آسیب دیدن اعصاب بعد از عمل جراحی

به گزارش تور ارمنستان ارزان، در این مقاله جوانب مختلف آسیب دیدن اعصاب بعد از عمل جراحی در نظر گرفته شده است. تمرکز مقاله بر روی درک این مشکل پیچیده از طریق توضیح نکات مهم است.

آسیب دیدن اعصاب بعد از عمل جراحی

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

در این مقاله جوانب مختلف آسیب دیدن اعصاب بعد از عمل جراحی در نظر گرفته شده است. تمرکز مقاله بر روی درک این مشکل پیچیده از طریق توضیح نکات مهم است.

احتمال آسیب دیدن اعصاب به خاطر کبودی یا بریدگی از طریق چاقوی جراحی در زمان عمل جراحی بالاست. التهاب بافت های اطراف اعصاب هم ممکن است منجر به آسیب دیدن آن ها شود. آسیب دیدن اعصاب در برخی موارد می تواند ترمیم شود. ولی، احتمال دائمی بودن آسیب دیدگی اعصاب بالاست; بنابراین، مشکل آسیب دیدن اعصاب بعد از عمل جراحی مسئله ای کاملاً جدی است.

دستگاه عصبی جزء مهمی از بدن ماست. دستگاه عصبی اساساً به دو قسمت تقسیم می شود یعنی دستگاه عصبی مرکزی و دستگاه عصبی محیطی. دستگاه عصبی شبکه ای از نورون هاست که فعالیت های مختلف بدن را هماهنگ و تنظیم می کنند. بنابراین، احتمال آسیب دیدن اعصاب مسئله ای جدی در نظر گرفته می شود. صدمات وارد به اعصاب متفاوت هستند و به همین علت طبقه بندی آن ها به انواع مختلف سخت است. ولی، در سال 1943 هربرت سدون سعی کرد آسیب دیدگی اعصاب را به سه نوع طبقه بندی کند یعنی نوروپراکسی ، نوروتمزیس و آکسونوتمزیس.

نوروپراکسی: در نوروپراکسی تغییری در ساختار اعصاب وجود ندارد ولی، تولید تکانه های عصبی به خاطر آسیب دیدگی مختل می شود. این شرایط از صدمات خارجی که چندان شدید نیستد ناشی می شود; از بین رفتن عملکرد حسی و حرکتی را می توان مشاهده کرد. در نوروپراکسی برخی از حرکات پیچیده بدن نمی توانند انجام شوند. این نوع آسیب دیدگی می تواند به طور کامل بهبود پیدا کند. ترمیم کامل نوروپراکسی 6-8 هفته طول می کشد. اختلال در تأمین خون و فشار عصبی برخی از تأثیرات نوروپراکسی هستند.

آکسونوتمزیس: در این نوع آسیب دیدگی اعصاب، غلاف میلین و آکسون آسیب می بیند. ولی، عناصر دیگر دست نخورده باقی می مانند. این آسیب دیدگی در مقایسه با نوروپراکسی کاملاً جدی است. آکسونوتمزیس باعث فلج شدن اعصاب حسی ، حرکتی یا خودمختار می شود.

نوروتمزیس: نوروتمزیس با کشیدگی ، کوفتگی ، پارگی و غیره همراه است. نوروتمزیس شدید ترین نوع آسیب دیدگی اعصاب است. در این نوع آسیب دیدگی، بافت های متصل به آکسون ها پپوستگی خود را از دست می دهند. در نوروتمزیس، عصب و غلاف آن آسیب می بینند. به زبان ساده تر، عصب به دو قسمت تقسیم می شود. تنها احتمال بهبودی جزئی این نوع آسیب دیدگی وجود دارد.

آسیب دیدن اعصاب به خاطر عمل جراحی

آسیب دیدن اعصاب به غیر از آسیب دیدگی فیزیکی علل زمینه ای زیادی دارد که به خاطر تجهیزات جراحی به وجود می آیند. بیهوشی یکی از علل آسیب دیدن اعصاب است. ناراحتی ایجاد شده به خاطر آسیب دیدن اعصاب ممکن است موقتی یا طولانی باشد. داروهای استفاده شده در بیهوشی ممکن است باعث آسیب یدن بافت عصبی شوند. در بیحسی موضعی آسیب دیدگی ایجاد شده به خاطر تزریق ممکن است باعث آسیب دیدن نخاع شود.

علائم آسیب دیدن اعصاب بعد از عمل جراحی

انواع علائم آسیب دیدگی اعصاب که بعد از عمل جراحی به وجود می آیند را می توانید در زیر پیدا کنید. برخی اوقات پس از عمل جراحی اعصاب احساس سوزش شدیدی به وجود می آید که درد عصبی نامیده می شود.

تغییر در الگوهای راه رفتن یا مشکل در راه رفتن صحیح هم از علائم آسیب دیدن اعصاب است.

کسی که تحت عمل جراحی دچار آسیب دیدگی اعصاب می شود ممکن است در ناحیه مورد نظر احساس بی حسی یا مور مور شدن داشته باشد. علائم آسیب دیدگی لزوماً در قسمتی که آسیب دیدگی رخ داده است بروز نمی کنند. همانطور که می دانیم اعصاب شبکه ای پیچیده در بدن هستند. بنابراین، درد ممکن است در قسمت های دیگر بدن و به دور از محل اصلی ظاهر شود.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2181

به "آسیب دیدن اعصاب بعد از عمل جراحی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب دیدن اعصاب بعد از عمل جراحی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید