چون کمال گرا هستم؛ ازدواج نمی کنم

به گزارش تور ارمنستان ارزان، خبرنگاران : یکی از دلایل ازدواج نکردن جوانان، کمال گرایی است. اگر که شما گرفتار کمال گرایی یا بی نقص گرایی باشید، تمایل دارید فقط افراد بسیار پیروز یا بسیار منظم یا کسانی که جایگاه و مقام بسیار بالایی دارند را افراد مناسبی برای ازدواج و ارتباط بدانید و کمتر از آن ها به چشمتان نمی آید.

چون کمال گرا هستم؛ ازدواج نمی کنم

طرحواره کمال گرایی در ازدواج به این صورت است که در پی فردی می شد که یا از جهت معروفیت یا ثروت یا مقام و منزلت جایگاهی داشته باشد، بنابراین افراد معمولی برای شما هیچ مجذوب کنندهیتی ندارند.

پژوهش ها نشان داده اند که طرحواره کمال گرایی با خودشیفتگی همبستگی بالایی دارند. در ازدواج چیزی که مهم است، این است که احساس امنیت و اعتماد کنیم و تا مقدار ای از نظر شدت احتیاج ها شبیه به هم باشیم و قادر باشیم خواسته ها و احتیاج های همدیگر را ببینیم.

اول؛ انتخاب همسر

طرحواره کمال گرایی سبب می گردد که شما دوست دارید با کسی ازدواج کنید که یک یا چندتا از ویژگی های زیررادارد.

طرحواره کمال گرایی در ازدواج سبب می گردد که شما در پی افرادی باشید که بسیار پیروز یا دارای مرتبه اجتماعی بالایی باشند.

گاهی هم کمال گرایی در ازدواج سبب می گردد که شما در پی کسانی باشید که بسیار دقیق و منظم و مانند شما وسواسی باشند.

یکی از مراجعینم می گفت: علت مجذوب کنندهیت همسرم برای من این بود که بسیار دقیق و آینده نگر بود.

ممکن است که شما در پی افرادی باشید که بسیار ایده آل گرا هستند، کمال گرایی در ازدواج باعث می گردد که کسانی که مانند خودتان عاشق کار و کوشش هستند و استراحت نمی نمایند، برای شما بسیار مجذوب کننده هستند.

گاهی هم می خواهید با کسانی که از لحاظ مالی و حرفه ای از شما پایین تر هستند ازدواج کنید یا وارد رابطه بشوید تا بتوانید نسبت به آن ها فخر فروشی و احساس ارزشمندی کنید.

گاهی هم کمال گرایی در ازدواج سبب می گردد که افرادی که بی نظم و شلخته هستند برای شما بسیار مجذوب کننده هستند، چون خودتان این ویژگی را ندارید.

گاهی هم دوست دارید با کسانی ازدواج کنید یا وارد رابطه بشوید که گوش به حرف شما بدهند و تن به معیار های سختگیرانه شما بدهند.

گاهی هم تاثیر کمال گرایی در ازدواج به این صورت است که کسانی که افراد مستقلی هستند و در برابر شما بایستند برای شما بسیار مجذوب کننده هستند.

اگر که گرفتار کمال گرایی باشید، سبب می گردد که افرادی که تحصیلات بالایی دارند برای شما بسیار مجذوب کننده باشند یا کسانی که به شکلی سری در بین سر ها دارند.

گاهی هم تاثیر کمال گرایی در ازدواج برای شما به این صورت است که در پی کسی می شد که یاری دست شما باشد و به شما یاری کند، به عنوان مثال یکی از مراجعین من که مدیر یک شرکت بود با خانمی ازدواج کرد که در کار های شرکت به او یاری کند.

بسته به اینکه در کدام مکانیسم مقابله ای باشید طرحواره شما در معیار های انتخاب همسر خیلی تاثیر دارد. خب اشکال این معیار ها کجاست؟

ما 5 احتیاج داریم

1. احتیاج به عشق و تعلق خاطر

2. احتیاج به آزادی

3. احتیاج به بقا و امنیت خاطر

4. احتیاج به قدرت و ارزشمندی

5. احتیاج به سرگرمی و خنده

و شخصی که برای ارتباط و ازدواج انتخاب می کنیم باید این توانایی را داشته باشد که به همه احتیاج های ما توجه کند وماهم باید به همه احتیاج های خود و همسرمان توجه کنیم، ولی وقتی که گرفتار طرحواره هایمان هستیم به یک احتیاج بیش از سایر احتیاج ها توجه می کنیم و در نتیجه احتیاج های دیگر ما یا همسر ما برآورده نمی گردد و این سبب می گردد که یا از طرف ما یا از طرف مخاطب نارضایتی بوحود آید.

مثلا طرحواره کمال گرایی در ازدواج سبب می گردد که به احتیاج به قدرت و ارزشمندی بیشتر از سایر احتیاج ها بیش از مقدار بها بدهیم و بقیه احتیاجهارا کم اهمیت بدانیم.

دوم؛ نوع رفتار با همسر

و اگر در این جا از دست طرحواره جان سالم به در ببرید و بنا به هر علتی با فردی سالم آشنا بشوید، طرحواره کمال گرایی در ازدواج باعث می گردد یا انقدر عیب جویی میکنید که مخاطب از دست شما خسته و فراری می گردد، یا آنقدر ایراد می گیرید که حالش از خودش به هم می خورد و به همین علت از شما که این همه از او یاد می گیرید هم خوشش نمی آید، یا آنقدر او را کنترل می کنید که عرصه برای او تنگ می گردد، یا آنقدر به پیروزیت و کار می چسبید که هیچ توجهی به مخاطب خود نمی کنید.

طرحواره کمال گرایی در ازدواج باعث می گردد شما این رفتار ها را انجام بدهید و به این وسیله مخاطب خود را از دست بدهید

و رابطه را تخریب کنید.

خانواده خود را فراموش می کنید و برای روابط صمیمانه خودتان وقت نمی گذارید، خیلی مشغول کارکردن هستید، آرامش خود را مشروط به دست یافتن به خواسته های تان می دانید، پیش خودتان فکر می کنید که اگر که به مقدار کافی پول، جایگاه اجتماعی، خانه عالی، ماشین گران قیمت را فراهم کنم، آن وقت آرام می شوم. در حالی که زندگی در جریان است و شما عشق و محبت واقعی را دریافت نمی کنید.

شاید رابطه شما و همسرتان برای دیگران الگو و آرزو باشد، اما خودتان زیاد راضی نیستید، یا ایراد و عیب جویی و کنترل زیاد می کنید و به این شکل اگر هم رابطه خوبی گیرتان بیاید آن را تخریب می کنید واین سبب می گردد که دیر یا زود همسرتان یا نامزد شما را رها می نماید.

البته موضوعی که امروز درباره اش صحبت کردیم، به این معنا نیست که از ایده آل هایتان بگذرید، اما بی نقص جویی بیش از مقدار باعث مشکلاتی خواهد شد. پیشنهاد می کنیم اگر احساس می کنید دچار کمال گرایی شده اید و در ازدواج کردن به مشکل خورده اید، حتما به مشاور مراجعه کنید.

منبع: برگرفته از یادداشت های ارسطو رضایی در شبکه اجتماعی ویرگول

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 20 مهر 1403 بروزرسانی: 20 مهر 1403 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2680

به "چون کمال گرا هستم؛ ازدواج نمی کنم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چون کمال گرا هستم؛ ازدواج نمی کنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید