کهن باغ شهر تاریخی نراق

به گزارش تور ارمنستان ارزان، باارزش ترین بافت تاریخی استان مرکزی در شهر نراق قرار گرفته است.

کهن باغ شهر تاریخی نراق

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا و باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

شهر نراق به عنوان یک الگوی اصیل از کهن باغ شهر تاریخی به واسطه عناصر و دانه های باارزش ازجمله بازار، کاروانسراهای متصل به شریان اصلی بازار و آب انبارها، قنات ها، آب انبارها، حمام، حسینیه، مسجد و مسجد جامع و ابنیه مذهبی و خانه های تاریخی در محدوده بافت تاریخی از دوران زندیه تا قاجار را تشکیل می دهد.

بستر زمین شناختی و جغرافیایی: با توجه به شرایط توپوگرافی و قرارگیری شهر نراق در یک واحد جغرافیایی رود- دره و شاخص بودن ارتفاعات پیرامون شهر به ویژه کوهستان اٌل و شکل توپوگرافی زمین در پیرامون بازار و شهر تاریخی از عوامل مؤثر بر منظر بازار است. کلیه مداخلات و ساخت وسازها به موضوع بازار تاریخی شکل گرفته است.

محدوده بافت تاریخی از شمال و جنوب توسط مزارع و باغ ها محصور شده است به لحاظ جغرافیایی شهر نراق از طرف شمال به کوه اٌل، از غرب با فاصله 15 کیلومتر به شهر دلیجان، از طرف جنوب به روستای سینقان و از طرف شرق با فاصله 22 کیلومتر به مشهد اردهال و 40 کیلومتر به نیاسر و در 70 کیلومتری کاشان قرار گرفته است. دارای آب و هوایی کوهستانی است و رودخانه فصلی نراق خط القعر محدوده شهر را تشکیل می دهد.

نراق پیش ازتاریخ

شهر نراق در طول تاریخ از پیدایش تا به امروز، تحولاتی را در حوزه کالبدی و همچنین عملکردی را تجربه کرده است. حمدالله مستوفی نراق را جزء عراق عجم دانسته است. در اطراف نراق تپه باستانی کافران در 7 کیلومتری جنوب نراق قرار گرفته است که حاکی از دوران پارت و سامانی است.

نراق اوایل اسلام

به اعتقاد بعضی نراق فعلی پس از اسلام توسط شخصی به نام ریش بلند که در آن موقع سمت کدخدایی داشته شکل گرفته است. (خسروی،44،1375) و همچنین حسن ابن قمی مورخ قرن چهارم قلعه اٌل نراق را مشاهده کرده است.

این قلعه در غرب نراق بر کوهی که آن را اٌل می گویند و فراپیش آن رودخانه است. (قمی، 4 ه. ق 414)

دو نکته از این روایت تاریخی برداشت می گردد؛ اولاً قلعه اشاره شده همان قلعه است که هم اکنون بر کوه اٌل قرار گرفته است و دیگر آن که این شهر در قرن 4 هجری نیز نراق بوده است.

ابن بطوطه توریست مراکشی از نراق با قدمت بیش از 700 سال در سفرنامه خود نام برده است. (خسروی 1375)

در سال 1242 بیماری وبا در منطقه کاشان شیوع پیدا کرد و بسیاری از اهالی نراق و کاشان ازجمله ملا احمد نراقی بر اثر این بیماری فوت شدند. شهر نراق به دلیل رونق ارتباطات تجاری که در سال های 1200 تا 1280 شکل می گیرد پیشرفت بسیاری می کند به طوری که حاج سیاح محلاتی که در حدود سال 1280 از نراق بازدید می کند از این شهر به عنوان هند کوچک ایران یاد می کند. دوران طلایی این شهر بسیار کوتاه و تأثیر برانگیز بوده است و دو رویداد بسیار ناگوار موجب زوال این شهر می گردد؛ یکی کشتار مردم بی گناه به بهانه گرویدن به فرقه بابیت و دیگری قحطی.

شهر نراق به واسطه بافت تاریخی کم نظیر، نزدیکی به غار نخجیر، طبیعت و جغرافیای دیدنی و تاریخ کهن، از ارزشمندترین شهرهای استان در توسعه مطلوب جهانگردی به شمار می رود.

یکی از ویژگی هایی که بافت تاریخی نراق را با دیگر چینی جاهای تاریخی کشور متمایز می کند وجود قنات های تاریخی ازجمله قنات حاج الله داد است که در راستا اصلی شهر جریان داشته و هم اکنون به طور کامل احیاء شده و آب جاری آن در مراکز محلات بافت قابل استفاده است.

یکی از عناصر معماری شاخص در خانه های تاریخی عنصری با نام سیپک است که در خانه تاریخی رئوفی وجود دارد و فضایی است که آب قنات در پلانی خاص در طبقات پایین تر از سطح حیاط جهت استفاده از آب و تابستان نشینی ست با معماری منحصر به اقلیم نراق که در هیچ خانه تاریخی دیده نمی گردد.

در بافت 14 هکتاری نراق تعدادی از خانه های تاریخی به اقامتگاه بوم گردی تبدیل شده که بسیار مورد استقبال جهانگردان قرار گرفته است.

این بافت باارزش تاریخی با دارا بودن پتانسیل های سرمایه گذاری در جذب جهانگرد و عناصر و ابنیه تاریخی و حفظ اصالت های معماری شرایط لازم را برای ثبت جهانی داراست.

* گزارش از پروین سادات طیبی- مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی شهر نراق، کارشناس ارشد بازسازی و احیای بناها و چینی جاهای تاریخی -کارشناس ارشد حقوق بین الملل

منبع: میراث آریا
انتشار: 14 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1392

به "کهن باغ شهر تاریخی نراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کهن باغ شهر تاریخی نراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید