فواید کوئرستین؛ اندازه مصرف و عوارض جانبی آن

به گزارش تور ارمنستان ارزان، مجله پزشکی دکتر سلام/کوئرستین یک رنگدانه طبیعی است که در بسیاری از موارد مانند میوه ها، سبزی ها و دانه ها وجود دارد. این یکی از فراوان ترین آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی است و نقش مهمی در یاری به بدن شما در مقابله با آسیب رادیکال های آزاد دارد که با بیماری های مزمن مرتبط است علاوه بر این، خواص آنتی اکسیدانی آن ممکن است به کاهش موارد زیر یاری کند:

فواید کوئرستین؛ اندازه مصرف و عوارض جانبی آن

التهاب

علائم آلرژی

فشار خون

این مقاله کوئرستین را از نظر موارد مصرف و مقدار آن، فواید و اثرات جانبی مورد آنالیز قرار می دهد.

کوئرستین چیست؟

کوئرستین رنگدانه ای است که به گروهی از ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدها تعلق دارد. فلاونوئیدها در موارد زیر موجود هستند:

سبزی ها

میوه ها

دانه ها

چای

آنها با چندین مزیت سلامتی از جمله کاهش خطر بیماری های قلبی، سرطان و اختلالات دژنراتیو مغزی مرتبط هستند. اثرات مفید فلاونوئیدها مانند کوئرستین از توانایی آنها به اسم آنتی اکسیدان در داخل بدن شما ناشی می گردد. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که می توانند به رادیکال های آزاد متصل شده و خنثی شوند. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که وقتی سطح آنها خیلی زیاد گردد ممکن است باعث آسیب سلولی شوند. آسیب ناشی از رادیکال های آزاد با چندین مورد مزمن از جمله سرطان، بیماری قلبی و دیابت مرتبط است.

کوئرستین فراوان ترین فلاونوئید در رژیم غذایی است تخمین زده می گردد به طور میانه هر فرد روزانه 10 تا 100 میلی گرم از آن را به وسیله منابع غذایی مختلف دریافت می نماید. غذاهایی شامل پیاز، سیب، انگور، توت، کلم بروکلی، مرکبات، گیلاس، چای سبز و قهوه به طور معمول حاوی کوئرستین هستند، بعلاوه مکمل غذایی آن به صورت پودر و کپسول هم در دسترس است. افراد به دلایل مختلف این مکمل را مصرف می نمایند، از جمله:

تقویت سیستم ایمنی

مبارزه با التهاب

مبارزه با آلرژی

یاری به عملکرد ورزشی

حفظ سلامت عمومی

فواید کوئرستین برای سلامتی

تحقیقات خواص آنتی اکسیدانی کوئرستین را با فواید مختلف سلامتی مرتبط دانسته است. به گزارش هلث لاین، در اینجا بعضی از بهترین مزایای علمی آن را ذکر می کنیم.

کوئرستین التهاب را کاهش می دهد

رادیکال های آزاد ممکن است چیزی بیش از آسیب ساده به سلول های شما باشند، نتایج تحقیقات نشان می دهد سطح بالای رادیکال های آزاد ممکن است به فعال شدن ژن هایی یاری کند که التهاب را تقویت می نمایند. بنابراین، سطح بالای رادیکال های آزاد ممکن است منجر به افزایش پاسخ التهابی گردد.

در حالی که التهاب کمی برای یاری به بدن شما در بهبود و مبارزه با عفونت ضروری است، اما التهاب مداوم با مسائل سلامتی از جمله سرطان های خاص، بیماری های قلبی و کلیوی مرتبط است. نتایج مطالعات نشان می دهد کوئرستین ممکن است به کاهش التهاب یاری کند.

کوئرستین علائم آلرژی را کاهش می دهد

خواص بالقوه ضد التهابی کوئرستین ممکن است موجب تسکین علائم آلرژی گردد. مطالعات در فاز آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد ممکن است آنزیم های درگیر در التهاب را مسدود نموده و مواد شیمیایی تقویت نماینده التهاب مانند هیستامین را سرکوب کند.

به اسم نمونه، یک مطالعه نشان داد مصرف مکمل های کوئرستین واکنش های شوک آنافیلاکسی مرتبط با بادام زمینی را در موش سرکوب می نماید هنوز معین نیست آیا این ترکیب تاثیر مشابهی بر آلرژی در انسان دارد یا خیر، بنابراین قبل از توصیه به اسم یک روش درمانی جایگزین تحقیقات بیشتری ضروری است.

کوئرستین اثرات ضد سرطانی دارد

از آنجا که کوئرستین دارای خواص آنتی اکسیدانی است، بنابراین ممکن است دارای خواص ضد سرطانی باشد. در آنالیز ها در فاز آزمایشگاهی و حیوانی معین شد کوئرستین رشد سلول را سرکوب می نماید و باعث مرگ سلول در سلول های سرطانی پروستات می گردد.

سایر مطالعات نشان می دهد این ترکیب اثرات مشابهی در سلول های سرطانی کبد، ریه، پستان، مثانه، خون، روده عظیم، تخمدان، لنفوئید و آدرنال دارد. اگرچه این یافته ها امیدوار نماینده است، اما قبل از آنکه کوئرستین به اسم یک روش درمانی جایگزین برای سرطان توصیه گردد، مطالعات در فاز انسانی مورد احتیاج است.

کوئرستین خطر ابتلا به اختلالات مزمن مغزی را کاهش می دهد

تحقیقات نشان می دهد خواص آنتی اکسیدانی کوئرستین ممکن است به محافظت در برابر اختلالات تخریبی مغز مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل یاری کند. در یک مطالعه، موش های مبتلا به بیماری آلزایمر هر 2 روز به مدت 3 ماه تزریق کوئرستین دریافت کردند. در انتها مطالعه تزریق ها چندین نشانگر آلزایمر را معکوس نموده بود و موش ها در تست های یادگیری عملکرد بهتری داشتند. قهوه یک نوشیدنی محبوب که با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد کوئرستین و نه کافئین ترکیب اصلی قهوه است که مسئول اثرات محافظتی بالقوه آن در برابر این بیماری است. اگرچه این یافته ها امیدوار نماینده است، اما تحقیقات بیشتری در فاز انسانی مورد احتیاج است.

کوئرستین فشار خون را کاهش می دهد

فشار خون بالا از هر 3 عظیمسال آمریکایی یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد که این خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد و یکی از علت های اصلی مرگ و میر در ایالات متحده محسوب می گردد. تحقیقات نشان می دهد کوئرستین ممکن است به کاهش سطح فشار خون یاری کند. در مطالعات در فاز آزمایشگاهی به نظر می رسد این ترکیب اثر آرام بخشی بر رگ های خونی دارد.

هنگامی که به موش هایی که فشار خون بالا داشتند روزانه به مدت 5 هفته کوئرستین داده می شد، مقادیر فشار خون سیستولیک و دیاستولیک آنها (تعداد بالا و پایین) به ترتیب به مقدار 18 و 23 درصد کاهش یافت. به طور مشابه مروری بر 9 مطالعه انسانی روی 580 نفر نشان داد مصرف بیش از 500 میلی گرم کوئرستین به صورت مکمل روزانه باعث کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولی به طور میانه به ترتیب 5.8 میلی متر جیوه و 2.6 میلی متر جیوه می گردد. اگرچه این یافته ها امیدوار نماینده است، اما مطالعات بیشتری در خصوص انسان ضروری است تا معین گردد آیا این ترکیب می تواند یک روش درمانی جایگزین برای فشار خون باشد یا خیر.

سایر مزایای بالقوه کوئرستین

در اینجا چندین مزیت بالقوه دیگر کوئرستین وجود دارد:

ممکن است به مبارزه با فرایند پیری یاری کند. تحقیقات در فاز آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد کوئرستین ممکن است به جوان سازی یا از بین بردن سلول های پیری یاری کند و مارکرهای پیری را کاهش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری در فاز انسانی مورد احتیاج است.

ممکن است به عملکرد ورزشی یاری کند. مروری بر 11 مطالعه انسانی نشان داد مصرف کوئرستین ممکن است کمی عملکرد ورزشی استقامتی را بهبود بخشد.

ممکن است به کنترل قند خون یاری کند. تحقیقات در فاز انسانی و حیوانی نشان می دهد این ترکیب ممکن است سطح قند خون ناشتا را کاهش داده و از عوارض دیابت محافظت کند.

منابع غذایی کوئرستین

کوئرستین به طور طبیعی در بسیاری از غذاهای گیاهی به ویژه در لایه خارجی یا پوست آنها وجود دارد. منابع غذایی خوب آن شامل:

کاپاریس

فلفل زرد و سبز

پیاز قرمز و سفید

موسیرها

مارچوبه، پخته شده

گیلاس

گوجه فرنگی ها

سیب قرمز

انگور قرمز

کلم بروکلی

کلم پیچ

کاهو برگ قرمز

انواع توت های مختلف مانند کرنبری، بلوبری و تمشک

چای سبز و سیاه

توجه داشته باشید مقدار کوئرستین موجود در غذاها ممکن است به شرایطی که غذا فراوری می گردد بستگی داشته باشد. به اسم نمونه در یک مطالعه به نظر می رسد گوجه فرنگی های ارگانیک تا 79 درصد بیشتر از گیاهان مرسوم کوئرستین دارند. با این حال، مطالعات دیگر تفاوت بین محتوای کوئرستین در گونه های مختلف گوجه فرنگی را بدون توجه به روش کشاورزی نشان می دهد.

مکمل های کوئرستین

کوئرستین را می توانید بصورت مکمل غذایی به صورت آنلاین و از فروشگاه های مواد غذایی سالم بخرید که به صورت کپسول و پودر موجود و دوزهای معمول از 500 تا هزار میلی گرم در روز است. به خودی خود، کوئرستین فراهمی زیستی کمی دارد به این معنی که بدن شما آن را ضعیف جذب می نماید به همین علت مکمل ها ممکن است ترکیبات دیگری مانند ویتامین C یا آنزیم های گوارشی مانند بروملین را هم شامل شوند زیرا ممکن است جذب را افزایش دهند.

علاوه بر این، بعضی تحقیقات نشان می دهد کوئرستین وقتی با سایر مکمل های فلاونوئیدی مانند رسوراترول، ژنیستئین و کاتچین ترکیب می گردد یک اثر هم افزایی دارد.

ایمنی و عوارض جانبی کوئرستین

کوئرستین در بسیاری از میوه ها و سبزی ها وجود دارد و مصرف آن بی خطر است. به اسم یک مکمل به نظر می رسد به طور کلی بی خطر و عوارض جانبی آن کم باشد. در بعضی موارد، مصرف بیش از هزار میلی گرم کوئرستین در روز ممکن است علائم خفیف مانند سردرد، معده درد یا احساس گزگز ایجاد کند.

کوئرستین در صورت مصرف در غذا برای زنان باردار و شیرده بی خطر است. با این حال، مطالعات در خصوص ایمنی مکمل های کوئرستین برای زنان باردار و شیرده وجود ندارد، بنابراین اگر باردار یا شیرده هستید باید از مصرف کوئرستین خودداری کنید.

مانند هر مکمل قبل از مصرف کوئرستین با پزشک خود مشورت کنید زیرا این دارو می تواند با بعضی از داروها از جمله آنتی بیوتیک ها و داروهای فشار خون تداخل ایجاد کند.

در انتها

کوئرستین فراوان ترین فلاونوئید رژیم غذایی است که با بهبود عملکرد ورزشی و کاهش التهاب، فشار خون و سطح قند خون مرتبط است. به علاوه، ممکن است دارای خواص محافظتی مغز، ضد حساسیت و ضد سرطان باشد. اگرچه مزایای آن امیدوار نماینده به نظر می رسد، اما تحقیقات بیشتری در فاز انسانی مورد احتیاج است.

منبع: همگردی
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2116

به "فواید کوئرستین؛ اندازه مصرف و عوارض جانبی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید کوئرستین؛ اندازه مصرف و عوارض جانبی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید