شهرداری، برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران را اعلام نمود

به گزارش تور ارمنستان ارزان، شهرداری تهران، برنامه پیشنهادی خود برای کاهش آلودگی هوای تهران را منتشر کرد که در صورت تزریق اعتبارات و همت مسئولان می توان بخش قابل ملاحظه ای از آلودگی هوای تهران را طی 4 سال کاهش داد.

شهرداری، برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران را اعلام نمود

معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با انتشار برنامه جامع پیشنهادی کاهش آلودگی هوا بیان کرد که برای کاهش آلودگی هوا در کلان شهر تهران به 17 هزار میلیارد تومان بودجه احتیاج است. برنامه کاهش آلودگی هوا با تأکید بر کاهش ذرات معلق و غلظت 2.5 میکرون تنظیم شده و از همین رو تمرکز اصلی بر کاهش فراوری ذرات اولیه از منابع و ذرات ثانویه ناشی از آلاینده های nox و voc است و صرفاً به منابع فراوری آلایندگی در داخل مرزهای تهران می پردازد.

بر همین اساس با سرمایه گذاری عمومی بالغ بر 17 هزار و 422 میلیارد تومان می توان در طی 4 سال، نشر آلاینده های ذرات معلق را به مقدار 55 درصد و سایر آلاینده های گازی را به مقدار 45 درصد کاهش داد. برای آغاز باید 4400 میلیارد تومان از منابع مالی در سال اول از طرف دولت تأمین و مابقی منابع مورد احتیاج هم به صورت تسهیلات بانکی و آورده مالکان و بهره برداران فراهم گردد.

سالانه بین 4000 تا 5000 شهفرایند تهرانی جان خود را در مواجهه مستقیم با ذرات معلق هوای تهران از دست می دهند و صدمه مالی آلودگی هوای تهران حدود 120 هزار میلیارد تومان در سال تخمین زده شده است.

طبق برنامه مذکور، دلایل ساختاری آلودگی هوا شامل عدم توسعه حمل ونقل عمومی پاک و مقرون به صرفه، بارگذاری جمعیتی و وسایل نقلیه بیش از حد، کیفیت پایین خودروهای داخلی، عمر بالای ناوگان حمل ونقل، واقعی نبودن قیمت حامل های انرژی و نقض مقررات اجرایی عنوان شده است. علاوه بر این، کنترل و حذف آلودگی هوا از منبع، پرداخت هزینه فراوری آلودگی از سوی منابع، تأمین بودجه مورد نظر از بودجه های عمومی و تأکید بر توسعه حمل ونقل عمومی و ساختار انسان محور، از سیاست های این برنامه جامع به شمار می فرایند.

بر اساس پژوهش های صورت گرفته، همه وسایل نقلیه فارغ از نوع آن، نقشی 70 درصدی در فراوری ذرات معلق دارند؛ در حالی که وسایل گرمایش خانگی و تجاری در فراوری ذرات معلق به مقدار 2 درصد، نیروگاه ها، پالایشگاه و صنایع 27 درصد نقش داشته اند. در بخش آلایندگی وسایل نقلیه نیز کامیون با 23 درصد، اتوبوس های شرکت واحد 12 درصد، سایر اتوبوس ها 18 درصد، موتورسیکلت 10 درصد و مینی بوس 4 درصد تأثیر گذاشته اند.

در این برنامه، توجه ویژه ای به نوسازی و بهسازی اتوبوس های شهر تهران در هر دو بخش عمومی و خصوصی شده، به خصوص که سهم اتوبوس های شرکت واحد در آلاینده های گازی برابر با یک درصد و دیگر ذرات 12 درصد عنوان شده است. سهم عمده سایر اتوبوس ها از کل آلاینده های گازی، یک درصد به شمار می رود. طبق برنامه اعلام شده، در سال اول باید هزار دستگاه اتوبوس و سال دوم 2000 دستگاه اتوبوس دیگر جایگزین شوند، این در حالی است که 8200 دستگاه اتوبوس واحد و 4800 دستگاه اتوبوس دیگر در تهران فعالیت دارند. بنابراین، برای کاهش حدود 9 درصدی انتشار ذرات معلق به 1,584 میلیارد تومان بودجه عمومی در حوزه جایگزینی اتوبوس های شرکت واحد احتیاج است.

در یکی از بخش های این برنامه جامع، ضمن تأکید بر اهمیت نصب فیلتر دوده، آمده که قیمت میانه هر دستگاه فیلتر دوده حدود 100 میلیون تومان تخمین زده شده است، به این ترتیب هزینه اجرای برنامه مذکور 200 میلیارد تومان می گردد و در سال دوم نیز باید همین مبلغ را برای خرید فیلتر دوده هزینه گردد که به این ترتیب می توان شاهد کاهش انتشار 3 درصدی ذرات معلق بود.

در ادامه این برنامه به نوسازی و بهسازی ناوگان کامیون نیز اشاره شده؛ به خصوص که سهم این نوع وسیله نقلیه در فراوری ذرات معلق حدود 20 درصد است، اما می توان با جایگزینی و نصب فیلتر دوده این مسئله را کاهش داد، به گونه ای که در سال اول و دوم اجرای برنامه، 10 هزار کامیون جایگزین و در سال سوم و چهارم نیز 20 هزار کامیون نوسازی خواهند شد. بنابراین با توجه به قیمت میانه 650 میلیون تومان برای هر دستگاه کامیون، به نظر می رسد با صرف هزینه 6,210 میلیارد تومان برای نوسازی و بهسازی کامیون ها بتوان ذرات معلق در شهر را به مقدار 22 درصد کاهش داد.

در این برنامه به سهم 10 درصدی موتورسیکلت ها در فراوری ذرات معلق نیز اشاره شده است؛ به همین دلیل 800 هزار موتورسیکلت بنزینی باید با موتورهای برقی جایگزین شوند که در سال اول 100 هزار، سال دوم 200 هزار، سال سوم 250 هزار و سال چهارم باید 250 هزار موتور تحت نوسازی قرار بگیرند. به این ترتیب اگر میانه قیمت هر دستگاه موتورسیکلت، 22 میلیون تومان در نظر گرفته گردد، با 3,600 میلیارد تومان بودجه عمومی می توان انتشار ذرات معلق را به مقدار 10 درصد کاهش داد. موتورسیکلت ها در فراوری سایر آلاینده های گازی، نقشی 18 درصدی دارند که با نوسازی این مشکل مرتفع می گردد.

شهرداری تهران درباره جایگزینی مینی بوس های فرسوده گفته است که مینی بوس ها سهمی 4 درصدی در فراوری ذرات معلق دارند و می توان در برنامه ای سه ساله، مینی بوس های فرسوده را به طور کامل جایگزین کرد. با این اوصاف اگر قیمت میانه هر دستگاه مینی بوس 450 میلیون تومان باشد، با 3,015 میلیارد تومان می توان حدود 2 درصد از فراوری ذرات معلق را کمتر کرد.

براساس برنامه مذکور باید سه میلیون دستگاه سواری فرسوده اسقاط گردد؛ به خصوص که 39 درصد از آلاینده های گازی به این دستگاه ها مربوط می گردد. برهمین اساس ضروری است که در سال اول 50 هزار دستگاه، سال دوم 150 هزار دستگاه و سال سوم 180 هزار دستگاه جایگزین شوند که برای تحقق این هدف به 4,294 میلیارد تومان از محل بودجه عمومی احتیاج است تا بتوان انتشار آلاینده های گازی را 25 درصد کاهش داد. علاوه بر این، 30 هزار دستگاه کاتالیست تاکسی باید تعویض گردد که در سال اول 10 هزار دستگاه، سال دوم 10 هزار دستگاه و سال سوم 10 هزار دستگاه دیگر جایگزین کاتالیست های فرسوده در تاکسی های شهر تهران خواهند شد که با صرف 30 میلیارد تومان از محل بودجه عمومی امکان پذیر است و می توان منتظر کاهش 2.5 درصدی فراوری آلاینده های گازی بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت traffic.tehran.ir مراجعه کنید.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اسفند 1400 بروزرسانی: 17 اسفند 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2327

به "شهرداری، برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران را اعلام نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرداری، برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران را اعلام نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید