مسائل زیست محیطی کنونی

به گزارش تور ارمنستان ارزان، امروزه مسائل زیست محیطی متعددی وجود دارد که باعث تخریب سیاره زمین می گردد و بعضی از این ها تبدیل به مسائل جدی شده اند. بسیاری از این مسائل ناشی از فعالیت های انسانی است که صورت می گیرد.

مسائل زیست محیطی کنونی

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

امروزه مسائل زیست محیطی متعددی وجود دارد که باعث تخریب سیاره زمین می گردد و بعضی از این ها تبدیل به مسائل جدی شده اند. بسیاری از این مسائل ناشی از فعالیت های انسانی است که صورت می گیرد.

به اطراف خود نگاه کنید. آیا تابستان سال جاری گرم تر از سال گذشته نبود؟ آیا وزش بادهای موسمی نظم خود را از دست نداده است؟ آیا سیل و طوفان های عجیب و غریبی رخ نمی دهد؟ به نظر شما آیاد پوشش سبز سیاره زمین در حال کاهش نیست؟ به نظر شما آیا اندازه آلودگی در حال افزایش نیست؟ شما تنها شاهد ماجرا نیستید. این وقایع در سرتاسر دنیا در حال وقوع است. تغییرات اقلیمی ، جنگل زدایی ، تخریب زیستگاه ها ، انقراض گونه ها و بعلاوه افزایش اندازه آلودگی از مسائل زیست محیطی است که هم اکنون با آن ها روبرو هستیم.

مسائل زیست محیطی در زمان حاضر

گرمایش دنیای

گرمایش دنیای یکی از اصلی ترین مسائلی است که هم اکنون با آن روبرو هستیم. این عبارت به معنای افزایش دمای اتمسفر در نزدیکی سطح زمین است که به دلایل مختلف ایجاد می گردد. دانشمندان بر این عقیده اند که افزایش سطح دی اکسید کربن باعث تشدید بیشتر این شرایط خواهد شد. اثر گلخانه ای باعث می گردد گرمای زمین در اتمسفر به دام بیافتد که منجر به افزایش دما می گردد. بنابراین، گرمایش دنیای باعث ایجاد تغییر در اقلیم زمین و افزایش دما می گردد. این به نوبه خود گونه هایی را که به قواعد طبیعت وابسته هستند تحت تأثیر قرار می دهد. افزایش دما بعلاوه باعث ایجاد تغییر در الگوهای بارشی می گردد که انسان ها ، گیاهان و بعلاوه حیوانات را تحت تأثیر قرار می دهد.

تخریب لایه اوزون

کلروفلوئوروکربن ها که به اختصار CFC نامیده می گردد علت اصلی تخریب لایه اوزون می باشد. تخریب لایه اوزون به کاهش میزان اوزون در استراتوسفر زمین اشاره می نماید. از بین رفتن لایه اوزون در استراتوسفر برای اولین بار در دهه 1970 در قاره قطب جنوب ثبت شد. همانطور که همه ما می دانیم، اتمسفر زمین متشکل از چندین لایه است; اوزون یکی از این لایه ها را تشکیل می دهد. از CFCها در افشانه ها و تهویه نماینده های هوا استفاده می گردد. این گازها وقتی در اتمسفر آزاد می گردد باعث تخریب لایه اوزون می گردد. سوراخ لایه اوزون در قاره قطب جنوب در درجه اول به خاطر CFCها ایجاد شده بود. با تخریب لایه اوزون، انسان ها با مسائل متعددی مثل اثرات مضر اشعه های ماورای بنفش روبرو می شوند. تخریب لایه اوزون نه تنها انسان ها بلکه گیاهان و گونه های مختلف حیوانات را هم تحت تأثیر قرار می دهد.

آلودگی

آلودگی چیزی است که هر روز با آن روبرو هستیم. درباره آلودگی زیاد صحبت می گردد ولی در واقعیت کار چندانی برای رفع کردن آن صورت نمی گیرد. آلودگی هوا با افزودن مواد شیمیایی مضر به اتمسفر اتفاق می افتد. مهم ترین آلوده نماینده های هوا عبارت است از مونو اکسید کربن ، CFCها ، نیتروژن اکسید و گوگرد دی اکسید.

آلودگی آب هنگامی رخ می دهد که مواد زاید وارد آب می گردد و آن را آلوده می نماید.

آلودگی خاک هنگامی رخ می دهد که خاک به وسیله فعالیت های صنعتی مختلف آلوده می گردد.

آلودگی صوتی هنگامی رخ می دهد که اندازه نویز از حد عادی فرارتر می رود. آلودگی صوتی می تواند تأثیر مضری بر روی شنوایی داشته باشد و موجب ایجاد شرایط شدید تری هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روانشناختی گردد مانند خستگی ، سوزش ، استرس و غیره.

تخریب منابع طبیعی

با افزایش اندازه آلودگی، تخریب منابع طبیعی تبدیل به یکی از مسائل اصلی زیست محیطی شده است. مسائلی مانند جنگل زدایی، انقراض حیوانات ، کمبود آب ، کمبود فضا و غذا تنها بعضی از مسائلی است که به وسیله فقدان منابع ایجاد می گردد. دلایل بسیاری برای تخریب منابع طبیعی وجود دارد مثل افزایش تقاضا به وسیله انفجار جمعیت ، بی توجهی به طبیعت و حرص و طمع انسان. این به نوبه خود زیست بوم ها را تحت تأثیر قرار می دهد. فعالیت هایی مانند شکار کردن و ماهیگیری بیش از حد حتی باعث انقراض بعضی گونه های جانوری شده است. جنگل ها در حال تخریب است تا تقاضای روزافزون برای کاغذ ، چوب و زمین برآورده گردد. معدن کاری و سوزاندن سوخت های فسیلی باعث تخریب بیشتر منابع طبیعی شده است.

مسائل هسته ای

انرژی هسته ای از جداسازی اتم های اورانیوم فراوری می گردد. از این انرژی برای فراوری بخار استفاده می گردد. بخار فراوری شده برای فراوری الکتریسیته مورد استفاده قرار می گیرد. اگر چه فراوری انرژی به روش هسته ای دارای مزایای بسیاری است ولی تأثیرات مضری بر روی محیط زیست هم دارد. فرآیند تبدیل اورانیوم به محصولات انرژی قابل استفاده باعث فراوری پسماند رادیواکتیو می گردد که برای سلامت انسان ها ، گیاهان و حیوانات بسیار خطرناک است. بعلاوه، ذخیره سازی انرژی هسته ای در یک کارخانه باعث می گردد با گذشت زمان بیشتر تجهیزات موجود هم به مواد رادیواکتیو تبدیل گردد و برای چندین سال رادیواکتیو باقی بماند که تهدید عمده ای به شمار می رود. به مررو زمان و با ایجاد پوسیدگی، مواد رادیواکتیو باعث منتشر شدن ذراتی می گردد که باعث ایجاد بیماری هایی مانند سرطان می گردد. علاوه بر این ها، فراوری انرژی هسته ای باعث ایجاد اثرات مضر دیگری مانند انتشار دی اکسید کربن ، استفاده بیش از حد از منابع آب و تخلیه آب می گردد. این به نوبه خود محیط زیست را در سطوح مختلف تحت تأثیر قرار خواهد داد.

از بین رفتن تنوع زیستی

تنوع زیستی به ترکیب طیف متنوعی از گونه ها بر روی زمین گفته می گردد. انواع گیاهان ، حیوانات ، میکرو ارگاهمم ها و زیست بوم ها همگی نقش منحصر به فردی در چرخه زمین ایفا می نمایند. این گونه های متنوع باعث افزایش زیست بوم های مختلف می شوند که آن ها را قادر می سازد از بلایای بسیاری در امان بمانند. ولی به خاطر فعالیت های انسانی مانند جنگل زدایی و شکار، زیستگاه های طبیعی و بعلاوه بقای گونه های بسیاری مورد تهدید قرار گرفته است. بعضی از گونه های گیاهی و حیوانی در معرض انقراض هستند در حالی که بعضی دیگر منقرض شده اند. انقراض حیوانات و گیاهان می تواند تأثیرات متعددی با خود به همراه داشته باشد مثل افزایش سطح آب دریا ، خشکسالی ، آتش سوزی ، تخریب جنگل ها و غیره.

بحران انرژی

انرژی به هر شکلی که باشد، گرمایی ، آبی ، هسته ای یا الکتریکی باعث ایجاد مسائل زیست محیطی متعددی می گردد. پیش از این، این مسائل به عرصه های محلی محدود شده بود ولی هم اکنون تبدیل به مسائلی دنیای شده است. انرژی و فراوری انرژی باعث ایجاد انواع مختفی از خطرات می گردد. استخراج مواد خام برای فراوری ، حمل و نقل و تبدیل این منابع به اشکال قابل استفاده دارای تأثیرات مضری بر روی محیط زیست است. علاوه بر این ها، این کار باعث ایجاد مسائلی مانند باران اسیدی ، اثر گلخانه ای و بعلاوه گرمایش دنیای می گردد.

مدیریت نامناسب زباله ها

زباله ها انواع مختلفی دارد مانند زباله های صنعتی ، هسته ای ، شیمیایی و خانگی که هر کدام می تواند باعث آسیب تماشا محیط زیست گردد. از پلاستیک مورد استفاده در خانه ها گرفته تا پسماند های رادیواکتیو فراوری شده به وسیله کارخانه های هسته ای می تواند تأثیر فاجعه باری بر روی محیط زیست داشته باشد. این زباله ها نه تنها خود مضر هستند بلکه روش های نامناسب مدیریت آن ها و در بعضی موارد فقدان روش مناسب به مشکل می افزاید. گازهای حاصل از فعالیت هخای صنعتی و بعلاوه محصولات فرعی و سمی مانند جیوه ، نفت خام ، پلاستیک و سرب به درستی دفع نمی شوند. آن ها در اقیانوس ها و خاک دفع می شوند و بدین ترتیب موجب ایجاد آلودگی می شوند. در این میان نشت نفت تبدیل به مسئله مهم دیگری شده است. این مواد زاید باعث تخریب زیستگاه های طبیعی گونه های گیاهی و حیوانی هم در خشکی و هم در آب می گردد. بنابراین، آن ها باعث سمی شدن محیط زیست می شوند. علاوه بر افزایش خطر انقراض گونه ها ، امکان ایجاد بیماری های کشنده ای مانند سرطان و مسمومیت با سرب هم بالا می رود.

این ها بعضی از مسائلی زیست محیطی است که امروزه با آن ها روبرو هستیم. با کوشش همگانی می توانیم امیدوار باشیم که از نابودی کامل سیاره خود در آینده نزدیک جلوگیری کنیم.

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2186

به "مسائل زیست محیطی کنونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل زیست محیطی کنونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید