سریعترین و موثرترین روشهای درمان خانگی برای دندان درد

به گزارش تور ارمنستان ارزان، دندان درد زمانی اتفاق می افتد که قسمت مرکزی و بسیار حساس دندان به نام مغزِدندان (پالپ) دچار التهاب شود. پوسیدگی دندان، ضربه به دندان و عفونت دندان از علل بروز این التهابات اند.

سریعترین و موثرترین روشهای درمان خانگی برای دندان درد

دلیل دندان درد چیست؟

تحمل دندان درد بسیار سخت و طاقت فرساست. دندان درد زمانی اتفاق می افتد که قسمت مرکزی و بسیار حساس دندان به نام مغزِدندان (پالپ) دچار التهاب شود. پوسیدگی دندان، ضربه به دندان و عفونت دندان از علل بروز این التهابات اند. با این وجود، دندان درد می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد:

* پوسیدگی دندان

* التهاب مغز دندان

* فرسودگی مینای دندان

* دندان قروچه (فشردن یا ساییدن دندا ن ها بر هم)

* التهاب لثه (پریودنتیت)

* فشار سینوس ها

* نشانگان مفصل گیجگاهی فکی

* درد قفسه سینه (آنژین قلبی)

* سکته قلبی

(درباره حمله قلبی و دردی که ممکن است از قلب به سمت فک انتشار پیدا کند بیشتر بدانید.)

این مسائل خود به خود از بین نمی فرایند بنابراین دندان درد ناشی از هرکدام از این موارد هم معمولا از بین نخواهند رفت. مشکلِ نسبتا ساده ای که چند ماه پیش می توانست به سادگی با پر کردن درمان شود وقتی به حال خود رها شود ممکن است به عفونت حادی تبدیل بشود که احتیاج به مصرف آنتی بیوتیک و جراحی دندان دارد. با درمان خانگی دندان درد و رها شدن از درد، درمانی را که دندان تان به آن احتیاج دارد به تاخیر می اندازید و ممکن است در گذر زمان با وخیم شدن شرایط دندان تان هزینه های بیشتری برای درمان بپردازید. با این حال هنوز بسکمک از مردم از معاینه سالیانه و بدتر از آن از رسیدگی سریع به دردهای دندانی خودداری می کنند.

برای همه ما پیش آمده که شب هنگام خواب دندان درد به سراغمان بیاید و به هر دلیلی دسترسی به دندانپزشک نداشته باشیم. اینجاست که به سراغ درمان خانگی دندان درد می رویم تا بعدا بتوانیم به دندانپزشکی مراجعه کنیم و درمان اساسی را انجام دهیم. در این مقاله 18 درمان خانگی دندان درد را به شما معرفی می کنیم.

پوسیدگی ها، فیلینگ های سست، دندان ترک خورده، آبسه دندان (عفونت در خط لثه) یا شرایط سینوسی همگی می توانند دندان درد وحشتناکی را به وجود آورند. راهکار شاخص هر نوع دندان درد قطعأ مراجعه به دندانپزشک در سریع ترین زمان ممکن است. هرچند اگر بلافاصله نتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید ممکن است مجبور شوید میزانی درد را تحمل کنید. نکات زیر می توانند به شما در تسکین دندان درد کمک کنند تا زمانی که به دندانپزشکی مراجعه کنید.

1. روغن میخک

در اینجا یک روش درمانی ساده برای دندان درد وجود دارد! میخک یک روش درمانی سنتی برای بی حسی اعصاب است. ترکیب شیمیایی اصلی این ادویه اوژنول است، یک ماد بی حس کننده طبیعی. اما روغن میخک باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد. ریختن روغن روی ناحیه دردناک می تواند درد را بدتر کند اگر آن را بر روی بافت لثه حساس یا بر روی زبان خود بریزید. در عوض، دو قطره روغن میخک را روی یک توپ نخی بریزید و آن را در مقابل دندان خود قرار دهید تا درد تسکین پیدا کند. یا می توانید از کمی میخک پودر شده استفاده کنید یا یک میخک کامل را روی دندان قرار دهید. گل میخک را کمی بجوید تا روغن آن آزاد شود و آن را تا نیم ساعت یا تا زمانی که درد فروکش کند بر روی محل درد نگه دارید.

احتیاط:

برای تند و تیز بودن آن آماده باشید،زیرا میخک ،از ادویه های تند به شمار میرود.

2. خمیر زنجبیل کاین (فلفل قرمز)

قسمت های مساوی از این دو ادویه تند را با آب کافی مخلوط کنید تا یک خمیر بدست بیاید. یک توپ کوچک پنبه را به میزان کافی در خمیر بچرخانید تا همه جای آن را فراگیرد، سپس در حالی که آن را از لثه و زبان خود دور می کنید، بر روی دندان خود قرار دهید. آن را تا زمانی که درد از بین برود نگه دارید - یا تا زمانی که بتوانید آن را تحمل کنید (احتمال دارد که سوزش داشته باشد). همچنین می توانید این ادویه ها را جداگانه امتحان کنید زیرا هر دو ضد درد قوی هستند. ماده اصلی شیمیایی کاین - کپسایسین- به جلوگیری از رسیدن پیام های درد به مغز کمک می کند.

3. میزانی آب نمک غرغره کنید

با یک قاشق چای خوری نمک حل شده در یک فنجان آب جوش می توانید یک دهانشویه ضد درد درست کنید که باعث شسته شدنِ ذرات به جای مانده تحریک کننده می شود و به کاهش تورم کمک می کند. حدود 30 ثانیه آن را غرغره کرده و سپس تف کنید. آب نمک ناحیه اطراف دندان را تمیز می کند و مایعاتی که باعث تورم می شوند را بیرون می آورد. این روش درمانی را هر چند وقت یک بار تکرار کنید. این کار برای تسکین دندان درد ساده به نظر می رسد، اما موثر است!

4. چای را امتحان کنید

چای نعناع عطر و طعم خوب و قدرت بی حس کننده ای دارد. یک قاشق چای خوری برگ نعناع خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت 20 دقیقه بخیسانید. بعد از خنک شدن چای، آن را در دهان خود غرغره کرده و سپس تف کنید یا قورت دهید. همچنین، تانین های موجود در چای سیاه قوی با کاهش تورم به کاهش درد کمک می کند. برای استفاده از این داروی مردمی، یک کیسه چای مرطوب و گرم را در مقابل دندان آسیب دیده قرار دهید تا به طور موقتی درد را تسکین دهد.

5. با هیدروژن پراکسید شستشو دهید

برای کمک به از بین بردن باکتری ها و برطرف برخی ناراحتی ها، محلول هیدروژن پراکسید 3% را غرغره کنید. این کار می تواند به صورت تسکین موقت دندان درد کمک کند اگر با تب و طعم ناخوشایند در دهان همراه باشد (هر دو نشانه عفونت هستند)، اما مانند سایر راهکار های ضد دندان درد، تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه کنید و منبع عفونت را از بین ببرد، می توانید از این اقدام متوقف کننده استفاده کنید. محلول هیدروژن پراکسید فقط برای شستشو است. آن را تف کنید، سپس چندین بار با آب ساده بشویید.

6. آن را منجمد کنید

در اینجا یک درمان محبوب دندان درد وجود دارد! یک قالب یخ کوچک را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید، یک پارچه نازک را به دور کیسه بپیچید و حدود 15دقیقه آن را روی دندانِ دردناک بمالید تا اعصاب بی حس شود. از طرف دیگر، می توانید این کیسه یخ را روی گونه و بالای دندانِ دردناک قرار دهید. همچنین، طبق فرهنگ عامه، اگر دست خود را با یک قالب یخ ماساژ دهید، این کار می تواند به تسکین دندان درد کمک کند. هنگامی که اعصاب انگشتان شما سیگنال های سرما را به مغز شما ارسال می کنند، ممکن است سیگنال های درد از دندان شما را نادیده بگیرند. کافی است یک مکعب یخ را در یک پارچه نازک پیچیده و آن را در ناحیه گوشتی بین انگشت شست و انگشت سبابه ماساژ دهید.

7. آن را با مر (نوعی صمغ) بشویید

همچنین می توانید دندانِ دردناک را با یک تنتور مر (نوعی صمغ) بشویید. اثرات منقبض کننده به کاهش التهاب کمک می کنند و مر به مزایای کشتن باکتری ها می افزاید. یک قاشق چای خوری پودر مر را در دو فنجان آب به مدت 30 دقیقه بجوشید. آن را صاف کنید و بگذارید خنک شود. یک قاشق چای خوری محلول را در نصف فنجان آب پنج تا شش بار در روز غرغره کنید.

8. از سرکه و کاغذ قهوه ای استفاده نمایید

یک درمان دیگر با خیساندن یک تکه کوچک کاغذ قهوه ای (از کیسه مواد غذایی یا کیسه ناهار) در سرکه و پاشیدن فلفل سیاه در یک طرف آن و نگه داشتن آن بر روی گونه انجام می شود. حس گرم شدگی روی گونه شما ممکن است حواس تان را از درد دندان تان پرت کند.

9. با ابزار مناسب مسواک بزنید

از یک خمیردندان که برای دندان های حساس طراحی شده استفاده کنید. اگر با آب رفتن لثه مشکل دارید، این روش می تواند درد زیادی که احتمالاً ناشی از مصرف غذاهای گرم یا سرد است را برطرف کند. هنگامی که لثه ها آب می فرایند، عاج زیر سطح مینای دندان شما قرار گرفته است و این ماده به شدت حساس است. برای نجات بافت لثه و جلوگیری از کوچک شدن بیشتر، از یک برس (مسواک) نرم استفاده کنید.

10. ترک را با آدامس بپوشانید

اگر دندان شکسته شده یا پر کرده دارید، می توانید با پوشاندن ناحیه دردناک با یک آدامس نرم شده، میزانی از درد را تسکین دهید. این ممکن است با یک فیلینگ سست نیز کار کند تا بتواند آن را در محل خود نگه دارد تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه کنید. برای جلوگیری از درد بیشتر، از جویدن چیزی با آن دندان خودداری کنید تا زمانی که بتوانید آن را ترمیم کنید.

11. فشار اعمال کنید

روش طب سوزنی را امتحان کنید تا سریع دندان درد متوقف شود. با انگشت شست خود، نقطه پشت دست دیگر خود را فشار دهید که پایه انگشت شست و انگشت اشاره شما در آن قرار گرفته است. برای حدود دو دقیقه فشار وارد کنید. این امر به آزادسازی اندروفین ها یعنی هورمون های خوب مغز کمک می کند. (در صورت باردار بودن، محدودیت هایی وجود دارد.)

12. سیر

برای هزاران سال، خواص درمانی سیر شناسایی شده و در این زمینه مورد استفاده قرار گرفته است. نه تنها سیر باکتری های مضری که منجر به تشکیل پلاک دندان می شوند را می کشد، بلکه همچنین می تواند به عنوان یک تسکین دهنده درد نیز استفاده شود. برای استفاده از آن، یک دانه سیر را له کنید تا یک خمیر بدست بیاید و آن را بر روی ناحیه درد قرار دهید. همچنین می توانید میزان کمی نمک نیز به آن اضافه کنید. یا می توانید یک حبه سیر تازه را به آرامی بجوید.

13. عصاره وانیل

عصاره وانیل حاوی الکل است که به تسکین درد کمک می کند. خواص آنتی اکسیدانِ اثبات شده آن نیز به عنوان یک التیام دهنده موثر عمل می کند. برای استفاده از آن، میزان کمی از عصاره وانیل را بر روی انگشت تان یا روی یک توپ نخی بمالید. آن را مستقیمأ بر روی محلِ درد اعمال کنید و این کار را چندین بار در روز انجام دهید.

14. برگ های گواوا

برگ های گواوا دارای خواص ضد التهابی هستند که می توانند به بهبود زخم کمک کنند. آنها همچنین دارای فعالیت ضد میکروبی هستند که می تواند به مراقبت از دهان کمک کند.

برای استفاده از آن، برگ های تازه گواوا را بجوید یا برگ های گواوای خرد شده را به آب جوش اضافه کنید تا تبدیل به یک دهانشویه شود.

15. گندم

گندم دارای خواص درمانی بی شماری است و در صورت مصرف برای داخل بدن می تواند جهت ترمیم بدن از داخل موثر باشد. گندم می تواند التهاب در دهان شما را تسکین دهد و از عفونت ها جلوگیری کند. محتوای کلروفیل بالای آن همچنین می تواند با باکتری ها مقابله کند.

برای استفاده از آن، به سادگی از آب گندم به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

16. از یک کیسه آب گرم استفاده کنید

با گذاشتن یک کیسه آب گرم در کنار فک می توانید درد را کاهش دهید. اگر کیسه آب گرم ندارید، می توانید با پر کردن یک جوراب تمیز با برنج و گره زدن انتهای آن، چنین کیسه ای را تهیه کنید. سپس جوراب پر از برنج را درون مایکروویو قرار دهید و برای چند دقیقه آن را گرم کنید. گرمای حاصل از این کیسه به قطع سیگنال های درد از دهان به مغز کمک می کند.

17. طب سوزنی را امتحان کنید

برخی تحقیقات نشان می دهد که طب سوزنی با آزاد شدن اندورفین بدن می تواند دندان درد را کاهش دهد. نقاط کلیدی خاصی روی بدن وجود دارد که تصور می شود با درد دهان در ارتباطند. اگر می خواهید طب سوزی را امتحان کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نقاط، در منابع معتبر اینترنتی تحقیق کنید.

18.دهانشویه آویشن خانگی را امتحان کنید

آویشن دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی قدرتمندی است. برای کاهش علائم دندان درد می توانید چند قطره از اسانس آویشن را به آب اضافه کرده و یک دهانشویه درست کنید. همچنین می توانید اسانس آویشن را با چند قطره آب تمیز رقیق کرده و آن را به یک توپ پنبه ای اضافه کنید. سپس آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

19.روغن پونه کوهی یا آویشن :

شما به روغن آویشن و یک گوش پاک کن احتیاج دارید که گوش پاک کن را آغشته به این روغن کنید،و مستقیما روی دندان آسیب دیده قرار دهید.

و شما میتوانید در صورت تکرار درد،چندین ساعت بعد دوباره آن را اعمال کنید.

20.روغن کاری دندان :

شما احتیاج به یک یا دو قاشق غذا خوری روغن نارگیل،آب گرم،مسواک و خمیر دندان دارید.

شما باید به مدت 20 دقیقه آن را در دهان خود نگهداریدو سپس آن را قورت ندهید و همچنین میتوانید آن را با استفاده از مسواک استفاده کنید.

میتوانید این کار را دو بار در روز انجام دهید.

21. روغن زیتون:

شما به روغن زیتون دست نخورده و یک تکه پنبه احتیاج دارید.

پنبه را به روغن زیتون آغشته کنیدو سپس روی دندان آسیب دیده قرار دهید.شما میتوانید این کار را دو الی سه بار در روز انجام دهید.

21. پیاز:

شما به یک تکه کوچکی از پیاز خام احتیاج دارید به این صورت که آن را روی دندان آسیب دیده قرار دهید ، امکان استفاده از آن برای دو بار در روز وجود دارد.

22.شست وشو به کمک نمک دریا

دندان دردی که در اثر ضربه به دندان یا عفونت خفیف ایجاد شود معمولا خودبه خود برطرف می شود. برای تسریع این فرایند می توانید از آب گرم و یک قاشق نمک دریایی استفاده کنید. زمانی که نمک در آب حل شد، آن را در دهان خود غرغره کنید. آب نمک باید با نقاطی از دندان که درد دارد تماس داشته باشد. این عمل را چندین بار در روز تکرار کنید تا وقتی که دندان درد تان از بین برود.

23. مصرف مسکن ها

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن می توانند به طور مؤثر و سریع موجب تسکین اغلب دردهای دندان شوند. ممکن است دندان درد توانایی غذاخوردن، صحبت کردن و خوابیدن را با اختلال همراه کند. دندان درد می تواند تمرکزتان را برای درمان آن از بین ببرد؛ بنابراین تسکین دندان درد به لطف داروهای مسکن بدون نسخه راهکاری مناسب است.

اگر دندا ن درد تان به حدی شدید است که موجب گوش درد، سردرد یا گلودرد می شود، حتما باید به دندان پزشک مراجعه کنید.

داروهای مسکن را طبق میزان توصیه شده که روی آنها درج شده یا توصیه دکتر مصرف کنید.

استامینوفن نیز یک مسکن بدون نسخه مناسب برای درمان دندان درد است.

در چه مواقعی دندان درد نگران کننده است؟

* تورم فک یا دهان آن

* درد قفسه سینه

* سر گیجه

* تنگی نفس

* خستگی

* سرفه خون کردن

* سرگیجه همراه با دندان درد خطرناک می باشد !

منع مصرف برخی مواد در هنگام دندان درد

در هنگام دندان درد،از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

* مصرف قند و شکر را محدود کنید.

* محدود کردن مصرف قند در هنگام درد دندان

* چرا که به عنوان یک منبع غذایی برای باکتری ها عمل میکند که ممکن است،باعث دندان درد شود

* نوشیدنی های خیلی سرد و یا خیلی گرم ننوشید

* به منطقه آسیب دیده حرارت مستقیم ندهید

* کرم ها یا ژل های ضد درد را روی لثه آلوده نکنید، زیرا ممکن است موجب آسیب آن شوند

منبع: سایت کلینیک کارا

سایت نمناک

سایت چطور

منبع: راسخون
انتشار: 30 دی 1400 بروزرسانی: 30 دی 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2277

به "سریعترین و موثرترین روشهای درمان خانگی برای دندان درد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سریعترین و موثرترین روشهای درمان خانگی برای دندان درد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید