سرانجام پاکسازی و مستندسازی مرد نمکی شماره 5

به گزارش تور ارمنستان ارزان، پروژه پاکسازی بقایای معدنی از روی بقایای انسانی مرد نمکی شماره 5 در موزه ذوالفقاری زنجان به پایان رسید.

سرانجام پاکسازی و مستندسازی مرد نمکی شماره 5

ابوالفضل عالی، مدیر پروژه مردان نمکی گفت: قبل از عملیات پاکسازی، رنگ سنجی بر روی بقایای مرد نمکی زنجان انجام شد و هر روز به طور منظم ثبت دما و رطوبت آن به علت خروج از ویترین انجام شد، زیرا میزان دما و رطوبت مرد نمکی همواره باید مدیریت شود و در شرایط استاندارد و مطلوب قرار داشته باشد.

او افزود: پاک سازی، غبارروبی و حفاظت پیشگیرانه بر روی تمامی قطعات استخوانی مرد نمکی شماره پنج انجام شد و تمامی مراحل مستندنگاری و عکاسی شد و در حال حاضر مطالعات جدید ماننند رنگ سنجی مجدد و سایر عملیات بر روی آن انجام می شود.

مدیر پروژه مردان نمکی و کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان اعلام نمود: مرد نمکی شماره یک در آبان ماه سال جاری در موزه ملی، مرد نمکی شماره دو در موزه ذوالفقاری مورد پاکسازی، رنگ سنجی و مستندنگاری قرار گرفت و این سومین مرد نمکی است که پاکسازی شد.

ایلنا نوشت، این مومیایی طبیعی در کاوش فصل دوم در حالی یافت شد که به جز سر، بقیه قسمت های بدنش زیر صخره و سنگ های آواری بزرگ قرار گرفته بود. شکل جسد نشان می داد که این شخص نیز همچون نمونه های قبلی بر اثر حادثه منجر به تخریب و ریزش تونل کشته و مدفون شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 16 اسفند 1399 بروزرسانی: 16 اسفند 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1823

به "سرانجام پاکسازی و مستندسازی مرد نمکی شماره 5" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانجام پاکسازی و مستندسازی مرد نمکی شماره 5"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید