ببینید ، خاطرات یک خیابان بی رقیب را ورق بزنید

به گزارش تور ارمنستان ارزان، رقیب ندارد. وسعت 18 کیلومتری اش آن را در خاورمیانه بی رقیب نموده، دوردیف چنارهای سربلندش بر زیبایی و وقارش افزوده، ثبت ملی شده و قرار است ثبت جهانی هم بشود.

ببینید ، خاطرات یک خیابان بی رقیب را ورق بزنید

خبرنگاران آنلاین-نصیبه سجادی: خیابانی است میزبان چند موزه، سینما، خانه های تاریخی، دانشگاه ها و... که هرکدام به تنهایی می توانند راوی تاریخ 200 ساله این شهر باشند. تئاتر شهر بزرگ ترین نماد فرهنگی - هنری ایران در این خیابان است، در چهارراهی به همین نام تا راوی بعضی از رویدادهای مهم اجتماعی و فرهنگی تاریخ ایران باشد.

قصه های خواندنی تهران را اینجا ببینید

توضیح عکس: میدان ولی عصر(عج)- ضلع جنوب- سال 1353

خیابان زنده

خیابان ولی عصر(عج) برای تهرانی ها یادآور وقایع بسیار است. از روزی که ساخته شد تا رفت وآمد درباریان و نظامیان را از کاخ مرمر، در جنوب این خیابان، تا اقامتگاه تابستانی کاخ سعدآباد، بالای تجریش، آسان کند تا جنگ جهانی دوم که متفقین از آن استفاده کردند و بعد از آن شد مسیر موردعلاقه تهرانی ها برای رفتن به همه جای تهران، از جنوب تا شمال.

کارگران هنگام ساختن این خیابان دستور داشتند که دو طرف آن هر دو متر، یک درخت چنار بکارند. حدود 18 هزار چنار در همان سال های ابتدایی تولد این خیابان در حاشیه اش کاشته می گردد که بعدها بنا به گفته تهران شناسان، شمارشان تا 24 هزار اصله هم رسید. در فاصله هر 2 درخت هم یک گل قرمز کاشته شد تا زیبایی آن تکمیل گردد.

میدان ولی عصر(عج)-ضلع شمال- امروز

گذر خاطره ها

رشد لجام گسیخته تهران و آسمانخراش هایی که در دوطرف خیابان ولی عصر(عج)ساخته شدند، از سهم نور و آب این چنارها کاستند و تعداد زیادی از آنها به مرور خشکیدند. با همه این ها اما این خیابان همچنان زیباست و برای ایرانی ها خاطره انگیز، هم به خاطر چنارهایش که هر چه پیرتر شدند زیباتر شدند و هم به خاطر دسترسی های فوق العاده و وجود مراکز اداری، سیاسی، فرهنگی و تفریحی بسیار که برای خیابان ولی عصر (عج) تحرک اجتماعی و پویایی فرهنگی و برای ساکنان دائم و غیردائمش خاطره جمعی به همراه آورد تا به همه یادآور گردد که ولی عصر (عج) تنها خیابان زنده مرکز است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 بهمن 1401 بروزرسانی: 9 بهمن 1401 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2547

به "ببینید ، خاطرات یک خیابان بی رقیب را ورق بزنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ببینید ، خاطرات یک خیابان بی رقیب را ورق بزنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید