مرمت خانه تاریخی رحمانی در بشرویه

به گزارش تور ارمنستان ارزان، سرپرست پایگاه بافت تاریخی بشرویه گفت: خانه تاریخی رحمانی در محله سرپل از محلات چهارگانه شهرتاریخی بشرویه در دست مرمت است.

مرمت خانه تاریخی رحمانی در بشرویه

جهت دریافت خدمات ابعاد استاندارد آلاچیق با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی کاظم شبنم زاده اضافه کرد: این بنای تاریخی دوصفه در گروه بناهای نسبتا بزرگ از نظر زیربنای تاریخی قرار می گیرد که اهمیت و ارزش تاریخی-فرهنگی آن را می توان در سبک معماری ترکیبی از ویژگی های غیر بومی و بومی جستجو کرد.

سرپرست پایگاه بافت تاریخی بشرویه درخصوص ویژگی ها و ارزش تاریخی فرهنگی بنا گفت: بر اساس نشانهای شاخص در کالبد بنا و قیاس آن با سبک های معماری شرق کشور و همچنین مقایسه آن با سایر بناهای تاریخی شهر بشرویه می توان تاریخ ساخت بنا را به اوایل دوره قاجار نسبت داد جایی که سبک معماری استاندارد دوره مابعد صفوی که مهمترین ویژگی اش بهره گیری از ویژگی های معماری غیربومی و یا دانش تجربی معماران غیربومی در نوع طاق ها (طاق های منحنی محاط در قابهای مستطیلی)، حوضخانه چهاربخشی، پوشش های دو زه بند بعضی از اتاقها به خوبی با نگرش معماران محلی ترکیب شده که ویژگی های سبک بومی معماری این خانه را می توان در قوس ایوان ها و پوشش های ساده بعضی از فضاهای سرپوشیده مشاهده کرد. به دیگر معنا معماری این خانه مخلوطی برگرفته از دو ویژگی معماری بومی و غیربومی و تناسب آن با عنصر اقلیم محلی و فرهنگ بشرویه خلاصه خواهد شد.

شبنم زاده در مورد مرمت خانه تاریخی رحمانی اضافه کرد: از شروع تاسیس پایگاه بافت تاریخی بشرویه قدم های موثری در مورد مرمت و احیای بناهای تاریخی شهر بشرویه صورت گرفت که به موازات آن اقدامات فرهنگی از جمله اهمیت بخشی، صندلی و ارزش بافت تاریخی در توسعه مالی فرهنگی جامعه محلی از جمله اقدامات موثر پایگاه بافت تاریخی بشرویه در اذهان مردم و مالکین و منتسبین به بافت تاریخی بشرویه بود که در سال های گذشته هزینه مرمت و بازسازی بناها بر اساس اعتبارات ملی و استانی اختصاص یافته و مشارکت مالکان تعریف شده بود این روزها مالکان بناهای تاریخی خود متولی مرمت و احیای بناهای تحت تملک خود، بر اساس راهکارها، پیشنهادها و نظرات کارشناسان پایگاه بافت تاریخی بشرویه شده اند و این نوید بخش نهادینه شدن رسالت نهاد میراث فرهنگی مبنی بر ورود بخش خصوصی به عرصه حفظ و احیا و نگهداشت بناهای تاریخی بوده است.

او در مورد رویکرد پایگاه تاریخی و اهمیت ورود مالکین بناهای تاریخی در حفظ و احیای بناها اذعان داشت: رویکرد مدیریتی پایگاه بافت تاریخی بر پایه تشویق مالکین در حفظ بناها و القای اهمیت بناها در توسعه مالی و ایجاد روحیه مشارکت پذیری مردم به عنوان مهمترین سرمایه معنوی در نگهداشت آثار فرهنگی بشرویه به حساب می آید که خوشبختانه این رسالت به نحوی مطلوب در اذهان و افکار مردم نهادینه گشته است.

مدیر پایگاه بافت تاریخی بشرویه در انتها در مورد کاربری بنا گفت: پس از اتمام فرایند مرمت، خانه تاریخی رحمانی در قالب اقامتگاه بوم گردی به بهره برداری می رسد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 14 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1038

به "مرمت خانه تاریخی رحمانی در بشرویه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت خانه تاریخی رحمانی در بشرویه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید