کوشش های گسترده دنیا اسلام برای حل چالش ویروس کرونا، تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی

به گزارش تور ارمنستان ارزان، کوشش های گسترده ای در جهت حل چالش ویروس کرونا در دنیا اسلام رقم خورده که در بعضی موارد چشم های دنیایان را به خود خیره نموده است.

کوشش های گسترده دنیا اسلام برای حل چالش ویروس کرونا، تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی

گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، محمد مهدی جعفری، دبیر نشست هفتم برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی در یادداشتی به کوشش های گسترده ای در جهت حل چالش ویروس کرونا در جهان اسلام اشاره نموده است.

در این یادداشت آمده: وقوع فراگیر بیماری کووید 19، مقارن با آغاز سال 2020 میلادی را می توان از غافلگیرکننده ترین وقایع قرن بیست و یکم برای بشر دانست. فراگیری این بیماری، تصور مصونیت تام و تمامی را که در سایه توسعه شتابان علم و فناوری، برای بشر ایجاد شده بود از بین برد و زمینه ای شد تا نقاط ضعف و قوت دولت ها و ملت ها در بسیاری از عرصه ها نمایان گردد.

رفتار حاکمیت و مردم در کشورهایی با نرخ درگیری بالا، معیار مناسبی جهت ارزیابی و قضاوت جهان بینی حاکم بر این جوامع و غنای فرهنگی آن ها است. در بسیاری از کشورهایی که خود را پرچم دار توسعه فرهنگی و اجتماعی می دانند، هجوم مردم برای تامین مایحتاج روزمره سبب حیرت بسیاری شد؛ در این میان، رفتار مردم ایران به شکلی مثال زدنی، ریشه های خرد و فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی را به نمایش گذاشت. فداکاری و از جان گذشتگی مثال زدنی کادر درمان کشور، هماهنگی و همکاری توده مردم بدون استفاده از هیچ ابزار قهری جدی از یک طرف و یاری های انسانی هموطنان به یکدیگر از طرف دیگر، نشان از ظرفیت جدی این فرهنگ در مدیریت شرایط بحرانی و حتی ارائه راهکار داشت. آنچنان که مثال بارزی از و یوثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه را در عرصه گیتی به نمایش گذاشت و در اوج یک بحران بزرگ، آنچنان صحنه های دلپذیری را آفرید که کام همه را شیرین نمود.

اما سالهاست که ظرفیت های علمی و فرهنگی در ایران و کشورهای اسلامی مغفول مانده است و در شرایط اینچنینی، نگاه و باور توده مردم به جهانی غرب، حاکی از شناخت ناکافی از ظرفیت های واقعی جهانی اسلام است. بنابر عقیده اغلب مورخین، تا پیش از حمله مغول ها (نیمه اول قرن 13 میلادی)، کشورهای اسلامی مهد علم و تمدن و صادرکننده آن به کشورهای غربی بودند، اما پس از آن واقعه بزرگ، آرایش قدرت و علم به تدریج در جهان تغییر کرد. در سال های اخیر، خیزش دوباره ای در میان نخبگان اسلامی جهت احیای توان بی نظیر جهانی اسلام در فراوری و توسعه علم و فرهنگ اتفاق افتاده است.

بحران کنونی که در حال حاضر دامن گیر عمده کشورها و از جمله ابرقدرت هاست، آوردگاه مناسبی برای درخشش دانشمندان مسلمان و به ویژه نخبگان ایرانی است تا با تکیه بر توان و استعداد خود، تصویر مخدوشی را که با پشتیبانی قدرت های رسانه ای غرب از جهان اسلام در جهان شکل گرفته است، اصلاح کنند.

در این میان کوشش های گسترده ای در جهت حل این چالش در جهان اسلام رقم خورده است که در بعضی موارد چشم های جهانیان را به خود خیره نموده است:

فراوری یکی از سریع ترین کیت های تشخیص کرونا توسط یک بانوی دانشمند مسلمان، فراوری سامانه هوشمند تشخیص کووید19 توسط دانشمند ایرانی دانشگاه صنعتی شریف که با استقبال قابل توجه محافل علمی و پزشکی سایر کشورها روبرو شده است، آزمایش های بالینی پیروز واکسن کرونا توسط یک مسلمان ترک، استفاده از سلولهای بنیادی برای درمان بیماران مبتلا و همینطور بهره گیری از پلاسما در این زمینه در ایران تنها گوشه ای از همت مسلمانان در زمینه نقش آفرینی در عرصه های علمی در مواجهه با چالش کرونا است.

در شرایطی که امروز جهان به طور فزاینده ای احتیاج به امید، کوشش و همکاری علمی نخبگان برای دستیابی به درمان موثر این بیماری دارد، به اشتراک گذاری تجربیات کشورها در مقابله با این بحران بزرگ و بهره مندی از ظرفیت های علمی و زیرساختی آن ها، راهبرد مهمی است که می تواند منجر به هم افزایی و تسریع در ارائه راهکار های مواجهه با این بحران بزرگ گردد.

بر همین اساس، بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص)، با تکیه بر این باور که دانشمندان مسلمان با تکیه بر قدرت ایمان و اتکال به خدا و همینطور بهره گیری از استعداد و پشتکار خود می توانند در این آوردگاه بین المللی بدرخشند، نشست هفتم برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی را با موضوع موضوع کرونا برنامه ریزی نموده است.

نشست هفتم استپ در کوشش است تا با برجسته سازی تجربیات و دستاوردهای جهان اسلام در مواجهه با چالش کرونا، بستر ایجاد هم افزایی در این زمینه را فراهم آورد تا علاوه بر ارتقای ظرفیت های فکری و اعتماد به نفس دانشمندان مسلمان، نقش موثری در جهت احیای تصویر جهانیان از جهان اسلام را فراهم آورد.

به امید روزی که شاهد تحقق آرمان بزرگ امت اسلامی که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی است باشیم.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1363

به "کوشش های گسترده دنیا اسلام برای حل چالش ویروس کرونا، تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش های گسترده دنیا اسلام برای حل چالش ویروس کرونا، تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید