50 روز کوشش دولت استرالیا برای مقابله با کرونا

به گزارش تور ارمنستان ارزان، استرالیا 50 روز را با کرونا سپری کرد، دوره ای که از 12 مارس (22 اسفند 98) زمانی که سازمان جهانی بهداشت رسما کووید - 19 را یک بیماری همه گیر نامید، آغاز و به روز اول ماه می (12 اردیبهشت) ختم شد، زمانی که با به حداقل رسیدن تعداد مبتلایان و آمار بالای بهبود یافتگان امکان لغو محدودیت ها فراهم شد.

50 روز کوشش دولت استرالیا برای مقابله با کرونا

به گزارش روز شنبه تارنمای خبری نشریه گاردین، در روز 12 مارس (22 اسفند 98) دو هفته پس از آنکه استرالیا بیان کرد کووید - 19 یک بیماری همه گیر خواهد بود و 47 روز پس از شناسایی اولین مورد ابتلا به کرونا در این کشور در ملبورن، سازمان دنیای بهداشت به این بیماری رسمیت بخشید. آن شب در ملبورن، سازمان دهندگان مسابقات گرند پریکس استرالیا کوشش می کردند این مسابقه را برگزار نمایند، به رغم دستور مسئول ارشد بهداشتی ویکتوریا مبنی بر اینکه می توانند مسابقه را برگزار نمایند اما باید این کار بدون حضور تماشاچی انجام گردد.

این اولین رویداد عظیم در استرالیا بود که قرار بود به دلیل شیوع کرونا لغو گردد. ظرف 24 ساعت، تقریبا همه رویدادهای دیگر که برای ماه بعد برنامه ریزی شده بودند، این روال را دنبال کردند.

گاردین در این گزارش ، شرایط 50 روز نخست قرنطینه و تعطیلی در استرالیا و اقدامات کانبرا برای مقابله با کرونا را روایت نموده است.

روز اول - آدینه 13 مارس (23 اسفند 98)

تماشاچیان قبل از اعلام لغو مسابقه گرند پریکس استرالیا، در مقابل پارک آلبرت ملبورن صف کشیده بودند. شش ساعت بعد، اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا و مقام های دیگر این کشور بیان کردند که تجمعاتی با بیش از 500 شرکت نماینده از روز دوشنبه به بعد برگزار نمی گردد.

این مقام ها همچنین از تشکیل کابینه ملی برای پاسخگویی به بحران کرونا خبر دادند. در همین حال، به مردم استرالیا توصیه شد از مسافرت های بین المللی غیرضروری خودداری نمایند.

همچنین جشنواره کمدی ملبورن، جشنواره مد ملبورن و نمایشگاه عید پاک سلطنتی سیدنی لغو شدند. استرالیا در آن موقع 156 مورد ابتلا به کرونا داشت.

روز سوم - یکشنبه 15 مارس (25 اسفند 98)

کابینه ملی استرالیا اولین جلسه خود در سالگرد فاجعه حمله به دو مسجد مسلمانان در شهر کرایست چرچ نیوزیلند را برگزار کرد. در آن موقع 250 نفر در استرالیا به کرونا مبتلا بودند.

مقررات قرنطینه شدت یافت. از نیمه شب، همه مسافران بین المللی ملزم بودن به مدت 14 روز خود را قرنطینه نمایند، مگر آنکه جزو خدمه پروازی یا دریایی باشند و یا به وسیله استرالیا به جزایر اقیانوس آرام منتقل شوند. این دستور شامل مسافران کشتی کروز نیز می شد. به موجب حکم بهداشت عمومی، ایالت ها و قلمروهای استرالیایی ملزم به اجرای این مقررات بودند.

موریسون گفت که توافقی در میان ایالت ها و قلمروها به دست آمده مبنی بر اینکه مدارس باید به فعالیت ادامه دهند. وی تاکید نمود که به محض ارائه تمهیدات تعطیلی مدارس، احتمالا این فرایند 6 ماه ادامه می یابد.

روز ششم - چهارشنبه 18 مارس (28 اسفند 98)

حضور در مدرسه ویکتوریا به میزان 50 درصد کاهش یافت. یک پیغام ساختگی پخش شد و هشدار داد که کشور به زوی در حالت قرنطینه قرار می گیرد. نخست وزیر در واکنش به این شایعه گفت: توئیتر، دنیای واقعی نیست، باورش نکنید.

کابینه تشکیل جلسه داد.توصیه های مسافری به سراسر دنیا به سطح چهار رسید، اگرچه سفرهای داخلی همچنان برقرار بود. تجمعات بیش از 100 نفر در فضاهای بسته ممنوع شد. مدارس مجاز به ادامه فعالیت بودند ،اما گردهمایی های مدارس لغو شد. محدودیت هایی برای بازدید از آسایشگاه سالمندان وضع شد. مراجعان به این مراکز به حداکثر دو نفر در روز محدود و زمان بازدید کوتاه شد. عصر این روز، کشتی کروز روبی پرینسس وارد بندرگاه سیدنی شد.

روز هفتم - پنجشنبه 19 مارس (29 اسفند 98)

ساعت 6 بامداد مقام های بهداشتی به 2 هزار و 700 مسافر کشتی کروز رودی پرینسس اجازه دادند از کشتی پیاده شوند. حدود 110 مسافر علائمی شبیه آنفلوانزا داشتند. در مدت پنج هفته، آزمایش کرونای دستکم 662 مسافر این کشتی، مثبت اعلام شد و 21 نفر جان باختند.سپس اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا بیان کرد که مرزهای این کشور به روی افرادی که شهفرایند و مقیم استرالیا نیستند، بسته است. از مردم استرالیا خواسته شد در سریعترین زمان ممکن به خانه بازگردند.

روز دوهم - یکشنبه 22 مارس (3 فروردین)

کابینه ملی تشکیل جلسه داد و در خصوص دور نخست تعطیلی ها تصمیم گیری کرد که براساس آن، همه کافه ها، رستوران ها و کلوپ ها از ساعت 12 ظهر روز دوشنبه تعطیل می گردد. سالن های ورزشی، رویدادهای ورزشی داخل سالن، سینماها، کلوپ های شبانه و مراکز تفریحی نیز تعطیل شد.

مدارس همچنان باز بود، اما دانش آموزان و کادر مدارس به به آموزش آنلاین تشویق می شدند. مدارس ایالت ویکتوریا و قلمرو پایتختی استرالیا از روز سه شنبه تعطیل شد. موریسون از این بابت اعلام نارضایتی نکرد.

استرالیا در آن موقع از مرز یک هزار مبتلا به کرونا گذشت. در سیدنی، یک هزار و 316 مورد ابتلا گزارش شد که 26 مورد آن، مسافران کشتی رودی پرینسس بودند.

روز دوازدهم - سه شنبه 24 مارس (5 فروردین)

کابینه ملی تشکیل جلسه داد و محدودیت های بیشتری وضع شد. برگزاری حراجی ها و حراجی املاک، غذاخوردن در مراکز خرید، حضور در پارک های تفریحی و مراکز بازی و کارهای آرایشگری که بیش از 30 دقیقه ادامه می یافت، جملگی ممنوع اعلام شد. محدودیت زمان آرایشگری دو روز بعد، لغو شد.

تجمعات در فضای باز به گروه های 10 نفره محدود شد که مراسم خاکسپاری را در بر می گرفت. مراسم عروسی به 5 نفر محدود شد. مردم استرالیا مجبور به ماندن در خانه شدند مگر آنکه کاری واجب داشته باشند.

محدودیت سفرهای داخلی برای ورود به استرالیای غربی، استرالیای جنوبی و قلمروی شمالی لازم الاجرا شد. کوئینزلند نیز این فرایند را از روز چهارشنبه به اجرا گذاشت.

همچنین همه جراحی های غیرضروری به حال تعلیق درآمد. در نیوزیلند قرنطینه چهار هفته ای اعمال شد که از روز پنجشنبه به اجرا درآمد.

روز پانزدهم - آدینه 27 مارس (8 فروردین)

چارلز شاهزاده انگلیس و بوریس جانسون نخست وزیر به کرونا مبتلا شدند. در سراسر دنیا، تعداد موارد ابتلا از نیم میلیون نفر فراتر رفت و 22 هزار و 993 نفر جان باختند.

مجموع موارد ابتلا در استرالیا از 3 هزار نفر بیشتر شد که تنها در سه روز دو برابر شد. کابینه ملی بیان کرد که از نیمه شب شنبه، همه مسافران ورودی باید 14 روز در یک هتل قرنطینه شوند. همچنین ممنوعیت سفرهای غیرضروری به جوامع دورافتاده بومی در قلمروی شمالی به اجرا گذاشته شد.

روز هفدهم - یکشنبه 29 مارس (10 فروردین)

تجمعات به دو نفر محدود شد که البته شامل افرادی که با هم زندگی می کردند، نمی شد. به افراد بیش از 70 سال توصیه شد خود را قرنطینه نمایند.

در آن موقع، 208 هزار تست کرونا انجام شد و ابتلای 3 هزار و 898 نفر مورد تائید نهاده شد. حدود 98 درصد آزمایش ها منفی اعلام شد.

روز هجدهم - دوشنبه 30 مارس (11 فروردین)

دولت استرالیا یک بسته یارانه یاریی به ارزش 130 میلیارد دلار ارائه داد. مشاغل درصورت اثبات زیان مالی، مجاز به دریافت 1500 دلار برای هر کارمند خود شدند تا مستقیما به کارمندان پرداخت گردد. این فرایند، مجموع ارزش بسته های یاریی مالی اعلام شده را به 320 میلیارد دلار یا 16.4 درصد فراوری ناخالص داخلی رساند.

ایالت ها و قلمروها مقررات جدیدی را به اجرا گذاشتند و اجرای سخت قوانین ماندن در خانه را شرح دادند.حتی جریمه یک هزار دلاری یا بیشتری برای متخلفان معین شد. سه روز بعد، دولت فدرال استرالیا بیان کرد که بچه ها به مدت شش ماه آزادند و مدارس تعطیل است.

روز بیست و چهارم - یکشنبه 5 آوریل (17 فروردین)

اکنون کشتی کروز روبی پرینسس تنها منبع عظیم ابتلا به کرونا در استرالیا محسوب می گردد. حدود 662 نفر از 5 هزار و 687 مورد ابتلا در استرالیا مربوط به این کشتی است و 11 مورد مرگ و میر ناشی از کووید - 19 از مجموع 34 مورد مرگ در این کشور در این کشتی روی داده است. دو روز قبل، مجموع شمار مبتلایان در سراسر دنیا از یک میلیون نفر گذشت.

ایالت های استرالیایی نیوساوت ولز، کوئینزلند و ویکتوریا در مقایسه با ایالت های دیگر، محدودیت های سختتری در زمینه فاصله گذاری اجتماعی را به اجرا گذاشتند.

روز سی و یکم - یکشنبه 12 آوریل (24 فروردین)

کرونا در جزیره تاسمانیا در نزدیکی ساحل جنوبی استرالیا نیز شایع شده است. این منطقه اکنون تحت سخت تری شروط قرنطینه در کشور قرار گرفته است. همه کسب و کارهای غیرضروری در این منطقه تعطیل شده است. دستور تعطیلی دو بیمارستان در این منطقه صادر شد و یک هزار کارمند بخش بهداشت و درمان و 4 هزار فردی که با این افراد زندگی می کردند، به مدت 14 روز قرنطینه شدند.

روز سی و پنجم - پنجشنبه 16 آوریل (28 فروردین)

کابینه ملی توافق کرد محدودیت های فاصله گذاری اجتماعی در صورت اجرای سه شرط لغو گردد؛ تقویت سیستم آزمایش کرونا، ردیابی تماسی شامل استفاده از اپلیکیشن ردیاب و بهبود ظرفیت پاسخگویی محلی به منظور جلوگیری سریع از هرگونه موارد شیوع جدید.

به گفته موریسون، محدودیت ها به تدریج کاهش می یابد. وی در سخنان خود سنگاپور را مثال زد و هشدار داد که لغو زودهنگام محدودیت ها منجر به موج دوم شیوع در این کشور شده است.

روز سی و نهم - دوشنبه 20 آوریل (1 اردیبهشت)

در استرالیای جنوبی، کوئینزلند، استرالیای جنوبی و قلمروی شمالی گزارش شد که موارد جدید مبتلا به کرونا ثبت نشده است. این اولین روز از 21 فوریه بود که هیچ مورد جدید از ابتلا در استرالیای غربی گزارش نشد. در سطح کشوری، این روز کمتری موارد ابتلای جدید به کرونا از اوایل ماه مارس را نشان داد و تنها 26 مورد جدید گزارش شد. برای 9 روز گذشته، متوسط روزانه نرخ رشد ابتلا کمتر از یک درصد بوده است. بیش از دو سوم از 6 هزار و 613 مورد ابتلا در کشور اکنون بهبود یافته اند و 434 هزار آزمایش کرونا تکمیل شده است.

روز بعد، کابینه ملی اعلام می نماید که محدودیت ها بر انواع بسیاری از جراحی های غیرضروری از 27 آوریل (8 اردیبهشت) برداشته می گردد.

روز چهل و دوم - پنجشنبه 23 آوریل (4 اردیبهشت)

کشتی روبی پرینسس با 500 خدمه استرالیا را به مقصد فیلیپین ترک کرد. اداره مالیات با درخواست هایی برای بازنشستگی افراد موافقت کرد. بیش از 900 هزار مشاغل نسبت به دریافت یاری مالی ابراز تمایل کردند و 275 هزار مورد نیز درخواست رسمی دادند.

برندن مورفی عالی ترین مقام پزشکی در استرالیا به کمیته منتخب پارلمانی این کشور گفت که برای کاهش محدودیت ها، باید امکان انجام آزمایش شبیه زمانی که هرگز آزمایش ها انجام نمی شد، وجود داشته باشد.

مارک مک گوآن مقام ارشد استرالیای غربی در یک کنفراس مطبوعاتی در پاسخ به پرسشی درمورد کاهش محدودیت ها گفت: خنده دار است. یک هفته پیش من فریاد می زدم قرنطینه اجرا گردد. حالا درخواست ها از لزوم برداشتن محدودیت ها حکایت دارد.

نخست وزیر استرالیا بخش مراقبت از سالمندان را به دلیل جلوگیری از بازدید از این مکان ها حتی با وجود شناسایی نشدن موارد جدید ابتلا، مورد نکوهش قرار داد.

مورفی عالیترین مقام پزشکی استرالیا نیز درمورد سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریک مبنی بر تزریق مواد ضدعفونی نماینده به افراد، به عنوان روش درمان کووید - 19، هشدار داد.

آن موقع، موارد جدید ابتلا به کرونا در خانه سالمندانی در غرب سیدنی گزارش شد.

روز چهل و چهارم - شنبه 25 آوریل (6 اردیبهشت)

دولت، اپلیکیشن کوویدسیف (Covidsafe) را عرضه کرد که برای یاری به ردیابی مخاطب با ایجاد سابقه کسی که کاربر بیش از 15 دقیقه با وی در تماس بوده، طراحی شده است. تنها مقام های بهداشتی دولتی امکان دسترسی به این اطلاعات را دارند و اطلاعات پس از 21 روز به طور اتوماتیک حذف می شوند. استفاده از این اپلیکیشن اجباری نیست، اما به کاهش محدودیت ها، ربط دارد. موریسون در این زمینه گفت: اگه مایل به شروع مجدد فعالیت های ورزشی باشیم، باید این اَپ را دانلود کنیم. تا روز چهارشنبه، سه میلیون نسخه از این اپلیکیشن دانلود شد.

روز چهل و هفتم - سه شنبه 28 آوریل (9 اردیبهشت)

کاهش قوانین فاصله گذاری اجتماعی در بخش هایی از استرالیا اعلام شد. بدین ترتیب افراد اجازه یافتند بدون مجازات با خانواده و دوستانشان دیدار نمایند. اما دانیل اندروز مقام عالی رتبه ایالت ویکتوریا گفت که قصد کاهش موارد قرنطینه در ایالتش را که 11 ماه می (22 اردیبهشت) منقضی می گردد، ندارد. در این تاریخ همچنین کمیته اصلی محافظت از سلامت استرالیا (AHPPC) قرار است تدابیر مربوط به ماندن در خانه را مورد آنالیز و بازنگری قرار دهد.

مردم استرالیای غربی اکنون اجازه دارند در گروه های 10 نفر در فضاهای روباز و سربسته تجمع نمایند. کوهنوردی، قایق سواری، ماهیگیری، رفتن به پیک نیک و چادرزدن اکنون مجاز است، اما محدودیت سفرهای منطقه ای و کنترل مرزی همچنان به قوت خود باقی است.

روز پنجاهم - آدینه اول ماه می (12 اردیبهشت)

قلمروی پایتخت استرالیا روزی بدون مورد کرونای را تجربه کرد، به طوری که 103 نفر بهبود یافتند و 3 نفر فوت کردند.

کاهش محدودیت ها در نیوساوت ولز و کوئینزلند به اجرا گذاشته شد. در شمال مرز، گروه های خانوادگی اجازه یافتند به پیک نیک یا یک پارک ملی فرایند و به جای بازگشت به منازل، یک وعده غذایی خارج از منزل میل نمایند. همچنین به افراد اجازه داده شد در اوقات فراغت، در شعاع 50 کیلومتری از منزل خود رانندگی نمایند و به خرید فرایند. در نیوساوت ولز به مردم اجازه داده شده است پذیرای دو میهمان در منازل خود باشند یا با دیگران دیدار نمایند.

براین اساس، در قلمروی شمالی که طی هفته ها شاهد موارد جدیدی از ابتلا به کرونا نبوده، پارک بازگشایی شده است. ماهیگیری، چادرزدن، برگزاری جشن عروسی در فضای باز و مراسم خاکسپاری و همچنین رفتن به استخر امکان پذیر شده است. همچنین قرار است تا 18 ژوئن (29 خرداد) همه چیز به شرایط عادی برگردد.

کابینه ملی تصمیم خود برای کاهش محدودیت ها تا آدینه هفته آینده 8 ماه می (19 اردیبهشت) را عملی می نماید.

موریسون گفت: باید اقتصاد کشور را احیا کنیم و شروعی دوباره را برای جامعه رقم زنیم .

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1329

به "50 روز کوشش دولت استرالیا برای مقابله با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "50 روز کوشش دولت استرالیا برای مقابله با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید