سفر هیئت های یمنی برای حل بحران یمن به مسقط، بندهای پیشنهادی نماینده سازمان ملل

به گزارش تور ارمنستان ارزان، خبرنگاران: روزنامه لبنانی الاخبار از ورود هیئت های یمنی به شهر مسقط پایتخت عمان برای بحث درباره طرح جدید سازمان ملل با حمایت اروپا و آمریکا درباره بحران یمن اطلاع داد.

سفر هیئت های یمنی برای حل بحران یمن به مسقط، بندهای پیشنهادی نماینده سازمان ملل

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی نوشت: سلطان نشین عمان در ساعت های آینده شاید تکاپوی سیاسی گسترده ای خواهد بود که هدف از آن جستجوی دوباره برای یافتن راه حلی به منظور توقف تجاوزگری سعودی به یمن است.

این روزنامه اضافه کرد: این تکاپوی سیاسی جدید تحت مدیریت اسماعیل ولد شیخ فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن صورت می گیرد که حضور هیئت مسئولان جنبش انصار الله در مسقط را - با پرواز یک فروند هواپیمای مسافربری از صنعا- تضمین خواهد نمود.

روزنامه الاخبار نوشت: فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نقش بازری را در دستیابی به خطوط کلی طرحی که ولد شیخ روی آن کار می نماید، ایفا نموده است.

این روزنامه نوشت: اتحادیه اروپا از منظر احتیاج به یک قطعنامه جدید سازمان ملل حرکت می نماید.

به نوشته الاخبار، اتحادیه اروپا از روسیه خواسته است تا برای متقاعد کردن طرف های سیاسی مخالف برای تعامل باز با قطعنامه 2216 سازمان ملل کوشش کند.

روزنامه الاخبار نوشت: طرف روس مسئولیت تماس با رهبران جنبش انصار الله و کنگره کل خلق یمن در طول دو هفته گذشته را برعهده داشت و تضمین داد که قطعنامه یک متن مقدس نیست و می توان سازوکاری را برای اجرای آن به صورتی که خواسته های همگان را تامین کند، ایجاد کرد.

طرف روس درمقابل به موافقت کلی جنبش انصار الله و کنگره کل خلق برای تعامل مثبت با این قطعنامه دست یافت تا اینکه مذاکره درباره اجری مفاد آن از قبیل عقب نشینی تدریجی از شهرها ، برقراری آتش بس و نیروهای مامور به محافظت از شهرها به جای ارتش و کمیته های مردمی و چگونگی مقابله با شبکه القاعده و سایر گروههای تندرو صورت گیرد و بحث بیشتر و مفصل تر درباره بندیی که پیشنهاد ارسال ناظران بین المللی برای نظارت بر بخش نظامی و امنیتی توافق را می دهد، انجام پذیرد.

روزنامه الاخبار تاکید نمود: آمریکا و امارات موافقت اصولی خود با این طرح را که ولد شیخ روی آن کار می نماید ابراز داشتند تا اینکه واشنگتن مسئولیت متقاعد کردن عربستان برای حرکت در راستا مذاکرات سیاسی با هدف برقراری آتش بس فراگیر را برعهده بگیرد.

بندهای پیشنهادی نماینده سازمان ملل برای حل بحران یمن

- توقف تمامی اقدامات نظامی و عقب کشیدن نیروها از مناطقی که به سمت آن کشیده شده اند. اقدام برای تنظیم توافقنامه ای جهت پر کردن خلأهای امنیتی و نظامی بعد از عقب نشینی نیروها و نحوه مدیریت این مناطق و جلوگیری از تسلط گروه تروریستی القاعده بر آن ها.

- بحث در زمینه توافق ارسال نیروهای ناظر بین المللی با صلاحیت ها و اختیارات ویژه جهت حل و فصل منازعات. این نیروها باید تحت چارچوب سازمان ملل متحد عمل نموده و مسئولیت نظارت بر اجرای بندهای مطرح شده را داشته باشند، به شرطی که این نیروها شامل نیروهای نظامی و امنیتی هیچ یک از کشورهای عربی نباشند. تمامی این تحولات باید بعد از صدور مصوبه ویژه از سوی شورای امنیت به اجرا گذاشته گردد.

- تثبیت موضوع آتش بس انسانی و قراردادن آن به عنوان یک حقیقت ثابت که بر اساس آن اجازه رسیدن یاری های انسانی به تمامی نقاط یمن داده گردد، این امر مستلزم تعهد تمامی گروه ها به توقف فوری درگیری هاست.

- تعهد تمامی طرف های مربوطه و احترام آنها به قوانین بین المللی برای حفظ حیات انسان ها و حقوق بشر تا بتواند روند موشک باران شهرها و عملیات تخریب دنبال شده در یمن را متوقف ساخته و غیرنظامیان را از مصیبت های مبارزات دور بکند. به این ترتیب تمامی گروه ها باید متعهد به آزاد شدن تمامی زندانیان نظامی و غیرنظامی باشند و اجازه بازگشت غیرنظامیان را نخواهند داشت.

- تفاهم برای زمینه سازی جهت انجام مأموریت های دولت یمن و اقدام متمدنانه برای روند بازسازی زیرساخت های کشور.

- باید توافقی واضح بین تمامی طرف های سیاسی و غیرنظامی یمن انجام گردد که بر اساس آن دشمن اصلی یمنی ها خطر تروریسم در این کشور معرفی گردد.

- تفاهم برای بازگشت به میز گفت وگوهای سیاسی با در نظر دریافت مطالبات خاص مربوط به جنوب این کشور و ملت جنوب.

- معین مبنایی برای گفتمان های سیاسی با ابتکار خلیج فارس و تعیین شدن برون رفتی در راستای گفت وگوهای ملی و مصوبات مرتبط شورای امنیت به ویژه قطعنامه 2216.

- تعامل جدی با واقعیت مصوبه جامعه بین الملل در زمینه مشروعیت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری و سابق یمن.

این موضوع البته باید بر اساس برنامه کاری مورد توافق تمامی گروه ها صورت گیرد. همین رویکرد در مورد تحویل سلاح شبه نظامیان و بازگشت مسئولیت سلاح ها بر عهده دولت مطرح است.

امیرعبداللهیان: تنها راه حل پیش روی بحران یمن، سیاسی است

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبهی تلفنی با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن درباره آخرین تحولات این کشور گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگاران، در تماس تلفنی حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه کشورمان و اسماعیل ولد الشیخ احمد نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در مورد آخرین تحولات یمن رایزنی و گفتگو شد.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با اشاره به دیدگاه اصولی و پایدار جمهوری اسلامی ایران در حل و فصل مسائل منطقه ای به وسیله مصاحبه و راه حل سیاسی و رایزنی های اخیر با مقامات کشورهای منطقه در این خصوص، گفت: تشدید وضعیت جنگی و ادامه اقدامات نظامی بعضی کشورها در یمن نه تنها یاریی به حل بحران نمی نماید بلکه روند حل آن را پیچیده و سخت می سازد.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: متأسفانه جامعه جهانی نسبت به آنچه در یمن می گذرد سکوت نموده و کشتار مردم مظلوم و بی دفاع این کشور به ویژه زنان و بچه ها مغایر با اصول بین المللی حقوق بشردوستانه است و مسببان حملات نظامی باید آثار و عواقب مترتب بر آن را بپذیرند. معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه افزود: تهران همچنان بر نقش سازنده سازمان ملل در یاری به حل سیاسی بحران تأکید دارد و معتقد است توقف اقدامات نظامی، تقویت روند سیاسی و مصاحبهی یمنی یمنی تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی یمن است.

ولد الشیخ احمد در این تماس تلفنی با اشاره به رایزنی هایش در منطقه گفت: پیروزی اصلی در یمن از آن صلح و نه جنگ است.

وی اضافه کرد: تنها راه حل پیش روی بحران یمن، سیاسی است و سازمان ملل همچنان از ایده تکمیل روند سیاسی و مصاحبه برای دستیابی به آتش بس پایدار و توافق سیاسی بین گروه ها و احزاب یمنی کوشش می نماید.

دعوت ایران از نماینده سازمان ملل برای سفر به تهران

نماینده ویژه دبیرکل در امور یمن تأکید کرد: بدون شک توسل به راه حل سیاسی و اجتناب از جنگ به نفع همه در یمن و منطقه می باشد.

امیرعبداللهیان از ولد الشیخ برای سفر به تهران و رایزنی بیشتر دعوت نمود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه و آفریقا نیز در مورد جدیدترین تحولات یمن مذاکره و گفتگو کرد.

تحولات میدانی یمن

تداوم حملات هوایی سعودی به یمن و پاسخ ارتش به این تجاوزات

به نقل از شبکه تلویزیونی الراستاه یمن، یگان ارتش و کمیته های مردمی یمن مواضع نظامی سعودی در مجاورت منطقه علب در ظهران عسیر را گلوله باران کردند.

این نیروها همچنین با موشک های کاتیوشا و خمپاره مواضع نظامی سعودی را در منطقه الطوال و الرمضه در منطقه جیزان هدف قرار دادند.

موضع نظامی المنتزه سعودی در منطقه جیزان نیز هدف نهاده شد. نیروهای ارتش و کمیته های مردمی مقر مرزبانی سعودی در منطقه نجران را با موشک های کاتیوشا هدف قرار دادند.

جنگنده های ارتش سعودی سه بار به دو منطقه کوفل و الجفینه در استان مارب یمن حمله کردند. منطقه الصوح در بخش کتاف در استان صعده یمن نیز هدف بمباران گسترده ارتش سعودی نهاده شد.

شهادت دو کودک در صعده

خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد که جنگنده های سعودی با حمله به ناحیه بنی صیاح در منطقه رازح در استان صعده دو کودک را به شهادت رساندند.

ورود صدها نیروی آموزش دیده و 100 خودروی زرهی از خاک عربستان به یمن

منابع نظامی و قبلیه ای تاکید نمودند که تجهیزات نظامی شامل ده ها خودرو نظامی جدید و صدها نیرو شب گذشته از مرز عربستان عبور نموده و وارد خاک یمن شدند .

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه رای الیوم، منابع نظامی و قبیله ای با اشاره به ورود مقادیری تجهیزات نظامی و صدها سرباز از مرز عربستان به خاک یمن، هدف از اعزام این نیروها و تجهیزات نظامی را حمایت از عملیات نظامی علیه انصار الله و نیروهای علی عبدالله صالح اعلام کردند.

این در حالی است که شهر تعز واقع در جنوب غرب یمن و سومین شهر بزرگ این کشور و نیز استان لحج در جنوب صحنه درگیری های خونین بین انصار الله و نیروهای حامی عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی این کشور است.

بنابر اعلام یک منبع نظامی یمنی بیش از یکصد خودروی زرهی و تانک و نفر بر به همراه صدها سرباز که از استان شرورة در عربستان هستند، در تاریکی شب از گذرگاه مرزی الودیعه عبور نموده و وارد خاک یمن شدند.

به گفته این منبع، تجهیزات و سربازان به سمت مأرب در مرکز یمن و شبوه در جنوب آن حرکت کردند تا از نیروهایی که علیه انصار الله می جنگند، حمایت نمایند.

این در حالی است که نیروهای طرفدار منصور هادی از پشتیبانی هوایی و زمینی ائتلاف علیه یمن به رهبری عربستان برخوردار هستند.

اما منابع قبیله ای و نیز نظامی تاکید نمودند که نیروهایی که از مرز عبور نموده و وارد خاک یمن شدند متشکل از سربازان یمنی هستند که به احتمال زیاد در عربستان به رهبری جحدل العولقی افسر یمنی آموزش دیده اند.

استان أبین واقع در شرق عدن شب گذشته در چند نوبت هدف حملات هوایی سعودی نهاده شد و محور این حملات بر مقر لشکر 15 وابسته به نیروهای صالح بین شهر زنگبار و شهر ساحلی شقره متمرکز بود.

همچین استان مأرب که از مناطق صحرایی و در مرکز کشور قرار گرفته است، صحنه درگیری نیروهای حامی منصور هادی و انصار الله است.

امارات در پوشش یاری های انسانی سلاح به یمن منتقل می نماید

منابع یمنی اعلام کردند که امارات تحت پوشش یاری های انسانی که به وسیله کشتی به عدن اعزام می نماید مقادیر زیادی سلاح و نیرو به این شهر وارد نموده است.(جزئیات بیشتر خبر)

ر

منبع: تسنیم
انتشار: 22 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 751

به "سفر هیئت های یمنی برای حل بحران یمن به مسقط، بندهای پیشنهادی نماینده سازمان ملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر هیئت های یمنی برای حل بحران یمن به مسقط، بندهای پیشنهادی نماینده سازمان ملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید