تحلیل صنعت گردشگری ایران در سایه کرونا و ضرورت گردشگری مسئولانه و پاک

به گزارش تور ارمنستان ارزان، کنفرانس خبری آنلاین گردشگری و کرونا با تمرکز بر شرایط کسب و کارهای کوچک گردشگری، در تاریخ 18 شهریور ماه با حضور مدیران پلتفرم گردشگری اتاقک برگزار گردید و در آن ضمن تحلیلی از شرایط صنعت و پیش بینی افزایش شدید سفر در سرانجام سال، فرصت های آینده گردشگری، اهمیت سفر پاک و مسئولانه و نقش پلتفرم ها تشریح شد.

تحلیل صنعت گردشگری ایران در سایه کرونا و ضرورت گردشگری مسئولانه و پاک

در این نشست خبری که با حضور اهالی رسانه و خبرگزاری های مطرح کشور به صورت از راه دور برگزار گردید، علی طالشی، کارشناس حوزه گردشگری و مدیرعامل مجموعه اتاقک در این رویداد در طی سخنرانی ابتدایی خود ضمن اشاره به اهمیت صنعت گردشگری در رشد و توسعه جامعه و عدالت اجتماعی و توزیع ثروت گفت:

از اوایل دهه 80 در کشور که مردم با گردشگری محلی و داخلی به واسطه تورهای تفریحی و ظهور اینترنت آشنا شدند و به واسطه ظهور اماکن اقامتی کوچک همانند بوم گردی ها، دیگر مقاصد گردشگری منحصر به سواحل شمال و جنوب و شهرهای بزرگ نیست، بلکه کم کم مالی شکل گرفته که تبدیل به شریان ها، رگ ها و مویرگ های رشد مالی در جوامع کوچک و محلی شد. این جریان مالی که به نوعی سرریز عایدی منطقه ها شهری و پرعایدیتر به منطقه ها کمتر پیشرفته و روستایی بود، با خود نه فقط عایدی برای جوامع محلی و کسب وکارهای مستقر در آنها فراهم کرد، بلکه به عدالت مالی و توسعه منطقه ها کمتر پیشرفته، احیای جوامع محلی، مهاجرت معکوس و حفظ محیط زیست یاری کرد.

وی در زمینه اثرات کلی کرونا بر جامعه و اقتصاد محلی و کوچک گردشگری گفت:

امروز همه ما در خانه ها و محل کارهایمان در شهرها، از عوارض مبارزه با کرونا در امان نبوده ایم. از بیماری که متاسفانه جان هزاران نفر از هموطنان ما را گرفته تا بیکاری و مسائل مالی و استرس های تنهایی و سفر نرفتن؛ اما آن وجهه از اثرات کرونا که هنوز از معرض دید بیشتر ما پنهان مانده، اتفاقی است که برای میلیون ها ایرانی شاغل در کسب وکارهای کوچک گردشگری در شهرهای کوچک و روستاها افتاده و آسیب هایی است که به آنها خورده است. حتی پس از واکسیناسیون گسترده و کاهش ابتلا به کرونا هم صنعت گردشگری تا سال های سال تحت تاثیر ویروس کرونا خواهد بود و عادات سفر هیچگاه به قبل باز نمی گردند. به همین خاطر اگر همین امروز تمامی مسئولین، کارشناسان و کسب وکارهای بزرگ ملی، برای آن اقدامی ننمایند، باید منتظر فاجعه ای بزرگ در کشور بود؛ ولی از طرفی دنیایی از فرصت ها در سایه تغییر عادات سفر همانند تغییر اجباری از گردشگری بین المللی به داخلی و سفرهای نزدیک ایجاد شده است که می توان در سایه آن ها رشد گردشگری را ببینیم.

در ادامه برنامه، مدیرعامل اتاقک اقدام به ارائه آماری از کرونا و گردشگری و پلتفرم اتاقک به عنوان بزرگترین فعال رزرو اقامتگاه ها در ایران داد که نمایانگر روندهای گذشته و فعلی و آینده کرونا در دنیا و ایران بود:

تمایل مردم به خرید آنلاین که به صنعت گردشگری هم وارد شده، گردشگری داخلی به جای گردشگری بین المللی، تکثر و تعدد سفرهای کوتاه به جای سفرهای بلند و فصلی، تمایل مردم به سفرهای به منطقه ها نزدیک (سفر به نزدیک یا Go Near)، استفاده از ماشین شخصی به جای هواپیما و قطار و اتوبوس، افزایش سفرهای برنامه ریزی نشده و یا برنامه ریزی شده در زمان کم، تمایل به استفاده از پلتفرم های رزرو جا و اماکن اقامتی به هدف افزایش ضریب اطمینان از بهداشت سفر، سفر به منطقه ها متنوع تر و دوری از مراکز شهری، از اتفاقاتی است که در صنعت گردشگری در حال وقوع است.

وی به رشد سفر در اواسط اردیبهشت و شهریورماه در پلتفرم اتاقک به اماکن اقامتی اشاره نمود که البته آن را جایگزین سفرهای بین المللی و همچین تغییر ذائقه مردم به خرید آنلاین برشمرد و اظهار داشت که نمی توان آن را به عنوان شاخص رشد سفر در کشور مقدار گیری کرد. وی در این زمینه گفت:

به زودی چه بخواهیم چه نخواهیم، شاهد انفجار سفر در کشور و به خصوص نوروز 1400 خواهیم بود که در آن هم همچنان کرونا با ماست و باید برای توزیع سفر به جای منطقه ها توریستی عادی به منطقه ها متنوع تر، آموزش سفر مسئولانه و حفظ بهداشت و نظارت بیشتر آماده شویم که نقش پلتفرم های گردشگری همانند اتاقک در این زمینه حائز اهمیت و تاثیرگذار خواهد بود.

در ادامه شهاب شهوازیان، مدیر بازاریابی پلتفرم اتاقک به اقدامات نوآورانه و خلاق این سامانه، طی بحران کرونا اشاره نمود و گفت:

مردمی که به وسیله پلتفرم ها سفر و مقصد گردشگری خود را انتخاب می نمایند، به بهداشت و رعایت پروتکل ها حساسیت بیشتری دارند و بنابراین از اقدامات موثر اتاقک که می تواند یاری و یا فرهنگ سازی و الگو برای شرکت ها سازمان های مسئول و سفر مسئولانه و پاک باشد، افزایش نظارت و آموزش هایی است که هم به میزبانان و هم مهمانان برای حفظ پروتکل های بهداشتی مبارزه با کرونا در سفر داده شد. در این زمینه کمپین اتاقک پاک راه اندازی شد که در آن با سخت گیری های گسترده، گواهینامه اتاقک پاک به بعضی اماکن اعطا شد و مردم نیز می توانند با اعتماد کامل از این اماکن استفاده نمایند.

وی همراهی میزبانان و مالکان اماکن اقامتی و گردشگری همکار اتاقک را بسیار شاخص و برجسته دانست و فاصله انداختن بین رزروها، هزینه کردن برای محصولات ضدعفونی، اجاره ندادن اتاق های مختلف یک مجتمع یا مجموعه به افراد مختلف، اجازه نظارت و آنالیز از طرف اتاقک برای حفظ استانداردها و همینطور گزارش های مردمی و مسافران را عواملی دانست که نزدیک به 90 درصد مسافران از رعایت نکات بهداشتی در سفرها راضی باشند و پس از تماس با تک تک مسافران و میزبانان در هفته های بعد از سفر، حتی یک مورد از آلودگی میزبان یا مهمان به کرونا به دلیل سفر و در جریان آن به وسیله پلتفرم اتاقک گزارش نشده است.

شهوازیان مسئولیت اجتماعی پلتفرم های گردشگری را در این شرایط بسیار حائز اهمیت دانست و از ارائه بیش از یک میلیارد تومان هدیه به هزاران کاربران اتاقک در طی کمپین سفر به وقتش به عنوان نمادی از آن اطلاع داد که در طی آن از کاربران خواسته شده بود بابت سفر نرفتن و به جای آن در زمان مناسب تر سفر رفتن، هدیه دریافت نمایند.

امیر شیبانی، مدیر محصول اتاقک نیز از سرمایه گذاری گسترده این پلتفرم در توسعه محصول و امکانات آن در شرایطی اطلاع داد که صنعت گردشگری در زیان بوده و بسیاری از کسب وکارهای مرتبط اقدام به تعطیلی یا تعدیل نیروهای خود کردند و در این شرایط این سرمایه گذاری و توسعه باعث شده این پلتفرم بتواند در آینده و با افزایش شدید سفرها پس از کرونا، جوابگوی احتیاج مسافران و میزبانان به صورت نظارت شده و بهداشتی باشد.

از اتفاقات دیگر این کنفرانس خبری، رونمایی از مسابقه فیلم کوتاه موبایلی بوم به وسیله پلتفرم اتاقک بود که در جریان آن قرار است، با هدف حمایت از میزبانان و مالکان اماکن اقامتی و بومگردی در سراسر کشور، تا آخر مهرماه برگزار گردد.

پژمان فخاریان، مستندساز و کارگردان و برنده جشنواره نیویورک و رئیس هیات داوران این مسابقه، حضور و همراهی بهترین فیلمسازان و کارگردان و اساتید کشور در کنار ده ها فعال گردشگری و فراوری محتوا به عنوان هیات انتخاب را اقدامی بسیار نوآورانه و مجذوب کننده در کشور برای ایجاد و نشاط و شادابی در گردشگری آسیب دیده از کرونا و مردم تشنه سفر برشمرد و گفت:

قرار است به لطف جوان های خلاقی که یک گوشی هوشمند دارند و با آموزش هایی که به رایگان ارائه می گردد، نه تنها مردم را به صورت مجازی در حال و هوای سفر قرار دهیم و از طرفی به کشف استعدادهای فیلمسازی یاری کنیم، بلکه قرار است داستان و روایت و قصه های میزبانان و مالکان خانه های اقامتی و بوم گردی ایران در سطح ایران و دنیا روایت گردد که برای تشویق به این امر جوایز متنوعی از سوی اتاقک در نظر گرفته شده است.

در سرانجام این برنامه که در استودیو ایده پردازان به عنوان حامی برگزار گردید، از پوستر رسمی مسابقه فیلم کوتاه موبایلی بوم رونمایی شد که علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آن می توانند به سایت این مسابقه به آدرس BoomFestival.ir مراجعه نمایند.

منبع: کجارو
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2321

به "تحلیل صنعت گردشگری ایران در سایه کرونا و ضرورت گردشگری مسئولانه و پاک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیل صنعت گردشگری ایران در سایه کرونا و ضرورت گردشگری مسئولانه و پاک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید