سیاه چاله ای که ستاره های نوترونی را بلعید

به گزارش تور ارمنستان ارزان، یک میلیارد سال پیش، مدت ها قبل از طلوع حیات پیچیده بر روی زمین، سیاه چاله ای که چندین برابر خورشید جرم داشت، هسته فروپاشیده ستاره ای را که زمانی غول پیکر محسوب می شد، بلعید.

سیاه چاله ای که ستاره های نوترونی را بلعید

برخورد عظیم میان این دو جرم باعث ایجاد امواج گرانشی در کیهان شد.

در ژانویه سال 2020، این امواج باستانی به سواحل منظومه شمسی ما رسیدند و در آنجا به وسیله تجهیزات فوق حساس در رصدخانه های آمریکا و ایتالیا مشاهده شدند.

این اولین باری بود که ستاره شناسان تا به امروز سیاهچاله ای را در حال بلعیدن یک ستاره نوترونی مشاهده می کردند.

تنها 10 روز بعد، ستاره شناسان همان پدیده را در قسمت دیگری از دنیا کشف کردند، سیاه چاله ای که ستاره نوترونی همراه خود را می بلعید.

این اکتشافات که روز سه شنبه گذشته در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شد، نمایانگر یک موفقیت اساسی در نجوم گرانشی است، یک زمینه تازه تحقیقاتی که در آن محققان تحریفات کوچک فضا-زمان را برای سرنخ های مربوط به نحوه کار دنیا آنالیز می نمایند.

محققان پیش از این برخورد دو سیاهچاله و دو ستاره نوترونی را به یکدیگر ثبت نموده اند. در حالی که الگوهای نظری مدت ها بود که امکان ادغام ستاره نوترونی را در سیاه چاله پیش بینی می کردند اما این پدیده دهه ها مشاهده نشد.

سوزان اسکات فیزیکدان دانشگاه ملی استرالیا و یکی از نویسندگان این تحقیق گفت: اینها حوادث چشمگیری است و ما مدت زیادی منتظر مشاهده آنها بوده ایم. بنابراین باور نکردنی است که پایان آنها را مشاهده نموده ایم. سیاه چاله ها اجرام نجومی با گرانش بسیار بالا هستند، حتی نور هم نمی تواند از آن فرار کند. ستا ره های نوترونی ستاره های مرده بسیار متراکم هستند.

وی اضافه کرد: این مطالعه که بیش از هزار محقق در آن شرکت داشتند، به محققان یاری خواهد نمود تا مطالب بیشتری را در خصوص نحوه شکل گیری این اجرام و مقدار شایع بودن آنها بدانند. این مطالعه حتی می تواند به افشای بعضی از اسرار در خصوص شکل گیری کهکشان یاری کند.

این محقق توضیح داد: اکنون، ما آخرین قطعه از این معما را با اولین مشاهدات تایید شده امواج گرانشی از یک سیاه چاله و یک ستاره نوترونی تکمیل کردیم.

وی یادآور شد: محققان رصدخانه LIGO در آمریکا و رصدخانه موج گرانشی ویرگو در شمال ایتالیا، اولین برخورد سیاه چاله و ستاره نوترونی را در پنجم ژانویه 2020 کشف کردند.

به گفته این محقق ماهیت این امواج به محققان اجازه داد تا جرم را استنباط نمایند و محل این برخورد را تخمین زنند. بر اساس نتایج این مطالعه، محققان معین کردند که سیاه چاله حدود 9 برابر از خورشید سنگین تر است، در حالی که ستاره نوترونی حدود دو برابر سنگین تر از خورشید است.

وی اعلام کرد: اما نتایج مطالعه در خصوص دومین ادغام که در روز 15 ژانویه 2020 مشاهده شد، نشان داد که این ادغاح شامل یک سیاه چاله با جرمی شش برابر جرم خورشید و یک ستاره نوترونی با جرمی حدود یک و نیم برابر جرم خورشید را در بر می گرفت.

طبق این مطالعه، در هر دو مورد یاد شده، ستاره های نوترونی به وسیله (سیاه چاله) همراه شان بلعیده شده اند. هیچ گونه تابش نوری وجود نداشت - و این تعجب آور نبود. به گفته محققان، احتمالاً هیچ نمایش نوری برای تماشا وجود نداشته است، زیرا سیاه چاله ها به میزان کافی عظیم بودند تا ستاره های نوترونی را کاملا ببلعند.

طبق ادعای محققان، اولین ادغام در حدود 900 میلیون سال نوری از زمین و دومین مورد در حدود یک میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد. با ثبت این دو مشاهده، محققان اکنون تخمین می زنند که هر ماه حدود یک مورد از این ادغام در فاصله یک میلیارد سال نوری از زمین اتفاق می افتد.،ایرنا