نواقص مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اصلاح کنکور باید برطرف گردد

به گزارش تور ارمنستان ارزان، خبرگزاری خبرنگاران- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اجرای مصوبه این شورا برای اصلاح کنکور از سال 1402 روشی اعتمادآفرین است و اگر نواقصی هم وجود دارد تا زمان اجرای مصوبه باید رفع گردد.

نواقص مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اصلاح کنکور باید برطرف گردد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، آقای سعیدرضا عاملی در همایش ملی سنجش علمی و آزمون های ورودی آموزش عالی: مبانی، چالش ها و راه چارهها گفت: امیدوارم این همایش بتواند مصوبه جلسه 843 شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از انتها متوسطه) در قالب مبانی، چالش ها و راه چاره ها بتواند با ساز و کار نوینی زمینه ساز اجرایی شدن آن را فراهم کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی این مصوبه را مطالبه 40 ساله کشور و چه بسا در قبل از انقلاب اسلامی اعلام کرد و اضافه کرد: روش سنجش و پذیرشی که سرنوشت داوطلب را در چهار ساعت کنکور سراسری مشخص می نماید، با این مصوبه تبدیل به ظرفیت جدیدی شده که 60 درصد سنجش در دوره دبیرستان شکل بگیرد. این دیدگاه مدلی است که نظام آموزش و پرورش و فعالیت 12 ساله معلمان و کوشش دانش آموزان را مورد توجه قرار می دهد تا در راستا زندگی شان نقش آفرینی نمایند.

استاد دانشگاه تهران اجرای مصوبه 843 در سال 1402 را روشی اعتمادآفرین دانست و گفت: نظام سنجش و پذیرش ساختاری قابل اعتماد دارد و اگر نواقصی هم وجود دارد تا اجرایی شدن مصوبه باید رفع گردد؛ بنابراین باید گفت نظام سنجش و پذیرش آزمون سراسری یکی از مزیت هایش اعتمادآفرینی، امنیت و سلامت آزمون ها است.

وی با اشاره به منقضی شدن روش برگزاری آزمون سراسری در بسیاری از کشور های پیشرفته جهان، توضیح داد: هم نظام آموزش و پرورش نقش مشخص نماینده ای در مشخص بخشی به شرایط متقاضی در دانشگاه دارد و هم دانشگاه نقش جدی در پذیرش آن ها دارد. با اتخاذ روش حاضر کنکور سراسری، هم آموزش و پرورش را کم کارکرد و بی کارکرد کردیم و هم دانشگاه های کشور نقش جدی در پذیرش داوطلبین ندارند.

دکتر عاملی گفت: به هر حال رقابت کنکور سراسری تنها به 15 درصد جایگاه های دانشگاه ها اختصاص دارد و 85 درصد کرسی های دانشگاه بدون آزمون و رقابت جدی، برای داوطلبان امکان ورود به دانشگاه ها را ایجاد نموده است. درواقع 70 درصد افراد شرکت نماینده در کنکور، متقاضی رشته های پزشکی هستند بنابراین یک فشار حداکثری بر روی داوطلبان پزشکی (علوم تجربی) ایجاد نموده ایم؛ لذا این مصوبه با اصول کارشناسیِ همراه با مطالعات مقایسه ای، همکاری و هم فکری متخصصین آموزش عالی کشور و نیز آموزش و پرورش بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد همایش بتواند ساز و کار های اطمینان بخشی در اجرای این مصوبه فراهم کند. نکات ریز و کارشناسی جدی این حوزه باید از زبان متخصصین امر گفته گردد تا شرایط بهینه و پیروز تری در نظام سنجش و پذیرش کشور را ببینیم.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 3 دی 1400 بروزرسانی: 3 دی 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2245

به "نواقص مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اصلاح کنکور باید برطرف گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نواقص مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اصلاح کنکور باید برطرف گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید