نیویورک تایمز گام سوم را پاسخ ایران به آمریکا و اروپا توصیف کرد

به گزارش تور ارمنستان ارزان، ایرنا نوشت: روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: ایران گام سوم در کاهش تعهداتش در قبال برجام را پاسخی به تحریم های آمریکا و ناتوانی اروپا به عمل کردن تعهداتش تحت توافق هسته ای توصیف نموده است.

نیویورک تایمز گام سوم را پاسخ ایران به آمریکا و اروپا توصیف کرد

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

این روزنامه آمریکایی روز گذشته در ادامه توضیح داد: ایران روز گذشته خاطرنشان کرد پایبندی اش به محدودیت های معین شده در برجام در امور تحقیقات و توسعه را متوقف خواهد نمود و این اقدام فاصله ایران را از توافق هسته ای دورتر می نماید. این سومین گام ایران در راستا کاهش تعهداتش در برجام از زمان اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکاست.

گزارش شده است که ایران در نامه ای به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جزئیات گام سوم را تشریح نموده است.

این نامه گام جدید ایران را پاسخی به تحریم های امریکا و ناتوانی انگلیس، فرانسه، آلمان و دیگر امضانمایندگان برجام در عمل کردن به تعهداتشان تحت توافق با ایران توصیف نموده است.

هنوز جزئیات بیشتری از گام سوم ایران اعلام نشده است اما انتظار می رود اعلام کلی این موضوع روز آدینه یا شنبه از سوی سازمان انرژی اتمی ایران به طور رسمی اعلام گردد.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: توافق هسته ای قدرتهای دنیا با ایران منجر به لغو بسیاری از تحریم ها علیه ایران در ازای وعده استفاده صلح آمیز از برنامه هسته ای این کشور شد. این در حالی است که آمریکا با دستور دونالد ترامپ در مه 2018 از توافق هسته ای خارج شد.

منتقدان ترامپ از جمله هم پیمانان اروپایی واشنگتن معتقدند که توافق هسته ای با ایران در حال عمل کردن بود و اینکه تحریم های آمریکا ممکن است منجر به تقابل نظامی با ایران گردد.

گام سوم ایران در کاهش تعهداتش در قبال برجام همزمان با ادامه کوشش اروپایی ها برای مهیا کردن مشوق های مالی برای ایران اعلام می گردد. امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه پیشنهاد ایجاد خط اعتباری 15 میلیارد دلاری را برای ایران مطرح نمود اما این پیشنهاد می تواند با تحریم های آمریکا در تعارض باشد.

به گزارش ایرنا، آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته از برجام خارج شد و تحریم های سنگین علیه ملت ایران را برگرداند. این اقدام واشنگتن با مخالفت دنیای روبرو شد و سایر کشورهای امضانماینده برجام خاطرنشان کردند که با پیش بینی سازوکارهایی برجام را حفظ می نمایند.

جمهوری اسلامی ایران بعد از یک سال صبر راهبردی و برآورده نشدن انتظاراتش، اردیبهشت ماه سال جاری خاطرنشان کرد که بعضی از تعهدات خود را طبق برجام کاهش می دهد.

ایران تاکنون دو گام شامل بالا بردن درصد غنی سازی اورانیوم از 3.6 درصد و افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده را برداشته است.

رئیس جمهوری ایران، چهارشنبه شب در سرانجام جلسه سران قوا که به میزبانی قوه قضائیه برگزار گردید، تاکید نمود: هر آنچه کشور در زمینه تحقیق و توسعه فناوری هسته ای احتیاج دارد، سازمان انرژی اتمی اقدام کند.

رئیس جمهوری همچنین روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت نیز روند مذاکرات میان ایران با طرف های برجام را رو به جلو خواند و توضیح داد: به رغم حل بخش مهمی از اختلافات در مذاکرات با اروپا، هنوز به نقطه توافق نهایی نرسیده ایم، در همین چارچوب ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را برخواهد داشت.

به گفته وی ظاهر این گام سوم، خیلی تکان دهنده نیست ولی باطن آن فوق العاده مهم است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین از اجرایی شدن گام سوم کاهش تعهدات برجامی کشورمان از روز آدینه اطلاع داد. جزئیات گام سوم ایران روز شنبه در یک نشست خبری توسط بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام و تشریح گردد.

در این ارتباط، وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه با ارسال نامه ای خطاب به موگرینی نماینده عالی سیاست خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد به دلیل تبعات ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحمیل مجدد تحریم های آن کشور و ناتوانی سه کشور اروپایی به اجرای تعهدات خود در برجام و در بیانیه های کمیسیون مشترک، جمهوری اسلامی ایران از امروز تمامی تعهدات خود در برجام در حوزه تحقیق و توسعه هسته ای را متوقف می نماید.

با توجه به نزدیک شدن زمان عملیاتی شدن گام سوم کاهش تعهدات ایران در توافق هسته ای، وزارت امورخارجه فرانسه هم روز پنجشنبه در بیانیه ای از ایران خواست تا به تعهدات خود در توافق برجام متعهد باشد.

دستگاه دیپلماسی فرانسه از ایران خواست تا از انجام هر اقدامی که مطابق با تعهداتش نیست، خودداری کند.

بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه در حالی منتشر می گردد که تهران پیش از این اعلام نموده بود در گام سوم کاهش تعهدات خود در توافق برجام از سانتریفیوژهای توسعه یافته برای غنی سازی اورانیوم استفاده خواهد نمود.

آگنس وان در مول، سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه درپاسخ به خبرنگاران گفت: ایران باید از انجام هرگونه اقدامی که ناقض تعهدات توافق هسته ای است خودداری کند زیرا ممکن است این اقدامات کوشش های تنش زدایی را دچار اخلال کند.

او اضافه نمود که پاریس در خصوص گام سوم ایران با شرکای خود و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت وگو خواهد نمود.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 مهر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 631

به "نیویورک تایمز گام سوم را پاسخ ایران به آمریکا و اروپا توصیف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیویورک تایمز گام سوم را پاسخ ایران به آمریکا و اروپا توصیف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید