کوشش صنعت هوانوردی برای ارائه فناوری های زیست سازگار

به گزارش تور ارمنستان ارزان، صنعت هوانوردی شاهد گسترش کوشش برای سازگاری با محیط زیست است و ابداعاتی مانند هواپیماهایی که انتشار کربن را کاهش می دهند یا هواپیماهای الکتریکی که با سوخت پایدار کار می نمایند را به خود می بیند.

کوشش صنعت هوانوردی برای ارائه فناوری های زیست سازگار

به گزارش خبرگزاری مالی ایران به نقل از فیز، صنعت هوانوردی برای سازگاری با محیط زیست و رفع کردن مسائل کنونی، راه چاره های بسیاری را در پیش گرفته اما بسیاری از مدافعان محیط زیست باور دارند که شاید این راه چاره ها کارساز نباشند.

گزارش های آژانس محیط زیست اروپا (EEA) نشان می دهد که صنعت هوانوردی، عامل سه درصد انتشار کربن در دنیا است و دنیا نیز امواج گرما، آتش سوزی و طوفان هایی را تجربه می نماید که روز به روز شرایط بدتری را پیش می آورند.

دوام، نکته ای مهم در حوزه فناوری های صنعت هوانوردی است و سازندگان این گونه فناوری ها کوشش می نمایند تا محصولاتی بادوام تر از پیش ارائه دهند.

بعضی از فعالان محیط زیست به نقد برنامه هایی پرداخته اند که با عنوان سبزشویی(greenwash) شناخته می شوند و ادعا می نمایند که یاری های زیادی برای کاهش خسارت های ناشی از سوخت هواپیما وجود ندارد. سبزشویی، واژه ای است که به دورویی انسان های به ظاهر دوستدار محیط زیست اشاره می نماید و ادعا دارد که این افراد با نام حمایت از محیط زیست، به آن صدمه می زنند.

پاول استین(Paul Stein)، مدیر ارشد فناوری شرکت رولز رویس(Rolls-Royce) گفت: صنعت هوانوردی برای بهبود دوام محصولات، تحت فشار زیادی واقع شده است. فرودگاه ها نیز کوشش می نمایند تا سوخت های بادوام را بیشتر در دسترس قرار دهند و موتورهای کارآمدتری را به کار ببرند.

صنعت هوانوردی متعهد شده که تا سال 2050، میزان انتشار کربن را تا 50 درصد کاهش دهد. این صنعت در انگلیس، فراتر از این تعهدات پیش رفته و میخواهد تا همین تاریخ، میزان انتشار کربن را به صفر برساند.

شرکت ایرباس(Airbus) در نمایشگاه هوایی سنگاپور(سنگاپور Airshow)، از یک مدل جدید هواپیما برای آینده رونمایی کرد که بال ها و ساختار متفاوتی دارد. نمونه ابتدایی این هواپیمای موسوم به ماوریک (Maveric)، دو متر طول و سه متر عرض دارد و در ساخت آن، اصول ایرودینامیک بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. ایرباس امیدوار است که این مدل جت بتواند مصرف سوخت را نسبت به مدل های کنونی، تا 20 درصد کاهش دهد.

شرکت فرانسوی- ایتالیایی ای تی آر(ATR) نیز تمایل خود را به ارائه هواپیمایی ابراز نموده که 40 درصد کمتر از هواپیماهای دیگر، سوخت مصرف می نماید. ابداع این هواپیما، تعادلی را میان مصرف سوخت و سرعت به نمایش می گذارد.

در راستای کاهش آسیب به محیط زیست، گام هایی نیز برای فراوری هواپیماهای الکتریکی برداشته شده است. شرکت مهندسی ماگنیکس(magniX)، نخستین هواپیمای تمام الکتریکی دنیا را طراحی نموده و آزمایش های پرواز آن را در کانادا انجام داده است.

شرکت سوئیسی اسمارت فلایر(Smartflyer) نیز یک هواپیمای هیبریدی-الکتریکی ابداع نموده که برای استفاده چهار سرنشین طراحی شده و قرار است نخستین پرواز آن در سال 2022 صورت بگیرد. این هواپیما، سر و صدای کمتری دارد و به خاطر استفاده از سوخت های کم هزینه، استفاده از آن نیز با هزینه کمتری صورت می گیرد.

با وجود تصمیم گیری برای انجام دادن چنین پروژه هایی، آلدو مونتاناری(Aldo Montanari)، مدیر روابط کاربری این شرکت متذکر شد که چنین پروژه هایی، با سرعت انجام نخواهند شد.

وی در این باره گفت: فشار چنین پروژه هایی، بسیار زیاد است و من باور دارم که صاحبان صنایع این موضوع را درک نموده اند که انجام دادن این پروژه ها، زمان می برد و طی یک سال عملی نیست.

سوخت های زیستی، یکی از روش های اصلی کاهش انتشار کربن هستند که مورد توجه صنعت هوانوردی قرار گرفته اند و چندین فرودگاه در سال های اخیر با استفاده از این سوخت ها، پروازهای تجاری را انجام داده اند. مشکل اینجاست که سوخت های زیستی، هزینه ای بیش از سوخت های معمولی به همراه دارند.

به رغم تمام کوشش های اجرا شده در این زمینه، مدافعان محیط زیست، صنعت هوانوردی را متهم نموده اند که حرکت بسیار آهسته ای دارد زیرا شواهد بیشتری در خصوص پیامدهای مخرب تغییرات آب و هوایی به چشم می خورد.

دوی زلوک(Dewi Zloch)، از فعالان حوزه اقلیم و انرژی گفت: ارائه هواپیماهای بادوام، به زمان بسیار زیادی احتیاج دارد. اجرای راه چاره های حوزه فناوری، دهه ها به طول خواهد انجامید.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1113

به "کوشش صنعت هوانوردی برای ارائه فناوری های زیست سازگار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش صنعت هوانوردی برای ارائه فناوری های زیست سازگار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید