افزایش ضربان قلب

به گزارش تور ارمنستان ارزان، این مشکل یکباره پیش می آید. قبل از افزایش تعداد ضربان، حتی متوجه قلب خود هم نیستید. ولی قلب یکباره و به شدت آغاز به زدن می نماید و تعداد ضربانات آن افزایش می یابد. 72ضربه در دقیقه ناگهان به 120، 180 و 200

افزایش ضربان قلب

نویسنده: دبورا تکاک

مترجم: مینا اسماعیلی

12روش برای کاهش ضربان قلب

این مشکل یکباره پیش می آید. قبل از افزایش تعداد ضربان، حتی متوجه قلب خود هم نیستید. ولی قلب یکباره و به شدت آغاز به زدن می نماید و تعداد ضربانات آن افزایش می یابد. 72ضربه در دقیقه ناگهان به 120، 180 و 200 ضربه در دقیقه رسیده و ممکن است تنفس هم به همین ترتیب سریع تر شده و حالت تهوع توأم با ترس هم بر فرد عارض گردد. این حالت می تواند حتی با تعریق همراه باشد. در این حالت پزشک به شما می گوید به افزایش ضربان قلب (1) (تاکی کاردی) یا به عبارت دقیق تر به تاکی کاردی دهلیزی حمله ای(2) دچار شده اید. شما گیج و گنگ نیستید و اولین باری است که دچار این حالت می شوید. از پزشک می خواهید که شما را به طور کامل معاینه کند. شما و پزشک با همدیگر احتمال ابتلا به تاکی کاردی بطنی(3) (یک نوع ضربان تند قلب که می تواند کشنده باشد) و انواع مختلف بیماری های مربوط به قلب، ناهنجاری های تیرویید، اختلالات تنفسی و غیره را رد می کنید و همین امر به شما قوت قلب می دهد. با این حال هر از چند گاهی دهلیزهای قلب - یعنی حفرهایی که در قلب خون را از سیاهرگ دریافت می نمایند و آن را به بطن ها می فرستند- اندکی از کنترل خارج می شوند. دهلیزها ریتم طبیعی ضربان قلب را حفظ می نمایند. اما این سرعت می تواند تا سه برابر ریتم طبیعی افزایش یابد. (ضمناً منظور از تاکی کاردی، رسیدن به تعداد ضربان قلب به بیش از 100ضربه در دقیقه است). راه هایی برای کنترل و کاهش تعداد ضربان قلب وجود دارد. در زیر به فنون و روش هایی اشاره می کنیم که شما را در غلبه بر این حملات یاری می دهند و هم به شرح نکاتی در خصوص نحوه ی زندگی می پردازیم که با به کارگیری آن ها می توان از افزایش ضربان قلب پیشگیری نمود.

دست را از کار بکشید

قلب را هنگامی که به شدت می تپد باید همانند چراغ چشمک زن قرمزی پنداشت که به شما می گوید: از هر کاری که در حالی انجام آن هستید دست بکشید. خود را خنک کنید و استراحت نمایید.

استراحت کردن در واقع برترین مکانیسم برای جلوگیری از بروز این حملات است.

مانور عصب واگ

سرعت ضربان قلب و قدرت انقباضی عضله ی قلب به وسیله ی اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک (یا اعصاب واگ) تنظیم و کنترل می گردد. هنگامی که قلب می تپد اعصاب سمپاتیک آن را تحت کنترل دارند (این سیستم همان سیستمی است که به بدن دستور افزایش سرعت را می دهد). آنچه شما باید انجام دهید آن است که این تنظیم را تحت کنترل اعصاب واگ که به شکلی ملایم تر عمل می نمایند درآورید. اگر اعصاب واگ را تحریک کنیم نوعی فرایند شیمیایی اتفاق می افتد که بر روی قلب اثر می گذارد و عملکرد آن درست شبیه اثری است که ترمز گرفتن بر روی اتومبیل دارد. برترین کار برای تحریک عصب واگ کشیدن یک نفس عمیق و نگه داشتن آن است. درست همان کاری که در هنگام زور زدن انجام می گردد(4).

فشار آوردن بر سرخرگ کاروتید

ماساژ دادن سرخرگ کاروتید راست به آرامی، یکی دیگر از مانورهای عصب واگ است. البته ضروری است قبلاً از پزشک خود در خصوص محل دقیق سرخرگ کاروتید و مقدار فشار مورد احتیاج سؤال کنید. سرخرگ را باید در محلی که به گردش متصل می گردد و در نقطه ای که حداکثر فاصله را با فک دارد بفشارید(5).

به شیرجه زدن اعتماد کنید!

ضربان قلب پستانداران هنگامی که به سردترین نقطه آب شیرجه می زنند به طور اتوماتیک کاهش می یابد. این روشی است که طبیعت برای حفاظت از مغز و قلب آن ها برگزیده است. شما هم با اعتماد به این مکانیسم می توانید دستشویی یا ظرفی را پر از آب یخ کنید و صورت خود را برای یک یا دو ثانیه در آب فرو ببرید.

ترک قهوه

از خوردن قهوه و مواد غذایی دیگر نظیر نوشابه های حاوی کولا، چای، شکلات، قرص های لاغری یا هر چیز دیگری که عاملی برای تحریک قلب باشد بپرهیزید. به گفته ی دکتر میورا استفاده ی بیش از حد از مواد محرک خطر ابتلا به تاکی کاردی دهلیزی حمله ای را افزایش می دهد.

از هیپوتالاموس خوب مراقبت کنید

به اعتقاد دکتر فراکلتون آنچه در مغز شما - و بطور اخص در مغز میانی - می گذرد بر قلب اثر می گذرد. به همین علت است که هیپوتالاموس به حمایت و توجه شما - به وسیله رژیم غذایی مناسب، ورزش و افکار مثبت - احتیاجمند است تا ثبات خود را حفظ نموده و قادر به کنترل سیستم عصبی اتوماتیک باشد.

سیستم عصبی اتوماتیک شامل دو بخش است: سیستم سمپاتیک که اساساً سرعت فعالیت های مختلف بدن به جز فرایند هضم غذا را افزایش می دهد و سیستم پاراسمپاتیک. اضطراب، فشار عصبی، رژیم غذایی نامناسب و مواد آلاینده سبب می شوند هیپوتالاموس کنترل خود را بر سیستم عصبی اتوماتیک از دست داده و اعصاب سمپاتیک کنترل را به دست گیرند. شما می توانید به روش های زیر به هیپوتالاموس در جهت به دست گرفتن این کنترل یاری کنید.

غذاهای سالم بخورید و از خوردن شیرینی جات بپرهیزید

اگر به موقع غذا نخورید و بعد یکباره معده ی خود را از یک بسته شکلات یا کاکائو و یا نوشابه های گازدار پر کنید، مقدار ترشح آنزیم های لوزالمعده به منظور جذب قند زیادی که یکباره وارد بدن شده افزایش می یابد. سپس مقدار انسولین بالا رفته و مجدداً دچار هیپوگلیسمی (کاهش قند خون) می شوید. غدد فوق کلیوی آغاز به ترشح آدرنالین می نمایند تا ذخیره گلیکوژن را از کبد استخراج نمایند و آدرنالین ترشح شده، موجب افزایش ناگهانی ضربان قلب و بروز ناگهانی احساس ترس و وحشت می گردد.

تنظیم برنامه ی غذایی برحسب سوخت و ساز خود

در افرادی که سوخت و ساز با سرعت انجام می گیرد غذاهای پروتئینی باید به مقدار بیشتری مصرف شوند. غذاهای پروتئینی به مدت زمان بیشتری برای هضم احتیاج دارند و از افت زیاد قند خون جلوگیری می نمایند. هنگامی که مقدار قند خون کاهش می یابد زمینه برای وقوع اتفاقاتی که در بالا به آن ها اشاره شد فراهم می آید.

آرام باشید

دکتر لادر اظهار می دارد که متوجه رابطه ای بین کمال طلبی در افرادی که نسبت به کسب موفقیت های بیرونی و ظاهری بیشتر تمایل دارند و تاکی کاردی دهلیزی حمله ای شده است. به طور کلی این افراد بیشتر مبتلایان به سردردهای میگرنی را تشکیل می دهند. در چنین افرادی عملنمودهای قلب تشدید می گردد و تحریک ترشح بیش از حد آدرنالین، به صورت مزمن درمی آید. هنگامی که افراد تحت فشار عصبی شدید هستند سیستم عصبی اتوماتیک غلبه یافته و در نتیجه در کار قلب بی نظمی پدید می آید. حال چگونه می توان این عوارض را رفع نمود؟ از یک سری برنامه های آرام سازی بهره جویید. ببینید بدن چه نوع واکنش های زیست شناختی را در موقعیت های مختلف نشان می دهد و در فکر خود آرامش و صلح و صفا را تصویر کنید.

مصرف مهمیم به قدر کافی

دکتر فراکلتون مهمم را یکی از عناصر حفاظت نماینده و نگهدارنده ی سلول معرفی می نماید. در سلول های ماهیچه ای قلب، مهمیم به تعدیل اثرات کلسیم در قلب یاری می نماید. هنگامی که کلسیم وارد سلول می گردد موجب انقباض ماهیچه می گردد. وجود مهمیم در آنزیم هایی که کلسیم را به خارج سلول می فرستند از اهمیت بسیاری برخوردار است و این مسئله موجب انقباض و انبساط موزون می گردد. مهمیم احتمال تحریک قلب را کاهش می دهد. این عنصر در موادی نظیر سویا، آجیل، لوبیا و سبوس یافت می گردد.

بالا نگه داشتن مقدار پتاسیم در بدن

بنا به گفته ی دکتر لادر پتاسیم یکی دیگر از عناصری است که در کنترل سرعت ضربان قلب و هم تحریک پذیری عضله ی قلب مؤثر است. از آنجا که این عنصر در میوه ها و سبزیجات یافت می گردد، مصرف مقدار کافی آن کار دشواری نیست. ولی مقدار پتاسیم ممکن است در صورت مصرف زیاد سدیم در رژیم غذایی، داروهای مدر و یا مصرف زیاد ملین کاهش یابد.

ورزش

دکتر فراکلتون معتقد است با انجام ورزش و تقویت نیروی بدنی می توان یاری زیادی به بدن نمود. هنگامی که به انجام ورزش ها و تمریناتی که ضربان قلب را افزایش می دهند می پردازید، قلب تعداد ضربان را کاهش می دهد. تعداد ضربان قلب افرادی که ورزش نمی نمایند معمولاً 80 ضربه در دقیقه است و زمانی که آهسته می دوند، به 160تا170بار در دقیقه می رسد. با کمی تمرین و ورزش می توان این تعداد را به 60 تا 65 ضربه در دقیقه کاهش داد. ورزش بعلاوه بدن را نسبت به ترشح آدرنالین اضافی مقاوم می سازد. ورزش به طریقی بی خطر و سالم فرد را در برابر حمله ی آدرنالین مصون می نماید. به طوری که بتوان از آزاد شدن آدرنالین در خون به اسم بخشی از عملکرد طبیعی بدن بهره گرفت.

هشدار پزشکی

انواع جدی تر و خطرناک تر آرتیمی ها (6)

دکتر سلرز می گوید: گوش کنید. نمی خواهیم بی فایده شما را بترسانیم. ولی اگر قلب شما کنترل زمانی ضربانش را از دست داده است خود را به پزشک نشان دهید. تنها اوست که می تواند تفاوت بین تاکی کاردی حمله ای دهلیزی و انواع جدی تر آرتیمی را تشخیص دهد. تاکی کاردی بطنی نمونه ای از یک آرتیمی خطرناک تر است. این آرتیمی زمانی روی می دهد که یکی از بطن های قلب آغاز به تپش سریع تر و با ریتم اندکی نامنظم تر می نماید. (بطن، حفره ای است که خون را به داخل سرخرگ می فرستد). در این حالت مقدار خونی که به درون سرخرگ ها فرستاده می گردد کاهش یافته و بیمار دچار احساس ضعف و تعریق می گردد و حتی ممکن است غش کند. فیبریلاسیون بطنی (7) - که گاهی یکی از عوارض ناشی از تاکی کاردی بطنی است - معمولاً مرگ آور است. به همین علت نمی توان اهمیت پذیرش فوری هر بیمار با ریتم غیرطبیعی قلب در بیمارستان را نادیده گرفت. پاسخ صحیح به یک حمله بستگی به نوع ناراحتی دارد.

پی نوشت ها :

1. Tachycardia.

2. Paroxismal atrial Tachycardia (PAC)

3. Ventricular Tachycardia (VT).

4. به این حرکت مانور والسالوا هم گفته می گردد. ویراستار پزشکی

5. انجام این مانور احتیاج به دقت بسیار دارد تا منجر به تحریک شدید واگ و ایست قلبی نگردد. ویراستار پزشکی

6. آرتیمی در واقع به بی نظمی در ضربان قلب اطلاق می گردد. ویراستار پزشکی

7. Ventricular Fibrillation.

منبع مقاله :

تکاک، دبورا، (1388) درمان های خانگی، مترجم: مینا اسماعیلی، ویراستار پزشکی: نوید محمدی، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم

منبع: راسخون
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2171

به "افزایش ضربان قلب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش ضربان قلب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید