معرفی شهر و دیدنی های کهک قم Kahak

به گزارش تور ارمنستان ارزان، کَهَک یکی از شهرهای استان قم در ایران است. این شهر در بخش کهک از توابع شهرستان قم واقع شده است. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال 1385، برابر با 9,590 نفر بوده است.این شهر، اقامت گاه ملاصدرای شیرازی فیلسوف و حکیم عظیم اسلامی بوده است و وی به دلیل آزار متعصبان درس خود در شیراز را رها کرد و 15 سال در کهک به گوشه نشینی، عبادت، و تفکر پرداخت.از جمله روستاهای پیرامون آن فردو، وشنوه، دستگرد، تیره، میم، شاه اسماعیل، بیدهند، ورجان، خورآباد، قبادبزن، خاوه، صرم و … هستند. در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا با دیدنی های کهک بیشتر آشنا شوید.

معرفی شهر و دیدنی های کهک قم Kahak

بلیط هواپیما در طاهاگشت

خانه حکیم ملاصدر

روستای کهک، در بخش کهک از توابع شهرستان قم واقع شده است. این روستا از سه جهت به ارتفاعات مشرف است و علاوه بر غار عجیب کهک که در ادامه درباره اش خواهید خواند، خانه ملاصدرا را نیز در خودش دارد. این عالم فرزانه و فیلسوف سرآمد، 15 سال از عمر خود را در کهک و در خانه اش سپری کرد. این خانه تا به امروز باقی مانده و ساختمان آن به دوره صفویه برمی گردد. این ساختمان در داخل یک باغ قرار گرفته و سقفی بلند و گنبدی شکل دارد.

تپه صرم

تپه صرم درحدود 15 کیلومتری جنوب شرقی جاده کاشان در بخش کهک حد فاصل میان راه روستای خورآباد و صرم قراردارد.این تپه پشته ای طبیعی از رسوبات شنی به طول 192، عرض 115 و ارتفاع 60/5 متر است که نزدیک محوطه استقراری شمشیرگاه واقع شده است.در این کاوش پنج کارگاه به ابعاد 5×5 متر در مرکز و چهار جهت اصلی تپه ایجاد و در ادامه به گورهای زیادی برخورد شد که این گورها دارای ساخت وساز خشتی به صورت توده هایی گاه انبوه است و تدقین در اطراف این توده ها اجرا شده است .در اطراف متوفی تعداد زیادی اشیای سفالی، مفرغی و گاه آهنی یافت شد که در حقیقت براساس اعتقاد این مردمان به دنیای پس از مرگ صورت می گرفت و برای دفن اجساد از لحاظ نوع تدفین یا جهت آن، شرایط خاصی مشاهد ه نشد.اشیای به دست آمده در این تپه دارای تنوع خاصی است؛ ظروف سفالی خاکستری رنگ لوله دار،لاوک ها (ظرف چوبین عظیم و مدّور دارای لبه ای کوتاه)، لیوان ها، فنجان ها و خمره ها و… اشیای فلزی مفرغی چون سرپیکان ، خنجر ، زیورآلات ، دستبند وحلقه از جمله اشیای ارزشمند این تپه است .

منطقه ییلاقی کهک

شهر کهک با روستاهای اطراف آن، آب و هوای معتدل کوهستانی دارد و از مناطق ییلاقی استان قم به شمار می رود.وجود باغ های زیبا، کوه های مرتفع و آب شیرین از ویژگی های منطقه است.این ویژگی سبب شده تا گردشگران داخلی از این منطقه استقبال چشمگیری نمایندو عده ای برای جذب جهانگرد به سرمایه گذاری بپردازند.

آتشکده کرمجگان

مربوط به دوره ساسانی است و در شهرستان قم، بخش کهک، روستای کرمجگان واقع شده است. این اثر در تاریخ 9 اردیبهشت 1382 با شماره ثبت 8637 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عصار خانه کهک

از بناهای صنعتی مربوط به دوران صفویه است این بنا در محله چال میدان واقع شده است که از محله های تاریخی شهر کهک است. و خانه تاریخی ملاصدرا، عصارخانه کهک، مسجد جامع وبخشی از بازار و میدان کهنه در آن واقع شده است.

غار وشنوه

خش کهک یکی از مناطق کوهستانی واقع در جنوب استان قم است که بسیاری از روستاهای ییلاقی استان در این منطقه واقع هستند ، روستاهایی که به واسطه جاذبه های طبیعی گردشگری از زیباترین روستاهای ایران به شمار می فرایند.غار وشنوه نیز مکانی در روستای وشنوه در بخش کهک میباشد که در 60 کیلومتری قم واقع شده است. این غار که به عنوان یک جاذبه گردشگری شناخته می گردد دارای زیبایی های زیادی است و گردشگران می توانند ساعات خوبی را در آن سپری نمایند.

پل امامزاده عبدالله قم

پل امامزاده عبدالله قم (پل سپه) مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان قم، بخش کهک، روستای قلعه چم واقع شده و این اثر در تاریخ 9 اردیبهشت 1382 با شماره ثبت 8627 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل دارای کتیبه سنگی است که تاریخ ساخت پل روی آن حک شده است. همچنین در شمال غربی پل دیواره ای سنگی به طول 13/70 متر و عرض 1/60 متر جهت استحکام بخشی و رانش پل به این پل الحاق شده است.

روستاهای ابرجس،بیدهند و کرمجگان

این آبادی های سرسبز و باغستانی که در یک امتداد شمالی و جنوبی و بر کناره بستر رودخانه فصلی موسوم به دره باغ قرار گرفته اند، به جز یادگارهای تاریخی و باستانی از جذابیت های طبیعت گردی نیز برخوردارند که از این میان، قرار دریافت بر فراز بلندی موسوم به گردنه گروس در شمال آبادی بیدهند و دیدن مناظر جالب و تماشایی آن به خصوص در زمستان هر سال بسیار جذاب و دیدنی است که علاقمندان به طبیعت را به سوی خود جذب می نماید.

آبادی جمیزقان، قاهان و نویس به واسطه وجود چند آبشار کوچک و عظیم و چند اثر تاریخی، باستانی و امامزادگان از جذابیت بیشتری برخوردارند که این روستا ها و دره های آن ها به طور کلی از دو سوی شمالی و جنوبی در احاطه یک رشته تپه ماهورهای کم ارتفاع قرار دارند که سراسر مناطق آن را از جنوب تا دستجرد و از شمال به استان مرکزی پیوند می دهد و در مجموع منطقه ای دیدنی و دارای قابلیت های فراوان طبیعت گردی، کوهپیمایی و به خصوص دوچرخه سواری کوهستانی را برای دوستداران طبعیت و ورزش رقم می زند.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 23 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1228

به "معرفی شهر و دیدنی های کهک قم Kahak" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی شهر و دیدنی های کهک قم Kahak"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید