گرانی درمرداد ماه در کدام شهر و روستا بیشتر تاخت؟

به گزارش تور ارمنستان ارزان، خبرنگاران : گزارش نو مرکز آمار ایران نشان می دهد که نرخ تورم در میان خانوارهای روستایی و شهری و نیز استان های مختلف کشور فرق دارد. این تنوع به چه معنی است؟

گرانی درمرداد ماه در کدام شهر و روستا بیشتر تاخت؟

به گزارش تجارت نیوز، در گزارش رسمی مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماه مرداد در مقایسه با دو ماه گذشته روندی کاهشی داشت و شاخص نقطه ای آن با 2 درصد کاهش به 52.2 درصد رسید.

اما در این میان شرایط نرخ تورم تمامی سی و یک استان کشور یکسان نیست. به همین دلیل گزارش نو مرکز آمار ایران که شاخص نرخ تورم ماه گذشته را به تفکیک استانی منتشر نموده است، نشان می دهد: استان کهگیلویه و بویراحمد با 47.8 درصد بیشترین اندازه و استان سیستان و بلوچستان با 36.6 درصد تورم کمترین اندازه نرخ تورم را داشتند.

اما اگر در این تقسیم بندی نرخ تورم، معیار روستایی یا شهری بودن خانوارهای مصرف نماینده را در نظر گرفته گردد، ترتیب استان از نظر بیشترین و کمترین نرخ تورم تغییر می نماید.

در گزارش مردادماه مرکز آمار ایران شاخص تورم نقطه به نقطه در شهر و روستا به ترتیب 51.1 درصد و 58.4 درصد ثبت شده است.

برابر همین داده ها در میان خانوارهای شهری، اهالی استان مازندران ماه گذشته بیشترین نرخ تورم را تجربه کردند و در مقابل خانوارهای شهری مقیم سیستان و بلوچستان متحمل کمترین اندازه تورم شدند.

داده های اخیر مرکز آمار ایران در این رابطه برای خانوارهای شهری ساکن در سیستان و بلوچستان تورم 40.9 درصد را ثبت نموده است و در مقابل تورمی که خانوارهای مشابه سیستان و بلوچستان با آن روبرو بودند عدد 35.7 درصد ثبت شده است.

در خصوص خانوراهای روستایی شرایط پرتورم ترین و کم تورم ترین استان از اساس فرق دارد، در گزارش اخیر مرکزآمار ایران خانوارهای روستای ساکن در استان کرمان با 68.1 درصد با بیشترین اندازه تورم و خانوارهای روستایی مستقر در یزد با 49.9 درصد کمترین تورم را پشت سر گذاشتند.

همانطور که گزارش مرداد ماه نشان می دهد شرایط نرخ تورم برحسب شهری یا روستایی بودن خانوارها و بعلاوه بسته به موقعیت جغرافیایی استان ها فرق دارد.

اما آیا این تفاوت به منزله آن است که مثلا در ماه مرداد خانورهای شهری سیستان و بلوچستان در روبروه با تورم 35.7 درصدی به نسبت دیگر سایر هموطنان خود، زندگی مقرون به صرفه تری داشتند؟ و یا اینکه روستاییان مقیم کرمان در روبرو با تورم 68.1 درصد گرانتر از بقیه مردم زندگی کردند؟

علیرضا حیدری، اقتصاددان مسلط به هزینه های زندگی خانوارهای مزدبگیر در پاسخ به پرسش هایی از این دست، به تجارت نیوز می گوید: این شاخص ها به تنهایی گویای بهتر یا بدتر شدن شرایط مالی خانوارهای مشخصی نیستند، اینکه نرخ تورم در روستاها یا شهرهای فلان استان بالاترین یا کمترین میزان کشوری بوده است، دلایل متفاوتی دارد.

وی ادامه می دهد: اینکه در بعضی نقاط و خانوراها تورم کمتر بود ناشی از کاهشی است که در نتیجه نوسانات مالی چند ماه گذشته رخ داد و باعث شد تا مردم در خرج ماهانه خود احتیاط بیشتری بنمایند، مثلا اقلام مقرون به صرفه تر را جایگزین اقلام مشابه گرانتر بنمایند، از حجم و میزان مصرفی بعضی اقلام بکاهند و یا اینکه از اساس کالا یا خدمات خاصی را دیگر استفاده ننمایند.

به باور حیدری نتیجه این شرایط، کاهشی است که از طرف تقاضا در بازار ایجاد شده است و در مقابل فروشندگان ناگزیر شدند تا برای ماندن در بازار و حفظ مشتری از حاشیه سود خود کم نمایند.

اما در مقابل آن گروه از خانوارها یا منطقه های که در ماه مرداد نرخ بیشتری را پشت سرگذاشتند، در چه شرایطی بودند؟ آیا این به منزله افزایش سطح عایدی یا رفاه در میان این گروه از شهروندان است؟

علیرضا حیدری در پاسخ به این پرسش می گوید: بعید است اتفاق خاصی رخ داده باشد، بخشی از افزایش تورم می تواند ناشی از مسافرت های تابستانی باشد، یعنی همچنان از نظر افزایش قدرت خرید اتفاقی نیفتاده است، در اصل به دلایل مختلفی از جمله سفرهای تابستانی تقاضا افزایش داشته است و برای همین تورم نقطه به نقطه نیز افزایش داشته است.

ملاک بهتر یا بدتر شدن وضع زندگی چیست؟

این اقتصاددان در جمع بندی خود از گزارش هایی نظیر آنچه به صورت ماهانه از سوی مرکز آمار ایران منتشر می گردد، می گوید: این گزارش ها فقط آنچه که رخ داده است را بیان می نمایند و در برترین حالت می توانند مبنایی برای تصمیم گیری درست مسئولان برای ماه های به جامانده از امسال باشند. در اصل با گزارش های مربوط به نرخ تورم نمی تواند در خصوص بهتر یا بدتر شدن شرایط زندگی صحبت کرد، قضاوت در این مورد منوط به انتشار گزارش فراوری ناخالص ملی و توزیع سرانه عایدی در سطح ملی است.

وی در سرانجام می گوید: همه اقتصاددان ها اتفاق نظر دارند که شرایط دسترسی به خدمات و کالاها در همه نقاط جغرافیایی به صورت یکسان و برابر نیست و همین باعث می گردد تا نرخ تورم در منطقه ها مختلف کشور متفاوت باشد اما این شاخص هرگز نمی تواند مبنای درستی برای قضاوت در خصوص شرایط مالی مردم باشد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 11 شهریور 1401 بروزرسانی: 11 شهریور 1401 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2475

به "گرانی درمرداد ماه در کدام شهر و روستا بیشتر تاخت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرانی درمرداد ماه در کدام شهر و روستا بیشتر تاخت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید