زمان، دولت ژاپن سیاست های تسهیلاتی برای صادرات به آمریکا داشت و ساخت و صادر کردن خودرو های لوکس و گران قیمت به آمریکا، سود زیادی برای خودروسازان داشت. پس از این پروژه، خودرو های لوکس دیگر تویوتا با نام های Supra و Toyota Mark II نیز به بازار عرضه شدند.

از دیگر فراوریات خاص تویوتا در آن سال ها، لیموزین دست ساز Toyota Century بود که از موتور V8 بهره می برد. این خودرو، بزرگترین سدان فراوریی توسط این خودروساز ژاپنی تا آن روز بود. خودروی لوکس بعدی نیز Crown نام داشت که پس از مدتی و در سال 1982، صادرات هر دوی آن ها متوقف شد. در این زمان بود که تیم طراحی F1 تصمیم گرفت تا سدان جدید خود را با بهره گیری از موتور V8 برای بازار های جهانی طراحی کند.

طراحی و فراوری خودرو های لکسوس همیشه جزو برترین فرآیند های فراوری بوده اند. از ابتدای آغاز به کار این شرکت، همیشه مسائلی همچون فاکتور های آیرودینامیکی، کیفیت رانندگی و ارگونومی فضای داخلی مدنظر بوده اند. در فرآیند توسعه خودرو های لکسوس، استانداردی با نام IDEAL که مخفف کلمات Impressive، Dynamic، Elegant، Advanced و Lasting است به کار گرفته می گردد.

این استاندارد به معنای طراحی محصولاتی چشمگیر، دینامیک، باوقار، پیشرفته و پایدار است. طراحی هر خودروی لکسوس باید 500 استاندارد داخلی را رعایت کند که با نام Lexus Musts شناخته می شوند. یکی از ساده ترین این استانداردها، دوخت چرمی داخل خودرو های این شرکت است. فناوری های خاص زیادی در داخل خودرو های لکسوس استفاده می شوند. کلید های هوشمند، سیستم استارت پیشرفته، گیج های نمایشی پیشرفته، ماوس کنترلی با بازخورد های لرزشی و بسیاری ویژگی های صوتی و تصویری، از امکانات خودرو های لکسوس هستند.

نامگذاری خودرو های لکسوس، نظم خاصی دارد. نام مدل های محصولات این شرکت، شامل 2 حرف الفبا و 3 عدد است. اولین حرف بیان گر نوع خودرو در کلاس خودرو های لکسوس و دومی نشان دهنده مدل بدنه خودرو است. به عنوان مثال LS به معنای Luxury Sedan است. 3 عددی که پس از این حروف می آیند برابر با حجم موتور ضربدر 100 هستند. به عنوان مثال 350 نشان دهنده یک موتور 3.5 لیتری است. برای خودرو های SUV از حرف X. در نام آن ها استفاده می گردد. 3 عدد استفاده شده در مدل های هیبرید، نشان دهنده خروجی ترکیبی بنزین-برق آن ها است. در بعضی مدل ها از حروف کوچک بعد از اعداد برای نشان دادن نیروی محرکه استفاده می گردد. به عنوان مثال h در بعضی مدل ها به معنای Hybrid بودن خودرو است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 اسفند 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 991

به "همه آنچه از لکسوس؛ شرکت خودروسازی ژاپنی و علل موفقیت هایش نمی دانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه از لکسوس؛ شرکت خودروسازی ژاپنی و علل موفقیت هایش نمی دانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید