با رژیم معکوس می توان زیاد خورد و وزن کم کرد؟!

به گزارش تور ارمنستان ارزان، یک چهارم از وزنی که ما در رژیم های غذاییِ کم کالری از دست می دهیم مربوط به از دست رفتنِ ماهیچه هایمان است. از دست رفتن ماهیچه ها به این معنی است که میزان کالری ای که ما در مجموع نیاز داریم به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند و باعث می شود که ما بسیار سریعتر از دوران قبل از رژیم وزن اضافه کنیم. آن هایی که به این موفقیت دست پیدا می کنند کل سبک زندگی خود را تغییر می دهند که یعنی صرفاً دستکاری غذایی که می خورید نیست که اهمیت دارد.

با رژیم معکوس می توان زیاد خورد و وزن کم کرد؟!

آنقدر عالی به نظر می رسد که انگار حقیقت ندارد: برنامه ای که به شما اجازه می دهد زیادتر بخورید، اما همچنان در جهت وزن کم کردن باشید. تعجب آور نیست که این رژیم که با عنوان رژیم معکوس شناخته شده، هر روز در شبکه های اجتماعی طرفداران بیشتری کسب می کند و باعث شده بسکمک در برنامه های غذایی پیشین خود تجدید نظر کنند.

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل، تصاویری از بشقاب های پر از پنیر، چیپس، برگر، غذا های کبابی و انواع خورشت را در بین سلفی هایِ طرفداران این رژیم در شبکه های اجتماعی می توان مشاهده کرد. اما این دستور های غذایی چیزی نیست که در رژیم های لاغری معمول باشد.

براساس این رژیم غذایی، شما ابتدا باید از طریق کمتر خوردن و بیشتر ورزش کردن وزن کم کنید. اما بعد از آنکه به وزن هدف رسیدید، با رعایت احتیاط، باید به مدت 3 ماه هر هفته کالری روزانه خود را بین 50 تا 100 کالری افزایش دهید. این میزان کالری معادل یک تکه نان یا یک عدد تخم مرغ است.

بر اساس طرفداران رژیم های معکوس، این روش کمک می کند مسئله ای که اغلب رژیم گیرندگان با آن روبرو اند، برطرف شود؛ و آن مشکل این است که آن ها به محض آنکه بعد از یک رژیم غذایی به قدر قبل از رژیم خود غذا مصرف می کنند، به سرعت به وزن قبلی برمی گردند.

کووید 19: رژیم غذایی 2 هفته ای برای آن ها که اضافه وزن دارند

خط بطلان یک پروفسور بر افسانه های غلط و گاه خطرناکِ رژیم های غذایی

اما اگر کالری روزانه را به تدریج در بدن افزایش دهید به بدنتان کمک می کنید تا چربی را سریعتر بسوزاند و درواقع کاهش وزن همچنان در بدن شما تداوم خواهد داشت. طرفداران این نوع رژیم غذایی مدعی هستند که در خاتمه این دوره فرد حتی می تواند یک غذای کامل با کالری اضافی مصرف کند.

این رژیم غذایی بر اساس این نظریه است که می گوید افزایش تدریجی غذای روزانه باعث افزایش تدریجی میزان هورمون سیری شده و همزمان توده ماهیچه ای را افزایش می دهد. نکته آن است که توده ماهیچه ای بیشتر از چربی های ذخیره شده در بدن، کالری می سوزاند. نتیجه نهایی آن است که بدن می آموزد کالری بیشتری بسوزاند.

ممکن است عجیب به نظر برسد، ولی عجیب تر آن است که علم این نظریه را تأیید می کند. آنچه ما به طور کلی به آن وزن می گوییم، با یک معادله ساده تعیین می شود: کالری دریافتی در مقابل کالری مصرفی.

همه ما به مقدار تعیینی از کالری نیاز داریم تا مغز، قلب، سایر اندام ها و بافت هایمان در سلامت کامل کار کنند. بنابراین، حتی اگر ورزش نکنیم، باز هم به انرژی نیاز داریم؛ و هرچه ماهیچه های بزرگتری داشته باشیم، برای حرکت کردن به انرژی بیشتری نیاز خواهیم داشت.

اما وقتی با هدف وزن کم کردن مصرف کالری خود را کاهش می دهیم، بدن ما فقط چربی هایی که هم اکنون در بدنمان ذخیره شده را نمی سوزاند؛ بلکه همچنین بافت ماهیچه ای را تجزیه می کند تا از انرژی آن استفاده کند.

بر اساس مطالعاتی که انجام شده است، یک چهارم از وزنی که ما در رژیم های غذاییِ کم کالری از دست می دهیم مربوط به از دست رفتنِ ماهیچه هایمان است. از دست رفتن ماهیچه ها به این معنی است که میزان کالری ای که ما در مجموع نیاز داریم به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند و باعث می شود که ما بسیار سریعتر از دوران قبل از رژیم وزن اضافه کنیم.

بدتر از آن اینکه، وقتی رژیم می گیریم مغز سیگنال هایی می فرستد تا سطح گرلین - هورمونی که در هنگام گرسنگی ترشح می شود و میل به غذا خوردن را در فرد ایجاد کند - افزایش یابد و درعوض میزان لپتین -هورمونی که در هنگام احساس سیری در بدن تولید می شود - کاهش پیدا کند.

دانشمندان فکر می کنند این یک ابزار تکاملی است که از بدن ما در برابر قحطی محافظت می کند. درواقع این تغییر هورمونی یک طوفان کامل است که ما را وادار می کند بیش از حدِ معمول غذا بخوریم.

اما رژیم معکوس راهی است برای معکوس کردنِ این فرایندها. محققان می گویند افزایش تدریجی دریافت کالری با هدفِ افزایش مقداری وزن، باعث پایدار شدنِ هورمون های گرسنگی می شود و اگر این برنامه با ورزش هایی که به ما کمک می کنند عضله سازی کنیم ترکیب شود، تعادل وزن چربی و ماهیچه ای بدن حفظ می شود و کالری به طور مؤثرتری در بدن می سوزد.

محققان دانشگاه کلورادو در حال انجام تحقیقاتی هستند تا ببینند آیا افزایش تدریجی و روزانه کالری به افرادی که در گذشته چاق بوده یا اضافه وزن داشته اند کمک می کند در وزن فعلی بمانند، یا خیر.

درضمن، دانشمندان در دانشگاه جورج میسون در ویرجینیا از پروتئین افزایش تدریجی توده ماهیچه ای در گروهی از مردان جوان و فعال استفاده کرده و به نتایج امیدوارکننده ای درباره حفظ کاهش وزن دست پیدا کرده اند.

دکتر الیزابت دی یونگ، دانشیار تغذیه در دانشگاه جورج میسون، که مسئول این مطالعه است، می گوید: شرکت کنندگان توانستند بعد از 3 ماه مداخله وزن خود را پایین بیاورند و اکنون می توانند همان مقدار کالری ای را مصرف کنند که پیش از رژیم مصرف می کردند.

دکتر یونگ می گوید آن ها همچنین مشارکت کنندگان را آزمایش کردند تا ببینند میزان سوخت انرژی بعد از این نوع رژیم چقدر در بدن آن ها مؤثر عمل می کند و مشاهده کردند که بدن آن ها در این زمینه پیشرفت هایی داشته است.

به نظر شما هم این نتایج آنقدر خوب است که بعید است واقعی باشد؟

دکتر جیلز یِئو، کارشناس چاقی در دانشگاه کمبریج، می گوید دلیلی وجود دارد که بسکمک از داستان های پیروز شامل ورزشکاران است. او می گوید: رژیم به تنهایی نمی تواند چربی- سوزی را در بدن تسریع کند. تنها عاملی که می تواند این کار را تسهیل کند، ورزش است. امکان ندارد تعیین کنیم که این پیروزیت ها ناشی از صرفاً ورزش کردن است یا رژیم غذایی.

پس، آیا افزایش توده ماهیچه ای به سوخت کالری کمک می کند؟ پاسخ بله است، اما این کار فقط در هنگام ورزش کردن رخ می دهد.

دکتر یئو می گوید: ژنتیک عامل تعیین کننده ای است که می گوید یک فرد در طول روز چقدر کالری می سوزاند یا چقدر سریع وزن می گیرد یا چقدر سریع وزن از دست می دهد. جنسیت و سن نیز عوامل مهمی هستند.

در سال 2011 یک مطالعه آمریکایی دریافت که 43 درصدِ تفاوت بین میزان متابولیسم پایه - حداقل میزان کالری که بدن برای عملکرد های ابتدایی یا در هنگام استراحت به آن نیاز دارد - توسط اندازه اندام های فرد تعیین می شود.

دکتر یئو می گوید، یکی از نقص های رژیم معکوس این است که مشارکت کنندگان باید همواره در حال شمردن کالری مصرفی باشند. شمارندگان کالری روزانه در درازمدت بیشتر از افرادی که کالری روزانه را نمی شمرند وزن اضافه می کنند.

محققان می گویند رژیم معکوس باعث می شود افراد دچار افکار وسواسی نسبت به غذا شده و احتمال اینکه اختلال خوردن یا پرخوری را در خود پرورش دهند، زیاد است.

پروفسور روی تایلور، یک کارشناس دیابت در دانشگاه نیوکاسل، در تهیه برنامه کوتاه مدت کاهشِ کالری روزانه به 600 تا 800 کالری در روز برای درمان دیابت نوع دوم، پیش قدم بوده است. او موافق است که شمارش مداوم کالری مؤثر نیست و می گوید در هنگام کمک به بیماران برای بازگرداندن آن ها به رژیم معمول غذایی، آن ها به کل سبک زندگی فرد نگاه می کنند نه فقط رژیم غذایی آن ها.

مسائل زمینه ای روانی، پیدا کردن ورزشی که فرد از آن لذت ببرد و همینطور اطمینان از اینکه اعضای خانواده فرد به او در این رژیم غذایی کمک خواهند کرد، از مواردی است که باید به آن توجه شود.

مطالعات نیز نشان می دهند مداخله های کاهش وزن که تمرکزشان بر رفتار های سالم است بسیار مؤثرتر از مداخله های کاهش وزن است که بر ویژگی های غذا متمرکز است.

دو سال بعد از مداخله های پروفسور تایلور، دو سوم از مشارکت کنندگان او به وزن قبلی خود برگشتند. دکتر یئو می گوید، این شاهدی است بر واقعیت سختِ رژیم. حقیقت ناامیدکننده آن است که فقط تعداد اندکی از افراد قادرند وزن کم کنند و به وزن کم کردن ادامه دهند.

آن هایی که به این پیروزیت دست پیدا می کنند کل سبک زندگی خود را تغییر می دهند که یعنی صرفاً دستکاری غذایی که می خورید نیست که اهمیت دارد.

منبع: The Daily Mail

ترجمه: سایت خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 10 اسفند 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1813

به "با رژیم معکوس می توان زیاد خورد و وزن کم کرد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با رژیم معکوس می توان زیاد خورد و وزن کم کرد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید