تعریض جاده کندوان نیازمند همکاری همه دستگاه ها

به گزارش تور ارمنستان ارزان، طرح تعریض جاده کندوان در حدفاصل شهر مرزن آباد تا منطقه دزدبن که سابقه اجرای آن به حدود 9 سال پیش برمی گردد، به دلیل برخی از مسائل در این راستا با کندی عملیات اجرایی روبرو شده که تکمیل آن نیازمند همکاری و هماهنگی دستگاه های ذیربط است.

تعریض جاده کندوان نیازمند همکاری همه دستگاه ها

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا، عملیات اجرایی این طرح به طول حدود 20 کیلومتر از سال 1389 آغاز شد و بر اساس برنامه اعلامی قرار بود از حدود پنج کیلومتر درست در امتداد قطعه 4 آزادراه تهران - شمال پیش از شهر مرزن آباد آغاز و تا منطقه دزدبن در راستا جاده کندوان ادامه یابد منتهی بنا به گفته برخی از کارشناسان و مسئولان فرایند اجرای این طرح به علت وجود موانع و بروکراسی های اداری با مسائل وموانع فراوانی برخورد کرد به طوری که این شرایط حتی به وقفه چندین ساله فرایند اجرای این طرح نیز منجر شد.

برطرف گره های کور ترافیکی در راستای بهره برداری از قطعه 4 آزادراه تهران - شمال در محدوده شهری مرزن آباد، جلوگیری از یک طرفه شدن جاده کندوان در زمان اوج سفرها از منطقه دزدبن تا مرزن آباد و در نهایت برطرف نگرانی و دغدغه چندین ساله ساکنان نقاط شهری و روستایی پیرامون بخش مرزن آباد ناشی از این معضل ادامه دار از مهم ترین اهدافی است که برای اجرای این طرح پیش بینی شده بود.

پس از گذر زمان از آغاز این طرح فرایند اجرای آن با مسائل و موانع فراوانی از جمله کمبود اعتبار، شرائط بد آب و هوایی، کم کاری برخی از مسئولان ادارات در جابه جایی مستحدثات موجود در حریم و نیز تنش های محلی با ادعای مالکیت اراضی در حریم روبرو شد.

وجود معارض باعث کندی تعریض جاده کندوان است

کارشناس و مشاور این طرح ملی در این باره گفت: این طرح اگرچه زمان دقیق اجرای آن معین نیست ولی به نظر می رسد از سال 1389 عملیات اجرایی آن آغاز شد منتهی در آن زمان آنچه بررسی شده این طرح با هدف برطرف گره های کور ترافیکی در منطقه مرزن آباد همزمان با بهره برداری آزادراه قطعه 4 تهران - شمال، پیشگیری از یکطرفه شدن جاده کندوان در زمان اوج سفرهای انتها هفته از منطقه دزدبن با مرزن آباد و کاهش دغدغه و دل نگرانی های ساکنان نقاط شهری و روستایی پیرامون این محور ناشی از این شرایط اجرا شد.

منصور توپا ابراهیمی افزود: براساس این طرح قرار شد که عملیات بهسازی و تعریض این محدوده یعنی از مرزن آباد تا دزدبن به طول حدود 20 کیلومتر انجام گردد که فاز اول آن حدود پنج کیلومتر در امتداد قطعه 4 آزاد راه تهران - شمال تا شهر مرزن آباد پس از سال ها به علت وجود مسائل و موانع انجام گرفت.

وی ادامه داد: فاز بعدی این طرح که با کلنگ زنی مسئولان همراه بود از سال 1397 در محدوده شهر مرزن آباد به طول حدود 2 و نیم کیلومتر تا راهی طویر آغاز شد منتهی در راستا اجرای این طرح از زمان آغاز آن تا به امروز مسائل فراوانی وجود داشت و همچنان نیز دارد.

این کارشناس مشاور طرح گفت: فرایند پیشرفت فیزیکی این طرح حدود 80 درصد و قرار است به زودی به بهره برداری برسد و فاز دیگر آن نیز که از طویر تا رستوران گل مریم به طول 2 و نیم کیلومتر ادامه دارد حدود 30 درصد پیشرفت داشته است و فاز آخر نیز حدود 10 کیلومتر است به تازگی قرار داد با پیمانکار مرتبط منعقد شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران همرزمان با آئین کلنگ زنی این طرح در گزارشی به رسانه ها اعلام کرده بود که با انجام عملیات خاکبرداری، خاکریزی، ساخت دیوارهای حائل باید به مدت 15 ماه فاز بیش از 2 کیلومتری این طرح که از شهر مرزن آباد آغاز تا دو راهی طویر ادامه دارد، به طور کامل اجرا گردد.

توپا ابراهیمی افزود: عمده مسائل اجرای این طرح به خاطر وجود اراضی ملی و مستثنیات اشخاص در راستا است اگرچه همراهی و مشارکت همه جانبه مسئولان منابع طبیعی در برطرف موانع و مسائل این طرح را نباید نادیده گرفت ولی طبیعتا این دسته از مسئولان هم تا حدودی می توانند از اختیاراتشان را در این حوزه بکارگیرند چرا که قانون اجازه نمی دهد.

وی ادامه داد: موارد دیگر آن که برخی از افراد در گذشته بنا به دلایلی اراضی موجود در حریم را تحت تصرف خود قرار داده اند و با گذشت سال ها در این عرصه اقدام به ایجاد سازه هایی که بیشتر جنبه تجاری و در ضلع شرقی جاده کندوان وجود دارد، کرده اند امروز همین افراد مدعی مالکیت این اراضی هستند.

توپا ابراهیمی ابراز امیدواری کرد با حضور معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مازندران و نشستی به همین منظور در شهرداری مرزن آباد مسائل و موانع پیش پای اجرای این طرح یکی پس از دیگری حل گردد.

معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مازندران به همراه دیگر مسئولان استانی مرتبط چهارشنبه هفته پیش با هدف بازدید از آخرین شرایط و فرایند اجرای طرح ملی تعریض و بهسازی جاده کندوان به غرب مازندران و شهرستان چالوس سفر داشتند و در ادامه در نشست با موضوع تصمیم گیری و برنامه ریزی برای برطرف موانع در فرایند این اجرای این طرح در شهرداری مرزن آباد شرکت کردند.

ضرورت واریز خسارت به حساب دولت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر نیز با اشاره به قدمت بیش از 80 ساله جاده تاریخی کندوان گفت که اجرای این طرح با توجه به مسائل همیشگی مردم، مسافران و گردشگران به خاطر معضل ترافیک و حادثه خیزی آن، بسیار ضروری است منتهی برابر قانون هر خسارتی که براثر تخریب به عرصه ملی ناشی از اجرای این طرح ها وارد می گردد باید به دولت پرداخت گردد.

عبدالرضا سنگاری، میزان خسارت وارده به عرصه و درختان موجود در راستا اجرای این طرح را بیش از 40 میلیارد ریال گفت و افزود: تا به امروز مسئولان منابع طبیعی با توجه به اثر بخشی این طرح در برطرف دغدغه همیشگی مردم و مسافران ناشی از ترافیک و حوادث در جاده کندوان از هیچ تلاشی در حوزه همکاری دریغ نکرده اند و کماکان همکاری خواهند داشت.

این مقام مسئول اظهار کرد: در نشستی که با حضور معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مازندران روز چهارشنبه هفته پیش بابت همین موضوع برگزار گشت، عمده مسائل و موانع فرایند اجرای این طرح بررسی و برای حل آن راهکارهای خوبی ارائه و مصوب شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: در این نشست قرار شد به شکلی با مسئولان وزارتخانه های راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی رایزنی گردد تا این میزان خسارت براساس ضوابط و راهکاری قانونی به دولت پرداخت گردد.

سنگاری ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن مصوبات این نشست به زودی شاهد برطرف موانع و مسائل پیش پای عملیات اجرایی این طرح ملی باشیم.

برطرف موانع برای تعریض این راستا ضروری است

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی مازندران نیز با تائید برخی از مسائل مطروحه گفت که خواه ناخواه این طرح ملی باید به طور کامل اجرا گردد چرا که بسیار ضروری است منتهی منوط به آنکه موانع فرایند اجرای آن برطرف گردد.

سهراب طور میزان اعتبار پیش بینی شده اجرای کامل این طرح به طول 15 کیلومتر را بیش از 100 میلیارد تومان گفت و افزود: آنچه که در نشست اخیر از مسئولان راه و شهرسازی خواسته شده اینکه با مسئولان دستگاه های مرتبط نامه نگاری گردد تا بلکه بتوانند به نحوی میزان خسارت به عرصه ملی پرداخت گردد.

وی اظهار کرد: موضوع دیگر آزادسازی حریم بوده که مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده ای عهده دار صیانت از حریم در این جاده هستند منتهی آنچه طبق اسناد موجود بررسی شده حریم این جاده اگر بیش از 17 متر بوده چنین شرایطی مربوط به پیش از انقلاب اسلامی باز می گردد.

این مقام مسئول گفت: با گذر در راستا این جاده به سمت کرج دیده شده که در برخی از نقاط آن حریم آن نزدیک به 22 متر و حتی 25 متر نیز بوده است و این به معنای آن است که اگر عده ای به این حریم در بازه زمانی حتی قبل از انقلاب تجاوز و تصرف داشته اند و دولت هم با آنها کاری نداشته دلیلی نمی گردد که خودشان را مالک این عرصه بدانند.

طور افزود: یکی از مهم ترین مسائلی که در این نشست مطرح و مورد تاکید قرار گرفته آن اینکه از مسئولان متولی خواسته شد اگر عده ای از افراد حقیقی و یا حقوقی ادعای مالکیت دارند اسناد و مدارکی که محرز و دال بر مالکیت آن ها باشد ارائه دهند تا برابر نرخ کارشناسی دستگاه متولی حقوق این افراد مدعی را پرداخت نماید.

وی گفت که تا خرداد ماه 2 و نیم کیلومتر از طول 15 کیلومتری تا دزدبن زیر بار ترافیک خواهد رفت و هم اکنون پیمانکاران این طرح نیز با استقرار نزدیک به 120 دستگاه ماشین آلات سنگین کار را آغاز کرده اند و امیدوارم با اجرایی شدن مصوبات این نشست مسائل یکی پس از دیگری حل گردد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی مازندران برای شتاب بخشی در فرایند اجرای این طرح از مسئولان محلی این منطقه خواستار همکاری بیشتر شد.

تلاش خبرنگار با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران برای دریافت اطلاعات بیشتر و کامل تر راجع به این موضوع گزارشی متاسفانه این پیگیری ها نتیجه نداد.

جاده چالوس - کرج (کندوان) به طول حدود 160 کیلومتر، تنها راه ارتباطی زمینی پایتخت به شهرهای گردشگرپذیر غرب مازندران است و این راستا به خاطر برخورداری از چشم اندازهای منحصربفرد و آثار طبیعی و تاریخی فراوان در تمامی ماه ها بویژه نیمه های نخست سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر است.

سوابق ساخت این جاده به سال 1312 باز می گردد و بنا به گفته برخی از صاحب نظران و کارشناسان شرایط این جاده به گونه ای طراحی و ساخته شده که که سطح سرویس دهی آن در برخی از نقاط به خاطر عدم وجود شانه یا عرض کافی و توقف خودروها به علت نواقص فنی سبب انسداد کامل یک خط آن و در نهایت ایجاد راهبندان می گردد.

از طول این راستا ارتباطی کوهستانی و پرتردد حدود نیمی از آن جز منطقه کندوان حوزه جغرافیایی شهرستان چالوس است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1343

به "تعریض جاده کندوان نیازمند همکاری همه دستگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعریض جاده کندوان نیازمند همکاری همه دستگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید