کدام کشورها در مبارزه با کرونا به ایران یاری نموده اند؟ ، سخاوت شرق در برابر تحریم غرب

به گزارش تور ارمنستان ارزان، کشورها، سازمان ها و نهادهای مختلف بین المللی از زمان شروع شیوع کرونا در کشورمان همبستگی خود را با دولت و ملت ایران ابراز و یاری های خود را برای مداوای افراد مبتلا به این ویروس ارسال نموده اند.

کدام کشورها در مبارزه با کرونا به ایران یاری نموده اند؟ ، سخاوت شرق در برابر تحریم غرب

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، با وجود اینکه ایران ذیل سیاست فشار حداکثری آمریکا همچنان زیر تحریم های بین المللی واقع شده است، ولی شیوع ویروس کرونا باعث شده است تا کشورهای مختلف به هر شیوه ای کوشش نمایند یاری های بشرمحبت آمیز خود را برای یاری به بهبود فرایند درمان مبتلایان به این ویروس در داخل کشورمان ارسال نمایند. این در حالی است که کوشش های دیپلماتیک در سطوح مختلف برای لغو تحریم های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران همچنان ادامه دارد.

سومین محموله یاری های یونیسف به ایران رسید

یاری های بشرمحبت آمیز سازمان های جهانی

صندوق بچه ها سازمان ملل متحد (یونیسف) 16 مارس سومین محموله یاری خود به ایران را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا ارسال کرد.

همچنین کریم همتی، سرپرست جمعیت هلال احمر گفت: حدود 1.2 میلیون ماسک و تجهیزات پزشکی از سوی چین به ایران ارسال و همین حدود هم از طریق قطر و یکی از کشورهای آمریکای لاتین یاری شده است.

آنتونیو گوترش، د بیرکل سازمان ملل متحد گفت: همه کوشش خود را برای یاری به ایران با هدف جلوگیری از انتشار ویروس کرونا به کار خواهیم گرفت.

یاری های بشرمحبت آمیز کشورهای همسایه

شیخ احمد ناصر الجابر الصباح، وزیر امور خارجه کویت چندی پیش در گفتگوی تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با اعلام همبستگی با دولت و ملت ایران در مبارزه با شیوع کرونا از یاری بشرمحبت آمیز 10 میلیون دلاری کویت به ایران برای مقابله با کرونا اطلاع داد.

همچنین دوحه 6 تن محموله یاری های بهداشتی و تجهیزات را در قالب سه بسته در راستای مقابله با ویروس کرونا به ایران ارسال کرد. تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر چندی پیش فرمان ارسال یاری های فوری پزشکی به ایران را صادر نموده بود.

افزون بر این، عصر روز 16 مارس یاری های انسان محبت آمیز امارات شامل مقادیری از اقلام بهداشتی و درمانی برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا با دو ففرایند هواپیمای اماراتی از مبدأ ابوظبی تحویل ایران شد.

وزارت بهداشت ترکیه نیز بیان کرد: به دنبال شیوع ویروس کرونا در ایران محموله یاری های بهداشتی شامل یک هزار کیت تشخیص، 4 هزار و 175 گان، 20 هزار روپوش، 2 هزار عینک، 4 هزار ماسک N95 و 78 هزار ماسک سه لایه به ایران ارسال شد.

یاری های بشرمحبت آمیز شرق آسیا و آسیای مرکزی

توشی میتسو موتگی، وزیر امور خارجه ژاپن 17 مارس بیان کرد ژاپن 23.5 میلیون دلار در راستای مقابله با ویروس کرونا به ایران یاری می نماید.

وی اضافه کرد: شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به 20 هزار نفر نزدیک می گردد که سومین شاخص پس از چین و ایتالیاست. در ایران احتیاج به همکاری تکنولوژیکی و تأمین اقتصادی کارمندان بخش پزشکی، بیمارستان ها و پایگاه های قرنطینه و مکان های دیگر محسوس است.

چندی بعد سفارت ایران در توکیو در پیغامی در حساب کاربری خود در توئیتر این سفارتخانه از تصمیم دولت ژاپن برای حمایت از ایران در پی شیوع ویروس کرونا اطلاع داد و بر ضرورت همبستگی جهانی برای کنترل کامل شیوع این ویروس جدید تأکید کرد.

این سفارتخانه از تصمیم دولت ژاپن برای یاری پزشکی به میزان 2.5 میلیارد ین (واحد پول ژاپن) به ایران و حمایت این کشور در راستای کنترل شیوع کرونا قدردانی نموده است.

صبح روز 16 مارس یاری های انسان محبت آمیز ازبکستان شامل مقادیری از اقلام بهداشتی و درمانی برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا از طریق یک هواپیمای ازبکی راهی ایران شد.

کلاس درس سفیر چین به جهان

در میان همه اقدامات جهانی، دیپلماسی عمومی چانگ هوا، سفیر چین در تهران که با پیغام هایی به زبان فارسی در توئیتر انجام می گردد، تحسین کاربران ایرانی را برانگیخته است. او از آغازین روز های کرونایی ایران تصمیم گرفت با توئیت های فارسی اش به مردم ایران روحیه بدهد.

سفیر چین در ایران

توئیت های فارسی سفیر چین برای کاربران ایرانی جالب توجه بود، اما او فقط به روحیه دادن به ایرانی ها یا نوشتن از یاری های متعدد دولت چین به ایرانیان بسنده نکرد، بلکه کوشید تا یاری های دیگری را هم انجام دهد. توصیه های پزشکی، انتشار ترجمه تجربه های چین در مبارزه با کرونا، انعکاس دادن محبت مردم چین برای یاری به مردم ایران بخشی دیگر از فعالیت های چانگ هوا در توئیتر است. فعالیت مستمر، نوشتن به زبان فارسی، نشان دادن حسن نیت و خیرخواهی باعث شد تا بسیاری دیپلماسی عمومی چین در تعامل با مردم ایران را تحسین نمایند.

سفیر چین روزی توئیت کرد قوی باش ایران، روز دیگر از ارسال یاری های دارویی و پزشکی دولت چین برای ایران توئیت زد و نوشت: چین و ایران دوست و پشتیبان یکدیگر هستند و ما همواره در شرایط سخت به یکدیگر یاری می کنیم.

در واقع چانگ هوا رویداد بحرانی و پر استرس کرونا را به فرصتی برای نشان دادن چهره ای دوست و مثبت از کشورش به مردم ایران تبدیل کرد. نکته جالب دیگر هماهنگی در چنین رویکردی میان دولتمردان چینی است. یعنی از آن سو دولت چین حتی یاری های نقدی هم برای ایران ارسال می نماید تا بخشی از دیپلماسی تعاملی اش با ایران به عنوان کشوری دوست باشد، از این سو سفیرشان از قدرت رسانه و تعامل غافل نیست و بسیار فعال ظاهر می گردد تا حداکثر بهره دیپلماتیک و رسانه ای برده گردد.

سفیر چین فیلمی از یک دختر چینی را منتشر کرد که ذخیره پول قلکش را از سر علاقه و قدردانی از یاری دولت ایران به مردم ووهان چین، به مردم ایران هدیه داد.

علاوه بر سفیر چین، رئیس جمهور این کشور به حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان نامه نوشت و با ابراز همدردی از شیوع کرونا در ایران نوشت: دو کشور چین و ایران شرکای راهبردی همه جانبه هستند؛ دوستی مردم دو کشور سنتی است.

وی اضافه کرد: دولت و مردم ایران هنگام مقابله چین با اپیدمی، دوستی صادقانه و حمایت و یاری خود را ابراز کردند. چین برای یاری به ایران در مقابله با اپیدمی، تا به امروز پنج محموله از اقلام مقابله با اپیدمی فراهم کرد، همچنین گروهی داوطلب متخصص بهداشتی را اعزام نموده است.

چین بیان کرد مایل است همکاری خود را با ایران در اپیدمی تقویت کند و یاری هایش را در حد توان ادامه دهد.

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه 13 مارس با انتشار پیغامی بیان کرد یاری های دولتی و مردمی زیر تا به امروز از چین دریافت و با هشت پرواز باری شرکت هواپیمایی ماهان به صورت رایگان به ایران منتقل و تحویل وزارت بهداشت شده است:

1- حدود 350 هزار انواع کیت تشخیص ویروس کرونا

2- حدود دو میلیون و 400 هزار ماسک

3- حدود 130 هزار لباس ایزوله

4- حدود 120 دستگاه ونتیلاتور و اسپیراتور

5- حدود 2 هزار و 800 وسیله تب سنج و اکسیژن سنج

6- حدود 13 هزار عینک محافظ

7- حدود 160 هزار عدد محافظ صورت یا کلاه محافظ

8- حدود 50 کارتن داروی ویژه درمان کرونا

واحد قانونی ایمنی هسته ای چین نیز روز چهارشنبه 28 اسفندماه محموله ای از یاری های بشرمحبت آمیز شامل 10 هزار لباس محافظتی قابل استفاده برای بیماران و کادر درمانی در شرایط ICU و همچنین چهار هزار و 500 ماسک محافظتی و 10 دستگاه اکسیژن ساز به سازمان انرژی اتمی اهدا کرد که این سازمان آن را در اختیار وزارت بهداشت قرار داد.

و بالاخره اینکه کرونا دیر یا زود تمام می گردد؛ اما می تواند دو درس برای دستگاه دیپلماسی ایران داشته باشد. در اوضاع سخت است که دوست و دشمن شناخته می شوند. غرب ایران را تحت تحریم هایی دارویی قرار داده و حتی در ازای پول به ما اقلام بهداشتی نمی دهند، اما از شرق یاری های بلاعوض می رسد.

انتهای پیغام/4106/4033/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 19 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1218

به "کدام کشورها در مبارزه با کرونا به ایران یاری نموده اند؟ ، سخاوت شرق در برابر تحریم غرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام کشورها در مبارزه با کرونا به ایران یاری نموده اند؟ ، سخاوت شرق در برابر تحریم غرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید