در شهریورماه برنج ایرانی 55.7 درصد گران شد

به گزارش تور ارمنستان ارزان، فرایند رو به رشد قیمت برنج در ماه های اخیر با شدت بیشتری ادامه پیدا نموده است؛ به طوری که در شهریورماه برنج ایرانی 55.7 درصد و برنج خارجی بیش از 37 درصد گران شده است.

در شهریورماه برنج ایرانی 55.7 درصد گران شد

به گزارش ایسنا، مدت هاست که فرایند قیمت برنج در بازار ایران افزایشی پیش می رود و هر دو نوع ایرانی و خارجی را در برگرفته است.

برنج ایرانی بیش از 55 درصد گران شد

این در حالی است که آنالیز گزارشی که اخیرا مرکز آمار ایران در رابطه با میانه اقلام خوراکی بیان کرد نشان می دهد که در رابطه با شرایط برنج، تورم با شدت بیشتری رشد نموده است؛ به طوری که برنج ایرانی که در شهریورماه سال گذشته به طور میانه هر کیلو 27 هزار و 500 تومان قیمت داشته در مرداد ماه سال جاری به بیش از 38 هزار و 600 تومان رسیده و در شهریورماه هم میانه قیمت تا حدود 43 هزار تومان بوده است.

برنج ایرانی تا 47 هزار و 700 تومان هم فروخته شده است که نشان می دهد نسبت به مرداد ماه سال جاری 11.2 درصد و در مقایسه با شهریورماه پارسال 55.7 درصد گران شده است.

برنج ایرانی در مرداد ماه سال جاری تورم نقطه به نقطه (اندازه افزایش قیمت نسبت به مرداد ماه سال گذشته) 42.9 درصد را پشت سر گذاشته بود که این تورم در شهریورماه رشد بیش از 12 درصدی داشته است.

برنج خارجی باز هم گران تر شد

در رابطه با برنج وارداتی هم هر کیلو از آن در شهریورماه پارسال به طور میانه 18 هزار و 800 تومان قیمت داشته که در مرداد ماه سال جاری به 25 هزار و 100 و در شهریورماه بیش از 25 هزار و 900 تومان رسیده است.

براساس این گزارش برنج وارداتی تا بیش از 30 هزار تومان هم در ماه گذشته فروش رفته که نشان دهنده رشد 37.5 درصدی قیمت آن نسبت به پارسال است.

13 هزار تن برنج آزاد شد

فرایند افزایشی قیمت برنج در حالی اتفاق می افتد که در حال حاضر دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج که از ابتدای مردادماه آغاز و تا خاتمه آبان ماه ادامه دارد در حال طی شدن است.

با این وجود طی روز های اخیر با موافقت ستاد تنظیم بازار مقرر شد 13 هزار تن برنجی که پیش از آغاز ممنوعیت وارد بنادر شده بود طبق شرایط و ضوابط معین شده ترخیص و روانه بازار گردد که ممکن است تا حدی قیمت این کالا را تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: فرارو
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2180

به "در شهریورماه برنج ایرانی 55.7 درصد گران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در شهریورماه برنج ایرانی 55.7 درصد گران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید