واکسیناسیون دام های سنگین علیه تب برفکی در هرمزگان

به گزارش تور ارمنستان ارزان، طرح واکسیناسیون دام های سنگین علیه بیماری تب برفکی در هرمزگان شروع شد.

واکسیناسیون دام های سنگین علیه تب برفکی در هرمزگان

به گزارش خبرنگار از ،حمید خامه چی،رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی هرمزگان گفت: 22 هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) در مرحله نخست واکسیناسیون علیه تب برفکی در استان از سوی تیم های دامپزشکی واکسینه می شوند.

حمید خامه چی اضافه کرد: مرحله نخست عملیات واکسیناسیون رایگان تب برفکی دام های سنگین در هرمزگان تا سرانجام مهرماه ادامه دارد تا دام ها سطح ایمنی مناسبی را در مقابل بیماری تب برفکی بدست آورند.

او گفت: به منظور پوشش کامل واکسیناسیون در این مدت دامداران از جابجایی و نقل و انتقال دام بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی خودداری و با تیم های دامپزشکی همکاری نمایند.

تب برفکی یا بیماری دهان و پا بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می گردد.

این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد کرده وبه دنبال آن تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می گردد که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان گردد.

این بیماری سبب کاهش شدید فراوری دام شده و نقش اساسی در تجارت دام و فراورده های خام دارد.

تقریباً تمامی دام های زوج سم از جمله گونه های نشخوارنمایندگان اهلی نظیر گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می گیرند.

تب بالا، کاهش شدید فراوری شیر بی اشتهایی و افسردگی شدید تشکیل وزیکول های حاوی مایع سروزی و شفاف در مخاط دهان زبان و بالشتک دندانی و بعلاوه ناحیه تاج سم و فضای بین انگشتی است ازعلایم مشخصه این بیماری در گاو و گوساله است.

این بیماری منجر به لنگش شدید و اگر در ناحیه دهان باشد منجر به ریزش شدید بزاق و اشکال در تغذیه در نتیجه کاهش شدید وزن حیوان و کاهش شدید فراوری شیر می گرددو این زخم ها در مدت یک هفته رو به بهبودی می فرایند.

ا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2165

به "واکسیناسیون دام های سنگین علیه تب برفکی در هرمزگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسیناسیون دام های سنگین علیه تب برفکی در هرمزگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید