لزوم رقابتی کردن خودرو، فولاد و پتروشیمی

به گزارش تور ارمنستان ارزان، گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه جهت گیری این وزارتخانه به سمت حمایت از فناوری های پیشرفته خواهد بود، گفت: ارتقای صندلی فناوری نوین در رقابتی کردن صنایعی نظیر فولاد، پتروشیمی و خودرو است.

لزوم رقابتی کردن خودرو، فولاد و پتروشیمی

رضا رحمانی که به تازگی از سوی دولت به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، در گفت وگو با خبرنگاران ضمن تشریح اولویت ها و جهت گیری وزارتخانه متبوعش در صورت کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس، با اشاره به اینکه سهم و صندلی فناوری های نوین در رقابتی کردن صنایع عمده نظیر فولاد، پتروشیمی و خودرو است، اظهار کرد: چنانچه این صنایع بخواهند در جهانی امروز رقابتی باقی بمانند و در مرزهای دانش حرکت نمایند تنها راه بقا آنها استفاده از این فناوری ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه روند رشد جهانی و صنعت به سمت توجه به فناوری های نوین و پیشرفته (High Tech) است، گفت: امروز رشد فناوری ها، مدیون رشد صنایع الکترونیک است و شاه بیت رشد این صنعت هم میکروالکترونیک بوده که در تمامی بخش های زندگی رسوخ نموده است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از ویژگی های حوزه صنایع نوین را مغزافزایی عنوان و توضیح داد: رشد فناوری ها و به تبع آن صنایع پیشرفته، وابسته به نیروی انسانی است که خوشبختانه ملت ایران بهترین جوانان نخبه را پرورش و تربیت نموده است و امروز ایران از شرایط رشد این حوزه برخوردار است.

رحمانی، صنایع میکروالکترونیک و الکترونیک را یکی از مصادیق صنایع نوین رشد یافته در کشور دانست و گفت: از یک طرف کسب وکارهای مبتنی بر این صنایع در جهان انقلابی شروع نموده اند که می توان به اینترنت اشیاء (IOT)، سیستم های هوشمند، مدارهای مجتمع و حسگرها اشاره نمود که رشد صنعت و اقتصاد کشورها در جهان مدیون این فناوری ها است.

گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص اقدامات دولت در حمایت از فناوری های نوین صنعتی و حمایت از شرکت های دانش بنیان نیز، اظهار کرد: در سال های گذشته اقدامات خوبی در دولت در حمایت از فناوری های نوین در کشور اجرا شده است؛ برای اولین بار در وزارت صنعت، سند توسعه میکروالکترونیک و الکترونیک تدوین شد که مسیر پیشرفته این حوزه از صنعت را ترسیم نموده است.

رحمانی ادامه داد: همچنین در سال های گذشته صندوق نوآوری وشکوفایی در مجلس تصویب و در دولت یازدهم با هدف حمایت و ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان راه اندازی شد و در نهایت به همت وزارت صمت صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک به صندوق حمایت از صنایع پیشرفته ارتقاء یافت که به زودی اساسنامه آن به تصویب هئیت وزیران خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه بارها اعلام نموده ایم که جهت گیری ما به سمت حمایت از فناوری های پشرفته است، اعلام نمود: در همین ارتباط همواره به دنبال این بوده ایم که راهکارهای خبرگان و نخبگان کشور به ویژه دانشگاهیان را در تبدیل این فناوری ها به ثروت عمومی و افزایش سطح دانش و صنایع کشور دریافت کنیم.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که به طور کلی دوره تحول و تغییر صنایع پیشرفته کوتاه است و تغییرات زیادی در آنها رخ می دهد، اعلام کرد: کشورهای نادری به معنی واقعی در این حوزه توانسته اند عرضه اندام نمایند چرا که ریسک بالایی دارد و از توان صرف بخش خصوصی خارج است و دولت ها باید سرمایه گذاری لازم را انجام دهند.

رحمانی اضافه نمود: باید مسئولان کشور را به اقناعی برسانیم که توجه به صنایع نوین و به طور کلی فناوری های پیشرفته اهمیت دارد و این حس را به جامعه به خصوص تصمیم گیران و دانشگاهیان هم منتقل کنیم تا بر این اساس بتوان در این بخش سرمایه گذاری کرد تا در آینده از نتایج آن بهره مند شویم.

وی در خاتمه اعلام نمود: از صنایع بزرگ و دانشگاه های شاخص کشور انتظار داریم، ارتباطات خود را با یکدیگر افزایش دهند چراکه چنانچه هم افزایی و همکاری بین آنها شکل نگیرد، عملا تمامی اقدامات در حد گفتمان باقی خواهد ماند.

لازم به ذکر است یکشنبه هفته جاری رئیس جمهوری، محمد اسلامی را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی، فرهاد دژپسند را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، محمد شریعتمداری را به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رضا رحمانی را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 145

به "لزوم رقابتی کردن خودرو، فولاد و پتروشیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم رقابتی کردن خودرو، فولاد و پتروشیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید