نوشابه انرژی زا را با احتیاط بنوشید

به گزارش تور ارمنستان ارزان، این روزها نوشابه های انرژی زا را در هر جایی می توان یافت. از دکه های روزنامه فروشی گرفته تا فروشگاه های عظیم زنجیره ای. نوشابه های انرژی زا در این سال ها بدون سروصدا هواداران زیادی برای خود دست و پا نموده اند.

نوشابه انرژی زا را با احتیاط بنوشید

نوشابه انرژی زا را با احتیاط بنوشید

ترجمه: دکتر یاشا نهرینی

این روزها نوشابه های انرژی زا را در هر جایی می توان یافت. از دکه های روزنامه فروشی گرفته تا فروشگاه های عظیم زنجیره ای. نوشابه های انرژی زا در این سال ها بدون سروصدا هواداران زیادی برای خود دست و پا نموده اند.

باوجود این در آخرین شماره نشریه داخلی مایوکلینیک، پژوهشگران توصیه نموده اند که مشتریان پروپاقرص این نوشیدنی های تازه وارد با احتیاط بیشتری به مصرف شان بپردازند.

دکتر جان هیگنز از دانشگاه پزشکی هوستون تگزاس دراین باره می گوید: آنچه ما می دانیم این است که یک قوطی نوشابه انرژی زای معمولی یک چهارم فنجان شکر و بیش از یک فنجان قهوه کافئین دارد. محدوده کافئین موجود در این محصولات از 70 تا 200 میلی گرم ارزیابی می گردد. این در حالی است که هر فنجان قهوه، بسته به نوع و روش دم کردن آن، تنها 40 تا 150 میلی گرم کافئین دارد. دکتر هیگنز اعتقاد دارد که مشکل اصلی کافئین نیست. مشکل اصلی ترکیباتی است که ما از آن بی خبریم و اندازه کالری آنها هم اغلب نادیده گرفته می گردد:

اغلب نوشابه های انرژی زا، حاوی محرک های گیاهی همانند گوآرانا، اسید آمینه تورین، ویتامین ها، مواد معدنی و گیاهان دیگر هستند که به ندرت اندازه کالری آنها محاسبه شده است. به همین علت نگرانی عمده دکتر هیگنز و همکاران اش این است که ترکیب این افزودنی های کم و بیش ناآشنا با اندازه بالای کافئین شان ضربان و ریتم قلب، فشارخون و حتی شرایط عملکرد مغزی مصرف نمایندگان را به طرز غیرقابل پیش بینی تحت الشعاع قرار دهد. این نگرانی وقتی حادتر می گردد که فرد مصرف نماینده همراه این نوشیدنی ها به مصرف الکل یا در پی آن به ورزش های سنگین بپردازد.

دکتر هیگنز و همکاران اش برای ارایه یک دستورالعمل جامع، تمام مطالعات موجود را در خلال سال های 1976 تا 2010 بازبینی کردند. آنها در کمال تعجب دریافتند که در این سال ها به جز چند مطالعه کوچک و متمرکز روی یک گروه سنی خاص، هیچ مطالعه همه جانبه ای صورت نگرفته است.

به عبارت دیگر به غیر از افزایش ضربان قلب و فشارخون هیچ کارآزمایی بالینی یا تحقیق میدانی مشخصی در خصوص احتمال بروز عوارض جدی تر همانند تشنج، حمله قلبی و مرگ ناگهانی انجام نگرفته است.

براساس مکانیسم اثرگذاری کافئین و بعضی دیگر از محتویات این نوشابه ها، فرد ورزشکار در خطر جدی از دست دادن آب بدن واقع شده است. علاوه بر این در پی یک کارآزمایی روی موش های آزمایشگاهی، فرانسه ، نروژ و دانمارک واردات یکی از برندهای معروف نوشابه های انرژی زا به نام ردبول را ممنوع کردند. در این کارآزمایی پس از اینکه به موش ها اندازه مشخصی اسیدآمینه تورین خورانده شد، آنها آغاز به رفتارهای عجیب و غریب از جمله خودزنی کردند. با وجود اینکه به گفته دکتر هیگنز، هیچ محدودیتی در فراوری و توزیع این نوشابه ها در آمریکا و بسیاری از کشورها وجود ندارد، نوشابه های انرژی زا فقط در سال 2005 در استان متحده 650 میلیون دلار فروش داشتند و این رقم در سراسر دنیای چیزی حدود 5 میلیارد دلار تخمین زده می گردد.

نکته جالب توجه این است که شرکت های فراورینماینده این محصولات بار تبلیغاتی خود را اغلب روی ورزشکاران و آنهایی که درگیر فعالیت های ذهنی شدید هستند، متمرکز نموده اند. کسانی که به اعتقاد دکتر هیگنز این نوشابه ها بیش از همه به علت شیوه زندگی عوارض گوناگونی برای شان در پی دارد.

ورزشکاران با مصرف این نوشیدنی ها بیش از پیش در خطر به هم خوردن الکترولیت های بدن خود هستند و افراد با فعالیت فکری بالا در کنار کم تحرکی یک عامل خطر دیگر را هم به بدن خود اضافه می نمایند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2159

به "نوشابه انرژی زا را با احتیاط بنوشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشابه انرژی زا را با احتیاط بنوشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید