رژیم غذایی مناسب در بیماران آرتریت روماتوئید

به گزارش تور ارمنستان ارزان، به طور قطع رژیم غذایی مناسب انسان را ازابتلا به این بیماری مصون میدارد و یا به درمان آن می انجامد که در این مقاله به بعضی از آنها میپردازیم.

رژیم غذایی مناسب در بیماران آرتریت روماتوئید

بخور نخور های آرتریت روماتوئید کدامند ؟

مطالعات نشان می دهد که روغن زیتون، انواع روغن های ماهی، میوه ها و سبزیجات عوامل محافظت در برابر این بیماری هستند، در حالی که گوشت ، نیتریت ها و دریافت خیلی زیاد آهن عوامل تشدید نماینده محسوب می شوند.

آنالیز های بالینی هم ثابت می نماید مصرف روزانه 3 گرم امگا3 موجود در روغن ماهی و 10 گرم روغن زیتون نتایج بسیار مثبتی خواهد داشت.

نتایج مطالعه دیگری هم حاکی از آن است افرادی که رژیم مدیترانه ای مبتنی بر مصرف بالای میوه ها و سبزیجات، ماهی و روغن زیتون دارند کمتر دچار التهابات می شوند و احساس سرزندگی و قابلیت های فیزیکی آنها افزایش می یابد.

رعایت این رژیم غذایی به بهبود شرایط خانم های بیمار هم یاری می نماید.

در این زمینه برخی متخصصان رژیم گیاهخواری را هم در بهبود شرایط مبتلایان به آرتریت روماتوئید موثر می دانند، حال آنکه رژیم مدیترانه ای علاوه بر تاثیرات ذکر شده در تنظیم سیستم ایمنی بدن هم نقش دارد و امکان رعایت آن در مدت طولانی تر نسبت به رژیم گیاهخواری بیشتر است.

امگا3 با منشاء خوراکی های دریایی

اسیدهای چرب امگا3 موجود در ماهی های چرب و روغن ماهی می تواند به کاهش درد، شیوع درد در مفاصل مختلف، مدت خشکی صبحگاهی مفاصل و استفاده از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی یاری کند.

بر اساس تحقیقات، احتیاج روزانه بدن به امگا3 برای کاهش التهابات حدود 3 گرم است.

این اندازه با رژیم غذایی معمول کاملا تامین نمی گردد و حتما باید 3 وعده 150 گرمی ماهی چرب مانند کنسرو ساردین در روغن، آزاد و … در هفته به علاوه روزانه یک گرم مکمل امگا3 در تغذیه افراد گنجانده گردد.

روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان هاست و خواص ضدالتهابی بالایی دارد.

مصرف روزانه یک قاشق سوپ خوری (15 میلی لیتر) روغن زیتون برای بدن کافی است.

البته باید انواع کاملا خالص یا اولین روغن تهیه شده از زیتون تحت سرما استفاده گردد زیرا روغن های تصفیه شده بخش زیادی از آنتی اکسیدان ها را از دست داده اند.

بهتر است روغن زیتون بدون گرما تماشا و همراه سالاد یا به جای کره با نان میل گردد.

البته می توان از آن برای طبخ سبزیجات و تهیه مافین ها و بیسکویت ها استفاده کرد. روغن زیتون را در بطری های قهوه ای یا سبز تیره بخرید.

گردو و آووکادو

توصیه می گردد مصرف روزانه دانه هایی مانند گردو، بادام، پسته و فندق البته به شکل خام و بدون نمک و بعلاوه آووکادو در برنامه غذایی گنجانده گردد.

اندازه زیاد آنتی اکسیدان های موجود در این مغزها و بعلاوه چربی ها مشابه روغن زیتون در آووکادو در مقابله با آرتریت روماتوئید مفید خواهد بود.

میوه ها و سبزیها

میوه ها و سبزی ها سرشار از ویتامینC ، ویتامین A ، اسیدفولیک و آنتی اکسیدان ها هستند که در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، مقابله با تاثیر منفی رادیکال های آزاد و کاهش آسیب به مفاصل نقش دارند.

روش شستن میوه و سبزی هم بسیار مهم است .مصرف روزانه یک سهم از میوه ها و سبزی های مختلف ضامن دریافت کافی آنتی اکسیدان ها خواهد بود.

در واقع، رنگهای متفاوت این خوراکی ها به علت آنتی اکسیدان های مختلف است که این تنوع در مصرف هم اهمیت دارد.

دریافت کافی ویتامین D

ویتامین D علاوه بر تاثیر مثبت بر توده استخوانی، نقش موثری در سیستم ایمنی بدن هم دارد.

در واقع، مطالعات ارتباط میان دریافت کافی ویتامین D و کاهش خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را تایید می نمایند.

در نواحی مدیترانه، تابش فراوان نور خورشید احتیاج به این ویتامین را به خوبی تامین می نماید، اما ساکنان نواحی سرد یا افرادی که به دلایل مختلف بیشتر ساعات روز را در محیطهای بسته سپری می نمایند حتما باید تحت نظر پزشک مکمل های ویتامین D مصرف نمایند.

منابع غذایی حاوی این ویتامین محدود هستند و از میان آنها می توان به تن ماهی ساردین در روغن، ماهی آزاد پخته، شیر و روغن های غیر هیدروژنه غنی شده با ویتامین D و زرده تخم مرغ اشاره نمود.

کاهش مصرف گوشت قرمز

انواع گوشت قرمز چه به شکل معمول یا تولید شده حاوی ترکیباتی هستند که می توانند التهابات را افزایش دهند.

بعلاوه آهن موجود در آنها در اکسیداسیون و آسیب های آن به مفاصل نقش دارند. علاوه بر این، گوشت های تولید شده حاوی نیتریت هم هستند که در بروز این بیماری مفصلی تاثیرگذار خواهد بود.

حبوبات برترین جایگزین گوشت قرمز هستند و یک فنجان حبوبات پخته معادل 85 گرم گوشت، پروتئین دارد.

ده غذایی که هرگز نباید بخورید به این مهم اشاره دارد ، اما از مجموع 14 وعده غذای اصلی در هفته توصیه می گردد 3 وعده ماهی، 5 وعده حبوبات، 3 وعده مرغ و تخم مرغ و دیگر خوراکی های دریایی و 3 وعده گوشت قرمز باشد.

کاهش مصرف امگا6

اندازه بسیار زیاد اسیدهای چرب امگا6(اسید لینولئیک) می تواند در افزایش التهابات نقش داشته باشد.

روغن های هسته انگور، سویا، آفتابگردان، ذرت و جوانه گندم سرشار از اسیدهای چرب امگا6 است که توصیه می گردد به جای آنها روغن زیتون خالص یا روغن کانولای مرغوب مصرف گردد.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2192

به "رژیم غذایی مناسب در بیماران آرتریت روماتوئید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی مناسب در بیماران آرتریت روماتوئید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید