سیفی زاده: داوری های لیگ برتر مشکل جدی ندارد

به گزارش تور ارمنستان ارزان، رئیس کمیته داوران و مسابقات لیگ برتر بسکتبال گفت: خوشبختانه داوری های لیگ مشکل جدی ندارد و بعضی دوستان تنها نظرات شخصی خود را مطرح می نمایند.

سیفی زاده: داوری های لیگ برتر مشکل جدی ندارد

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

پیغام سیفی زاده در گفت و گو با خبرنگاران، درباره عملکرد داوران در لیگ برتر بسکتبال و انتقادهای انجام شده از قضاوت ها در این چند هفته اخیر، اظهار کرد: به نظر من عملکرد داوران ما در این فصل و تا انتها هفته دهم قابل قبول بوده است. اشتباهات همواره وجود دارد، اما اشتباهاتی رخ نداده است که نتیجه بازی ها را تغییر دهد. گاها شما یک یا دو گل را اشتباه سوت می زنید که نتیجه بازی را معین می نماید، اما در این فصل چنین خطایی از داوران ما رخ نداده است.

او ادامه داد: اکنون اما بعضی دوستان معتقدند که داوران در دریافت خطاها نیز اشتباهاتی داشته اند که به نظر من این موضوع نمی تواند دلیلی بر بد بودن داوری ها باشد. اشتباهات داوری همواره وجود دارد و نمی توان گفت بدون عیب هستیم، اما مطمئن باشید اشتباهات تاثیرگذار نداشته ایم. به طور کلی از عملکرد داوران راضی هستیم و دست همه آن ها درد نکند.

رئیس کمیته مسابقات و داوران بسکتبال ایران گفت: یکی از اهداف بسیار مهم ما رسیدن به هماهنگی بالا در زدن سوت ها است که به شدت پیگیر آن هستیم. اگر در این موضوع به سطح بالاتر برسیم هم برای ما و هم برای تیم ها مفید خواهد بود. البته رسیدن به این مهم هزینه دارد. کشورهای دیگر کمپ های طولانی مدت و متعددی را با هزینه کردن برای داورهای خود ایجاد می نمایند، اما متاسفانه فعلا ما در سطح این کشورها نیستیم.

او اضافه نمود: تا کنون چهار پنج کمپ را فراهم نموده ایم، اما همچنان جای کار داریم که به دلیل هزینه بالا فعلا به سطح سایر کشورها نرسیده ایم. اگر در موضوع هماهنگی داورها در زدن سوت ها به سطح قابل قبولی برسیم، بسیار مفید خواهد بود که از اهداف مهم ما است.

سیفی زاده درباره استفاده از داوران جوان در کنار داورا با تجربه نیز گفت: این تصمیم در بازی های سال جاری اتخاذ شد و تا به اینجا هم خوب جواب داده است. ما سال گذشته 9 تیم در لیگ برتر داشتیم و سال جاری 14 تیم داریم. هر هفته هم باید 7 بازی لیگ برتر و بازی های 25 تیم دسته یکی را در روزهای دوشنبه - پنج شنبه و سه شنبه - آدینه مدیریت کنیم که کار سختی است. نزدیک به 114 داور را باید برای بازی های مختلف تقسیم کنیم که کار بسیار سختی است، اما این نفرات توانسته اند قضاوت های خوبی را از خود بر جای بگذارند.

او ادامه داد: ما داوران جوانی داشتیم که در سال های گذشته یک یا تنها دو بازی که در آن تیم ها اختلاف زیادی با هم داشته اند را سوت زده بودند، اما سال جاری سعی کردیم در همه بازی ها از جوانان در کنار باتجربه ها استفاده کنیم که خوشبختانه خوب جواب داد و الان نزدیک به 20 تا 21 داور جوان خوب را به لیگ برتر تزریق نموده ایم.

رئیس کمیته مسابقات فدراسیون بسکتبال در واکنش به انتقاد بعضی مربیان که معتقدند داوری ها به سود بعضی تیم ها است، شرح داد: برای ما فرقی نمی نماید که کدام تیم برنده و کدام تیم بازنده گردد، به همین دلیل این موضوع کاملا اشتباه است. از نظر من این صحبت ها تنها نظر شخصی افراد است و مطمئن باشید این صحبت ها نه الآن و نه تا انتها لیگ تاثیری روی تصمیمات کمیته داوران و فرایند برگزاری مسابقات لیگ نخواهد داشت. در خصوص اشتباهات داوری نیز باید بگویم که ما آنالیزهای لازم را انجام داده و به داروان گوش زد می کنیم، اگر اشتباه آن ها تاثیرگذار باشد قطعا جریمه می شوند. همه کوشش ما این است که با بهترین شرایط داوری ها صورت بگیرد و شاهد اشتباهات زیادی نباشیم، اما اشتباهات جزئی از داوری است و نمی توان کاری برای آن کرد.

او ادامه داد: در ضمن باید بگویم که بعضی دوستان اصلا اشاف کامل به قوانین داروی ندارند و تنها نظرات شخصی می دهندکه باعث ایجاد حاشیه می گردد. اگر یک داور برای چندین ماه از قضاوت دور باشد باید برای آشنایی با ریز قوانین کتاب مربوط قوانین را مطالعه کند تا دوباره برای او یادآوری گردد، حال دوستانی که حتی یکبار هم کتاب قوانین داوری را ندیده اند نظر می دهند که باعث ایجاد حاشیه است. بنده امیدوارم که برای آینده به هماهنگی بیشتری در سوت زدن ها برسیم که بسیار مهم است. تنها احتیاج ما رسیدن به سطح مطلوب در این زمینه است که باید با ایجاد کمپ های متعدد به آن دست یافت.

سیفی زاده در پاسخ به این سوال که چه زمانی لیگ برتر به ویدیو چک تجهیز می گردد؟ توضیح داد: ما در چندین مسابقه از این تکنولوژی به صورت آزمایشی استفاده نموده ایم تا در آینده به فرایند خوبی در این زمینه نیز برسیم. با این حال مسائلی وجود دارد، به عنوان مثال بیشتر استان ها و تیم های ما در سالن های خود زیر ساخت لازم برای نصب دوربین ها را در زوایای مناسب ندارند که امیدوارم این مسائل رفع گردد. ضمن اینکه باید قرارداد مناسبی هم در این زمینه میان فدراسیون و طرفین نوشته گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 916

به "سیفی زاده: داوری های لیگ برتر مشکل جدی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیفی زاده: داوری های لیگ برتر مشکل جدی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید