خبرنگاران ورود آمار بیماران کرونایی در مازندران به کانال کاهشی

به گزارش تور ارمنستان ارزان، ساری - خبرنگاران - آمار ترخیص بیماران بهبود یافته ناشی از ویروس کرونا در بیمارستان های مازندران پس از حدود یک ماه در جهت افزایشی، طی 48 ساعت گذشته کاهشی شده است.

خبرنگاران ورود آمار بیماران کرونایی در مازندران به کانال کاهشی

به گزارش خبرنگار خبرنگاران ، دور جدید افزایشی شدن بیماران مبتلا به کووید 19 در مازندران از هفته نخست تیر ماه با شیب ملایم شروع شد ، نیمه دوم همین ماه اوج گرفت و در روزهای نخست ماه مرداد به نقطه پیک رسید.

اگر چه مازندران جزو نخستین استان های کشور بود که سی ام بهمن ماه سال پیش با ورود 2 بیمار مبتلا از قم به یکی از کانون های قرمز شیوع ویروس کرونا تبدیل شده بود ، ولی بلافاصله با اقدامات همه جانبه استانی و بعضی تدابیر اتخاذ شده در ستاد ملی مقابله با کرونا در کمتر از 45 روز پیروز به مهار این ویروس شد و فروردین ماه را با کاهشی شدن فرایند ابتلا و بستری بیماران کرونایی شروع کرد.

فرایند کاهشی شیوع ویروس کرونا و ابتلا به کووید 19 در استان دنیاگرد پذیری مانند مازندران آن هم در مهم ترین دوره دنیاگردپذیری و مسافرت طی یک دوره کمتر از 2 ماهه نتیجه اقدامات محدود نماینده مانند تعطیلی مدارس و دانشگاه ها ، مساجد ، اماکن ورزشی ، آرایشگاه ها و ممنوعیت برگزاری هرگونه اجتماع و اذحام ، تعطیلی مشاغل پرخطر و با خطر متوسط و حتی تعطیلی یک هفته ای تمامی بازارها و خانه نشینی داوطلبانه شهفرایندان بود، نتیجه ای که از سوی مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونای کشور مورد تقدیر نهاده شد.

مازندرانی ها که زمانی در ماه اسفند شاهد اختصاص تمامی تخت های بیمارستان های دولتی و بخشی از بیمارستان های خصوصی استان به پذیرش بیماران کرونایی بودند و حتی تجهیز چند نقاهتگاه عمومی را هم در مناطق مختلف به چشم دیدند و در جریان احتمال برپایی بیمارستان های صحرایی نهاده شدند ، از اوایل اردیبهشت با خالی شدن روزانه بخشی از تخت های بیمارستانی و بازگشت تعدادی از بیمارستان ها به کارکرد غیرکرونایی ، نسبت به شکست ویروس تاجدار امیدوار شدند ، امیدی که تنها 2 ماه دوام آورد.

امیدواری شهفرایندان مازندرانی در آن دوره 2 ماهه چندان بیراه نبود ، برای این که آمار بیماران بستری مبتلا به کووید 19 در بیمارستان های استان از حدود چهار هزار نفر در سوم تیر ماه امسال به کمتر از 300 نفر کاهش یافته بود.

در حالی که در تمامی ماه های اردیبهشت و خرداد هر روز آمار ورودی بیماران کرونایی به بیمارستان های مازندران فرایند کاهشی و آمار بیماران ترخیصی فرایند افزایشی داشت ، ورق از هفته اول تیر ماه بتدریج برگشت و راستا برعکس شد. طی یک ماه گذشته تقریبا هر روز آمار بیماران بستری بیشتر از بیماران ترخیصی بود ولی از 48 ساعت پیش تا به امروز دوباره آمار بیماران ترخیصی از ورودی ها پیشی گرفته است ، شرایطی که کارشناسان بهداشت و درمان را نسبت به تداوم فرایند امیدوار نموده است.

طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران در 24 ساعت منتهی به ظهر دوشنبه 295 بیمار مشکوک به ویروس کرونا پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند و در همین مدت 293 بیمار مشکوک به این ویروس نیز در مراکز درمانی بستری شدند.

روز یکشنبه نیز آمار ترخیص بهبود یافتگان نسبت به بستری بیماران مشکوک به ویروس کرونا افزایش یافت به طوری که در این روز 321 بیمار جدید بستری و 361 بیمار بهبود یافته از بیماران مرخص شدند.

در مجموع آمار بیماران بستری در بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران به 1584 نفر رسیده است. طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی بابل یکی دیگر از دانشگاه های علوم پزشکی استان مازندران در مراکز بیمارستانی تحت پوشش این دانشگاه نیز هم اکنون 312 بیمار مشکوک تحت درمان قرار دارند که 42 بیمار به دلیل شرایط حاد تنفسی در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند.

برگشت محدودیت ها

کارشناسان علت کاهشی شدن فرایند شیوع ویروس کرونا در مازندران را بازگشت بعضی از محدودیت ها مانند تعطیلی برگزاری اجتماع از جمله عزا و عروسی ، تعطیلی باشگاه های ورزشی ، آکادمی ها ، بازار های روز، تالارهای پذیرایی ، نماز آدینه و بعضی مشاغل پر خطر می دانند.

علاوه بر این ستاد استانی مقابله با کرونای مازندران طرح استفاده از ماسک را در فضاهای سرپوشیده ، ادارات و سازمان های دولتی و واحدهای صنفی اجباری کرد و خدمات دهی به شهفرایندان در صورت نداشتن ماسکل در واحدهای صنفی، داروخانه ها ، بانک و سایر شرکت های خدمات رسان را ممنوع و برای متخلفان جرایمی از جمله پلمب محل کسب و کار مصوب کرد.

اگرچه براساس اعلام ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا قضاوت اصلی برای ادامه فرایند کاهشی آمار بیماران تا حدودی زودهنگام خواهد بود، ولی آنالیز ها نشان می دهد که آمار استفاده از ماسک در این استان از حدود 20 درصد روزهای ابتدای موج دوم در نیمه دوم تیر ماه امسال به بیش از 80 درصد رسید و رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک امیدواری ها برای تداوم فرایند کاهشی و کنترل این بیماری را در استان گسترش داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران کنترل و مدیریت بیماری کووید 19 را در این خطه شمال کشور بسته به تغییر رفتار مردم در جامعه به خصوص استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی بعضی رفتارهای پرخطر اجتماعی و حتی مشاغل پرخطر بیان کرد.

دکتر سید عباس موسوی علت اصلی فرایند افزایشی ویروس کرونا را در این خطه شمال کشور همانند سایر نقاط ایران ساده انگاری و عادی سازی رفتاری با این ویروس دانست و گفت : باید با رعایت پروتکل های بهداشتی با کرونا زندگی کنیم و این فرایند احتیاج به تغییر نگرش مردم نسبت به این ویروس به خصوص در مراودات روزانه و در سطح شهر دارد.

وی افزود : استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی و شستن مداوم دستها جز اساسی ترین فاکتورها برای جلوگیری از انتشار کووید 19 است.

در همین حال استاندار مازندران هم گفت : آنالیز نشان می دهد که بیش از 80 درصد از مردم از ماسک در فضای بیرون از منزل استفاده می نمایند و رعایت پروتکل های بهداشتی نیز تا حدودی رضایت بخش است .

احمد حسین زادگان افزود : مردم باید این تغییر رفتاری نسبت به ویروس کرونا را تا شکست این ویروس در سطح کشور و دنیا ادامه دهند و به گونه ای برنامه ریزی نمایند که به نوعی زندگی مسالمت آمیز با آن داشته باشند تا با کمترین آسیب بتوانیم هم به شرایط مالی و زندگی روزمره برسیم و هم از ابتلا به ویروس کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک ادامه بدهیم.

نماینده عالی دولت در مازندران اظهارداشت : اگر مردم به درستی پروتکل های بهداشتی که به وسیله ستاد ملی و استانی ابلاغ می گردد را رعایت ننمایند، امکان افزایش محدودیت ها وجود دارد و در آن صورت قطعا مسائل مالی و اجتماعی ما نیز رو به افزایش خواهد رفت.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1493

به "خبرنگاران ورود آمار بیماران کرونایی در مازندران به کانال کاهشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ورود آمار بیماران کرونایی در مازندران به کانال کاهشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید