راهکارهای انتقال بار به ریل، ظرفیت100میلیون تنی حمل بار از راه آهن
به گزارش تور ارمنستان ارزان، به گزارش خبرنگاران، میزگرد تخصصی آنالیز راهکارهای انتقال بار از جاده به ریل بعد از ظهر امروز با حضور مدیر کل دفتر حمل کالای سازمان راهداری، مدیرکل حمل و نقل چند وجهی و لجستیک سازمان بنادر، مدیرکل بازرگانی راه آهن و مدیرکل دفتر حمل و نقل معاونت حمل و نقل وزارت راه وشهرسازی برگزار گردید.

در این میزگرد دغاغله مدیر کل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه90 درصد از حمل بار کشور از طریق جاده انجام می گردد گفت: در 10 سال اخیر میزان بار 41 درصد رشد و میزان ناوگان 102 درصد رشد داشته است که این موضوع عرضه و تقاضای نامتعادل را نشان می دهد.
این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی متاسفانه بر عکس همه دنیا در ایران هیچ دخالتی در ورود و خروج ناوگان سنگین به کشور ندارد اضافه نمود: این ناوگان وقتی وارد کشور می شوند بنابراین وزارت راه هم موظف است برای آن بار فراهم کند.
وی ادامه داد: در ترکیب بهینه ناوگان مصرف نماینده نهایی در بخش حمل و نقل باید تصمیم بگیرد چه ناوگانی مورد احتیاج ما است در حالی که هیچ نظری از وزارت راه و شهرسازی گرفته نمی گردد.
مدیر کل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: خودروهای تناژ پایین از برندهای نامعتبر با قیمت پایین از کشوری نظیر چین وارد ایران می گردد در حالی که امروز در دنیا ناوگان حمل بار به سمت تناژهای بالا در حرکت است، وزارت راه و شهرسازی هم که در این حوزه دخیل نیست اما در مدیریت بار باید کالا برای انتقال فراهم کند.
دغاغله اضافه نمود: در زمینه جاده ای یکسری بارها ریل پسند هستند یعنی امکان حمل آنها از طریق ریل فراهم و بهتر است که در این باره می توان به کالاهای خطرناک یا حجیم یا مسیرهای طولانی حمل شو با ریل اشاره نمود.
وی گفت: با این حال باید در نظر داشت که در همین وضعیت فعلی هم 337 هزار دستگاه ناوگان دارای کارت هوشمند از سازمان راهداری هستند که طبق آمار ماهانه پیمایش آنها، 290 هزار دستگاه ناوگان سهمیه سوخت می گیرند.
مدیر کل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: در دو سال گذشته نوبت انتظار در بنادر برای دریافت بار ناوگان به 27 روز رسیده است و راننده ای که ماهانه 4 سرویس بار از بنادر جابجا می کرد امروز به رقم یک سرویس رسیده است اما هزینه هایش چند برابر گردیده است.
دغاغله گفت: سهم بیش از 90 درصدی جاده در حمل بار قطعا مزیت هایی هم داشته که محقق گردیده است و بابت انتقال آن باید تبعات اجتماعی واقتصادی آن هم آنالیز گردد.
مدیر کل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه روزانه 100 هزار برگ بارنامه در سطح کشور صادر می گردد و عده زیادی از این محل ارتزاق می نمایند، اضافه نمود: سال گذشته 482 میلیون تن بار با بارنامه جابجا شد و رانندگان ما هم در گذراندن امور معیشتی خود مشکلات فراوانی دارند و ناوگان آنها هم بهره وری کامل ندارند و اگر بخواهیم انتقال بار هم انجام گردد شرایط آنها نامناسب تر خواهد شد.
در ادامه این میزگرد نیز احمدی مدیرکل بازرگانی راه آهن گفت: امروز بار ریل پسند جاده ای حداقل 50 میلیون تن است که در راه آهن نیز عملکرد ما همان 50 میلیون تن است.
وی با بیان اینکه جمعا امکان حمل 100 میلیون تن بار در راه آهن وجود دارد، اضافه نمود: به راحتی می توان سهم 10 درصدی فعلی در حمل کالا را به 25 درصد افزایش داد.
مدیرکل بازرگانی راه آهن با اشاره به اینکه از سال 92 تا 96 حمل و نقل در کشور 15 درصد رشد داشته است، گفت: از معضلات اصلی ما در شبکه ریلی عدم اتصال خطوط آنتنی به خط اصلی است در حالی که احداث خط با مطالعات حمل بار انجام گردیده است اما هدف ما فقط اتصال خط اصلی بوده است.
منبع: خبرگزاری مهر