کلیسای سن ژوزف مونترال، یک شاهکار معماری و ایمان

به گزارش تور ارمنستان ارزان، کلیسای سن ژوزف واقع در شهر مونترال کانادا، یکی از بزرگترین کلیساهای جهان است که هر ساله پذیرای بیش از 2 میلیون زائر می باشد. این بنای عظیم و زیبا نمادی از ایمان، معماری، و تاریخ شهر مونترال به شمار می آید.

کلیسا در سال 1904 توسط خدمتگزار خدا، آندره بسته (Andre Bessette) بنیان نهاده شد. آندره بسته یک راهب فرانسوی-کانادایی بود که با وجود مشکلات جسمانی و کمبود امکانات، توانست با ایمان راسخ و کمک های مردمی این کلیسای باشکوه را بسازد.

کلیسای سن ژوزف مونترال، یک شاهکار معماری و ایمان

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

در ابتدا، کلیسا یک کلیسای کوچک چوبی بود که توسط آندره بسته ساخته شده بود. اما با گذشت زمان و محبوبیت یافتن آندره بسته، کمک های مردمی بیشتری جمع آوری شد و کلیسا چندین بار بازسازی و توسعه پیدا کرد.

در سال 1917 ساخت بزرگترین گنبد کلیسا آغاز شد که قطر آن 96 متر است و تا ارتفاع 100 متر امتداد دارد. این گنبد در سال 1937 به اتمام رسید و یکی از بزرگترین گنبدهای کلیسا در سراسر جهان محسوب می شود.

معماری این کلیسا الهام گرفته از سبک معماری بیزانسی است. طراح اصلی آن Lucien Parent بود که المان های معماری بیزانس را با سبک معماری نوکلاسیک ترکیب کرد.

امروزه کلیسای سن ژوزف شامل یک کلیسای اصلی، یک صومعه، یک باغ مذهبی، و یک موزه است. کلیسا دارای دو برج ناقوس 89 متری است که نماد بارز آن محسوب می شوند.

داخل کلیسا نیز دارای طراحی و تزئینات بسیار زیبایی است. دیوارها و سقف ها با نقاشی های دیواری تزئین شده اند. همچنین مجسمه های مذهبی متعددی از جمله مجسمه بزرگ مریم مقدس در وسط کلیسا قرار دارد.

از ویژگی های منحصر به فرد این کلیسا، راهروها و پله های زیارتی آن است که با 300 پله به بالاترین نقطه کلیسا منتهی می شود. زائران از این پله ها برای نزدیک شدن به خدا بالا می روند.

کلیسای سن ژوزف همچنین دارای یکی از بزرگترین آرامگاه های قدیسان در جهان است که شامل آرامگاه برادر آندره بسته، و خود آندره بسته پس از تقدیسش می باشد. هر ساله هزاران نفر از سراسر دنیا برای زیارت آرامگاه او به این کلیسا سفر می کنند.

زندگی آندره بسته، بنیانگذار کلیسا

آندره بسته در سال 1845 در یک خانواده فقیر کشاورز در فرانسه متولد شد. او در کودکی به بیماری سل مبتلا شد که باعث ناتوانی او شد.

در سال 1870، وی به همراه دو برادرش به مونترال مهاجرت کردند. اما مدت کوتاهی پس از مهاجرت، دو برادر او درگذشتند و آندره تنها ماند. او در همان سال وارد حوزه علمیه شد اما به دلیل بیماری اش نتوانست درسش را ادامه دهد.

آندره وقت خود را وقف کمک به فقرا و بیماران کرد. او با وجود ناتوانی جسمانی خود، شبانه روز به مراقبت از بیماران می‌پرداخت. آندره معتقد بود که درد و رنج بیماری، انسان را به خدا نزدیک‌تر می‌کند.

به مرور زمان، شهرت آندره به دلیل مهربانی و دلسوزی‌اش در بین مردم افزایش یافت. بسیاری او را یک قدیس می‌دانستند و برای دریافت شفا به او رجوع می‌کردند. آندره نیز با تواضع دعاهایی برای بیماران می‌خواند.

در سال 1894، آندره اولین کلیسای چوبی کوچکی را بنا کرد که بعدها به کلیسای سنت جوزف تبدیل شد. این کلیسا در ابتدا تنها 16 متر مربع وسعت داشت! اما کم کم با کمک‌های مردمی گسترش یافت.

در سال 1904، ساخت کلیسای سنگی آغاز شد که الهام بخش معماری امروزی سنت جوزف بود. آندره عمیقاً درگیر طراحی و ساخت این کلیسای عظیم بود و شخصاً نظارت می‌کرد تا جزئیات معماری با دقت اجرا شود.

سال‌های پایانی عمر آندره، اوقاتش را صرف رسیدگی به امور کلیسا و کمک به حجاج و زائران می‌کرد.

آندره سرانجام در سال 1937 در سن 92 سالگی درگذشت. مراسم تشییع جنازه او با حضور هزاران نفر از مردم برگزار شد.

دو سال پس از مرگش، آندره بسته به مقام قدیسی رسید و همچنان یکی از محبوب‌ترین قدیسان کاتولیک‌ها در کانادا و جهان به شمار می‌رود. آرامگاه او در کلیسای سنت جوزف قرار دارد که هر ساله پذیرای هزاران زائر است.

کلیسای سنت جوزف مونترال، یادگاری از یک زندگی مملو از ایمان، مهربانی و خدمت به بشریت است. آندره بسته با وجود مشکلات زیاد، توانست با اراده محکم و ایمان راسخش این بنای معماری شگفت‌انگیز را بسازد که امروزه یکی از نمادهای شهر مونترال و مقصدی برای زائران و گردشگران است.

انتشار: 3 بهمن 1402 بروزرسانی: 7 بهمن 1402 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 470

به "کلیسای سن ژوزف مونترال، یک شاهکار معماری و ایمان" امتیاز دهید

1 کاربر به "کلیسای سن ژوزف مونترال، یک شاهکار معماری و ایمان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای سن ژوزف مونترال، یک شاهکار معماری و ایمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید