کدام خوراکیها در حفظ سلامت چشم موثرند؟

به گزارش تور ارمنستان ارزان، برای داشتن چشمانی زیبا و قوی باید علاوه بر رعایت اصول سلامت چشم به فکر تغذیه ای اصولی برای سلامت چشم ها نیز باشید. در این مقاله با ما همراه شوید تا مواد غذایی مفید برای سلامت چشم ها را معرفی کنیم.

کدام خوراکیها در حفظ سلامت چشم موثرند؟
آب مروارید و لکه زرد از شایع ترین مسائل چشمی هستند که در افراد بزرگسال دیده می گردد و نارسایی بینایی و نابینایی را در پی دارد.

درحالی که آب مروارید موجب تار شدن عدسی چشم می گردد، لکه زرد (دژنراسیون ماکولا) به شبکیه چشم آسیب می زند.

هر دو عارضه اغلب در افراد بالای 55 سال رخ می دهد هرچند مشکل دژنراسیون ماکولا علت اصلی نابینایی در این رده سنی است.

در دنیا بیش از 25 میلیون انسان به عارضه لکه زرد دچار هستند.

پزشکان معتقدند : دنبال کردن یک رژیم غذایی مغذی و متعادل برای بدن فوائد بسیاری به همراه دارد که علاوه بر پیشگیری از اضافه وزن، دیابت نوع 2 و سرطان، می تواند به سلامت چشم ها نیز یاری نموده و قدرت بینایی را در طول زندگی فرد حفظ کند.

نتایج بعضی مطالعات نیز حاکی از آن است مصرف مواد غذایی مناسب می تواند به بهبود نارسایی بینایی ناشی از بیماری های چشمی یاری کند.1

هویجاحتمالا شنیده اید که هویج و دیگر میوه های نارنجی رنگ و سبزیجات سلامتی چشم را افزایش داده و از بینایی محافظت می نمایند. بتا کاروتن، نوعی ویتامین A که به این مواد غذایی رنگ نارنجی می بخشد به شبکیه و دیگر نقاط چشم یاری می نمایند تا به آرامی عمل نمایند.

البته بهبود دید فقط به بتا کاروتن مربوط نیست. ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی برای سلامتی چشم ضروری هستند. این 5 ماده غذایی را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا بینایی شما بهبود یابد.

سبزیجاتمطالعات نشان می دهد سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان لوتئین و زیگزانتین هستند که به کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید یاری می نماید.

تخم مرغبه گفته پل دورتی، مدیر پزشکی بینایی لیزری در لس آنجلس، زرده منبع اصلی فراوری لوتئین و زیگزانتین و روی است و به کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا یاری می نماید.

مرکبات و انواع توت هااین میوه ها سرشاز از ویتامین C هستند و به منظور کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید مصرف می شوند.

میوه تاماریلواز آنجا که تاماریلو حاوی ویتامین A است، ممکن است در بینایی بیشتر چشم ها نقشی موثر داشته باشد. ویتامین A در جهت بینایی خوب، سیستم ایمنی قوی و رشد سلولی مهم است. بتاکاروتن نوعی از ویتامین A است که به طور خاص از گیاهانی مانند تاماریلو به دست می آید.

بتا کاروتن یا ویتامین A یک آنتی اکسیدان است. مصرف این آنتی اکسیدان مفید، می تواند به تقویت بدن و حفظ سلامتی یاری کند.2

فلفل دلمه ای های رنگیفلفل دلمه ای های رنگی بیشترین ویتامین C را دارند. این فایده برای رگ های خونی چشمان شما مفید است و خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد.

ویتامین C در بسیاری از میوه ها و سبزی ها از جمله توت فرنگی، پاپایا، بادام و گل کلم نیز وجود دارد. علاوه بر ویتامین C فلفل دلمه ای های رنگی سرشار از ویتامین A و E نیز هستند که مقوی فعالیت چشمان شما است.

در میان رنگ های زیبا و متنوعی که فلفل دلمه ای ها دارند، فلفل دلمه ای قرمز خواص بیشتری برای حفظ سلامتی چشمان شما دارد.

دانه هادانه ها سرشار از ویتامین E هستند. متخصصین تغذیه بر این باورند که مصرف دانه ها و مغزها نیمی از احتیاج بدن به ویتامین E را تأمین می نماید. تحقیقات گسترده ای بر روی فواید دانه ها انجام شد و نتیجه تحقیقات، حاکی از آن بود که دانه های روغنی می توانند از پیری چشم و بروز آب مروارید جلوگیری نمایند. تخمه آفتابگردان، فندق، بادام و بادام زمینی منابع خوبی برای تأمین ویتامین E هستند.

ماهی سالموناگر نگران سلامتی چشمان خود هستید، ماهی سالمون بخورید! شبکیه چشم شما به امگا3 احتیاج دارد تا بتواند به خوبی کار کند. کمبود امگا3 به خشکی چشم و دیگر اختلالات چشمی منجر خواهد شد. امگا3 در غذاهای دریایی مانند ماهی تن، ماهی سالمون، ماهی قزل آلا و… به وفور وجود دارد.

گوشت بدون چربی و مرغزینک، ویتامین A را از کبد شما به چشمان شما منتقل می نماید. گوشت گاو و گوشت مرغ (مخصوصاً سینه مرغ) مخزن هایی از زینک هستند که می توانند به بهبود عملکرد چشمان شما یاری نمایند. البته توجه داشته باشید گوشت حیوانات را بدون چربی هایش بهره ببرید.

حبوباترژیم گیاهخواری فواید بسیاری دارد؛ زیرا کم چرب و پر فیبر است و به بهبود عملکرد بدن یاری بسیاری می نماید. روی باعث می گردد که بدن بتواند ویتامین A را از کبد بگیرد و به شبکیه چشم انتقال دهد. این کار باعث فراوری ملانین می گردد که برای محافظت چشم مهم و حیاتی است. لوبیا، عدس، نخود، لوبیای پشم سیاه منابع فوق العاده ای از روی هستند که منجر به حفظ بینایی شما خواهد شد.

انواع کدوهابدن شما نمی تواند لوتئین و زیزانتین فراوری کند. اگر با این دو نام آشنایی ندارید باید گفت که لوتین و زیزانتین 2 نوع آنتی اکسیدان قوی هستند که از چشم در برابر آسیب های شبکیه، آب مروارید و تباهی لکه زرد محافظت می نمایند. با اینکه بدن انسان قادر به ساخت این آنتی اکسیدان های مفید نیست؛ اما شما می توانید با خوردن انواع کدوها، لوتئین و زیزانتین مورداحتیاج بدن خود را به دست می آورید. فرقی ندارد کدام کدو را دوست دارید، کدوحلوایی، کدو رشتی، کدومسمایی و انواع کدوها پر از خاصیت هستند. کدوهای تابستانی ویتامین C و زینک دارند و کدوهای زمستانی، حاوی ویتامین A و C و امگا3 هستند.3

ماهی قزل آلاشبکیه چشم شما برای اینکه به خوبی کار کند احتیاج به دو نوع اسید چرب امگا 3 (DHA و EPA) دارد. این دو نوع اسید چرب را میتوان از ماهی های چرب، مانند ماهی آزاد، ماهی تن، ماهی قزل آلا بعلاوه سایر غذاهای دریایی دریافت کرد. بعلاوه به نظر میرسد امگا 3 ها از چشمان شما در برابر دژنراسیون ماکولا و گلوکوم محافظت مینمایند. سطح پایین این اسیدهای چرب با خشکی چشم در ارتباط است.

سیب زمینی شیرینمیوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ - مانند سیب زمینی شیرین، هویج، طالبی، انبه، و زردآلو - بتا کاروتن بالایی دارند، بتاکاروتن شکلی از ویتامین A است که به دید در شب و توانایی چشم شما برای هماهنگی در تاریکی یاری میکند. یک سیب زمینی شیرین دارای بیش از نیمی از ویتامین C مورد احتیاج در روز و اندازه کمی ویتامین E است.

جوانه های کلم بروکلی و بروکسلکلم بروکلی و بروکسل ترکیبی عالی از مواد مغذی دارند، از جمله: ویتامین A (به صورت لوتئین، زیگزانتین، و بتا کاروتن)، ویتامین C و ویتامین E . آنها حاوی تمام آنتی اکسیدان هایی هستند که از سلول های چشم شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت مینمایند، رادیکال های آزاد نوعی مولکول ناپایدار هستند که بافت سالم را تجزیه می نمایند. شبکیه چشم شما به طور ویژه ای آسیب پذیر است.4

پی نوشت:

1.www.jadidtarin.com

2. www.majalesalamat.com

3.www.lunato.net

4.www.rastineh.com

منبع: راسخون
انتشار: 6 آذر 1400 بروزرسانی: 6 آذر 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2217

به "کدام خوراکیها در حفظ سلامت چشم موثرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام خوراکیها در حفظ سلامت چشم موثرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید