تمدید قرارداد استوکس به جای سرمربی بزرگ خارجی

به گزارش تور ارمنستان ارزان، شاید در این شرایط تمدید قرارداد با استوکس بهترین راه فرار تراکتورسازی از انتقادها هم به حساب بیاید و باشگاه با یک تیر دو نشان زده باشد.

تمدید قرارداد استوکس به جای سرمربی بزرگ خارجی

به گزارش خبرنگاران ، بعد از آتش بازی باشگاه تراکتورسازی در نقل و انتقالات تابستانی، مدتی است که این باشگاه با خبر مذاکراتش با بزرگان فوتبال جهان، همه را تحت تأثیر خود قرار نداده بود. حتی خبری از مذاکره با سرمربی خاصی هم نیست و طرفدارانی که به انتشار چنین خبرهایی از سوی باشگاه عادت نموده بودند، در انتظار خبر خوشی بودند که خبر تمدید قرارداد با استوکس روی خروجی سایت باشگاه تراکتور نهاده شد. حالا حتی اگر استوکس تا خاتمه مهلت قراردادش، همین بازیکن با کیفیت نباشد اما تمدید قراردادش حداقل در برهه فعلی می تواند قدری از انتقادهایی بکاهد که جسته گریخته علیه باشگاه مطرح می گردد. به خصوص حالا که با ماندن محمد تقوی، بحث قرارداد این باشگاه با گزینه های بزرگ خارجی را هم منتفی نموده است.

سایت باشگاه تراکتورسازی پیش از بازی تیمش مقابل سپیدرود رشت، در خبری گفت که به خاطر عملکرد رضایت بخش آنتونی استوکس، قرارداد دو ساله او را دو سال دیگر تمدید نموده است. با این قرارداد، استوکس چهار سال دیگر بازیکن تراکتورسازی خواهد ماند.

در اینکه استوکس بازیکن خوبی است و در هفته های سپری شده از لیگ هم این را ثابت نموده، تردیدی نیست اما تمدید قرارداد با او به عنوان یک بازیکن سی ساله ریسکی به حساب می آید که حاصل یک تصمیم احساسی است. واقعیت این است که استوکس با قرارداد دوساله ای که داشت می توانست این فرصت را به مسوولان باشگاه تراکتورسازی دهد که قدری بیشتر تمدید قرارداد با او را مورد آنالیز قرار دهند. هرچند روند رو به رشد او می توانست در ادامه کار را به جایی برساند که به راحتی حاضر به افزایش مدت قراردادش با تراکتورسازی نگردد.

مسوولان باشگاه تراکتورسازی به همین دلیل و با دیدن روند رو به رشد استوکس و گل های زده اش شاید به این فکر نموده اند که تجربه تلخ ابراهیم توره با سپاهان برای آن ها هم تکرار گردد. با رویه ای که استوکس در تراکتور در پیش گرفته، می تواند پیشنهادهایی از تیم های بزرگ دریافت کند و قرارداد نداشتنش با تراکتور، برابر خواهد بود با یک جدایی مفت و مجانی!

مدیران تراکتورسازی البته درباره بازیکنان خارجی دیگر هم همین سیاست را در پیش گرفته اند و با همه آن ها قراردادهای بلند مدتی بسته اند، حتی با اشکان دژاگه و مسعود شجاعی. هرچند قراردادهای این دو بازیکن به واسطه سن و سال شان، با انتقادهای زیادی هم همراه بوده است.

با همه ریسکی که در چنین تصمیمی نهفته است اما تراکتورسازی به هرحال ترجیح می دهد این بازیکنان را به هرقیمتی شده حداقل تا سه سال دیگر حفظ کند. حتی اگر به بهای پیر شدن این تیم در سال های آینده تمام گردد یا به بهای نارضایتی طرفداران تراکتور بابت خالی شدن تیم از بازیکنان بومی باشد. یا حتی به بهای سنگین تری که پیش از این باشگاه هایی چون پرسپولیس و استقلال بابت قراردادهای بلندمدت شان با بازیکنان خارجی پرداخته اند.

قراردادهایی چون قرارداد اوکراینی های پرسپولیس و یا قرارداد آنتونی گولچ که هزینه ای چند میلیاردی را روی دست باشگاه پرسپولیس گذاشت. پولیانسکی و پریموف در حالی که کارآیی چندانی برای پرسپولیس نداشتند، رفتند و با شکایت های شان دست باشگاه را در پوست گردو گذاشتند. گولچ هم که حتی روی نیمکت هم ننشسته بود و به خاطر قراردادی که بسته بود، غرامت سنگینی از سرخ ها گرفت.

در استقلال هم نمونه هایی از این دست کم نبودند. پروپژیچ یکی از بارزترین نمونه های چنین قراردادهای زیان آور است. مهاجم اهل کشور کرواسی در زمان پرویز مظلومی به استقلال آمد و یک سال برای این تیم بازی کرد اما علیرضا منصوریان فصل بعد او را نخواست. در نهایت هم کوتاهی مسوولان پیشین استقلال باعث شد هیچ دفاعیه ای به فیفا ارسال نگردد و این نهاد بین المللی حکم به محکومیت باشگاه استقلال و پرداخت 400 هزار دلار به پروپژیچ بدهد.

تجربه های تلخ این چنینی را وقتی کنار هم می گذاریم، تصمیم احساسی باشگاه تراکتورسازی برای تمدید قرارداد استوکس بیشتر به چشم می آید. هرچند که عملکرد فعلی او راه هیچ انتقاد فنی نسبت به این بازیکن باقی نمی گذارد اما حساب و کتاب های فوتبال ایران، معمولاً چنین استدلال هایی را برنمی تابد. اصلاً چه تضمینی وجود دارد که سرمربی های بعدی تراکتورسازی، همچنان به استوکس اعتقاد داشته باشند و بتوانند از او با همین کیفیت بازی بگیرند؟

تصمیم تراکتورسازی اما با توجه به کیفیت بالای استوکس در حال حاضر این است که خیال خود و طرفدارانش را بابت ماندن او در این تیم راحت کند. حتی اگر او در مرخصی قبلی اش به خاطر یکسری کارهای اداری، دیرتر از سایر خارجی ها به تمرین برگشته بود و همین می توانست هشداری باشد درباره این بازیکن برای باشگاه تراکتورسازی. تراکتور اما بسیار خوش بینانه به آینده او نگاه می نماید و تصمیم دارد همچون سرمایه ای استوکس را حفظ کند.

ضمن اینکه این باشگاه چند ماهی هم هست که با قراردادهای بزرگ اهالی فوتبال را تحت تأثیر قرار نداده و خبری هم از انتخاب سرمربی نیست و شاید در این شرایط تمدید قرارداد با استوکس بهترین راه فرار از انتقادها هم به حساب بیاید و باشگاه با یک تیر دو نشان زده باشد. به خصوص حالا که وعده های باشگاه بابت حضور سرمربی بزرگ خارجی در تیم مدت هاست به فراموشی سپرده شده است.

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 15 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 151

به "تمدید قرارداد استوکس به جای سرمربی بزرگ خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمدید قرارداد استوکس به جای سرمربی بزرگ خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید