2 طرز تهیه آش انار شب یلدا شیرازی و شمالی با گوشت بدون گوشت

به گزارش تور ارمنستان ارزان، آش انار یک گزینه عالی برای شام شب چله است. اما برای طرز تهیه آش انار به عنوان یکی از به چه مواد اولیه ای احتیاج داریم؟ آیا چیزی در خصوص مراحل درست کردن آش انار شیرازی و شمالی می دانید؟ برای درست کردن آش انار با رب انار یا انار به چه سبزی هایی احتیاج داریم؟ در این مقاله از در می توانید با آموزش طرز تهیه آش انار شب یلدا به 2 روش شیرازی و شمالی به عنوان یک خوشمزه آشنا شوید. بعلاوه در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص آش انار پاسخ خواهیم داد.

2 طرز تهیه آش انار شب یلدا شیرازی و شمالی با گوشت بدون گوشت

طرز پخت آش انار شب یلدا به سبک اهالی شهرهای مختلف

قبل از این که در خصوص آموزش پخت آش انار شیرازی با رب انار یا انار برای صحبت کنیم، ذکر این مسئله ضروری به نظر می رسد که آش انار در شهرهای مختلف ایران به طرق مختلف و با مواد مختلف طبخ می گردد.

آش انار شیرازی

مثلاً شیرازی ها که خودشان را مالک معنوی آش انار می دانند، این آش را با گوشت چرخ کرده و به قول خودشان مجلسی درست می نمایند. آذری ها هم ترجیح می دهند گوشت چرخ کرده را در آش انار بریزند. گیلانی ها هم که اعتقاد دارند آش انار اصلاً میراث اجداد آنهاست و در آش انار شب یلدا گوشت نمی ریزند.

آش انار یزدی

یزدی ها هم که در پخت آش انار یکی از مدعیان درجه اول هستند، معمولاً در دستور تهیه آش انار شمالی از با و لبو استفاده می نمایند.

آش انار با عدس

بعضی ها هم ریختن عدس در آش انار را مستحب می دانند. با این تفاسیر به نظر می رسد مواد مورد احتیاج برای پخت یک آش انار خوشمزه شب یلدا بیشتر سلیقه ای است و به ذائقه مردم نواحی مختلف ایران بستگی دارد. البته عدس رنگ آش انار را تیره می نماید.

آش انار مجلسی

اگر می خواهید آش انار را مجلسی تر طبخ کنید می توانید در آن گوشت بریزید و اگر دلتان می خواهد مراسم شب یلدا را ساده تر برگزار کنید، گوشت را حذف و آش انار خوشمزه شیرازی را بدون گوشت کنید. باید بدانید که حذف گوشت هیچ چیز از خوشمزگی های این آش لذیذ در دورهمی شب یلدا کم نمی نماید.

آش انار گیلانی و شمالی

آش انار گیلانی و شمالی یک آش کاملاً گیاهی و بدون گوشت است. طرز تهیه آش انار یزدی هم شباهت زیادی به آش گیلانی دارد و بدون گوشت و با لبو و رب انار تهیه می گردد.

آش انار بختیاری

طرز پخت آش انار بختیاری هم مثل آش انار شیرازی با گوشت و لپه و دانه انار و سایر مخلفات آش انار تهیه می گردد.

آش انار ساوه

دستور تهیه آش انار ساوه هم مثل آش انار شیرازی است. در بعضی موارد به جای گوشت چرخ کرده فقط از آب گوشت یا استاک گوشت برای طعم دادن به آن استفاده می نمایند. سبزی آش انار ساوه شامل تره، گشنیز و جعفری است.

بیشتر بخوانید: عجیب ترین آداب و رسوم شب یلدا در کشورهای مختلف جهان

طرز تهیه آش انار شیرازی شب یلدا با گوشت چرخ کرده

مدت زمان آماده سازی و پخت آش انار: 4 ساعت

مواد لازم برای تهیه آش انار (برای 8 نفر)

  • گوشت چرخ کرده مخلوط: 400 گرم
  • سبزی آش خرد شده: 10 لیوان فرانسوی دسته دار (تره، جعفری، گشنیز، شوید و اسفناج)
  • برنج: 3 لیوان فرانسوی دسته دار
  • لپه: ¾ لیوان فرانسوی دسته دار
  • پیاز: 7 عدد
  • آب انار: 6 لیوان فرانسوی دسته دار
  • رب انار: 2 قاشق غذاخوری
  • آب: 6 لیوان فرانسوی دسته دار
  • زعفران دم کرده: 1 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به اندازه لازم
  • روغن مایع: به اندازه لازم

مراحل طرز تهیه آش انار با رب انار

برای طرز تهیه آش انار به عنوان پیش غذای شب یلدا، باید ابتدا گوشت را با پیاز و ادویه ها تفت دهید و بپزید. سپس سبزی آش انار و دیگر مواد را به آن بیفزایید. در آخر و رب انار را به آن اضافه کنید و اجازه دهید مواد آش کاملا با هم بپزند و جا بیفتند. برای مشاهده مراحل تهیه این آش خوشمزه یلدایی، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول؛ آماده کردن پیاز داغ ترد و مجلسی آش انار شیرازی

در اولین مرحله از طرز پخت آش انار شیرازی باید پیاز داغ را درست کنید. پیازها را به صورت خلالی و یک دست خرد کنید. برای برشته یا به اصطلاح کریسپی شدن پیاز داغ مجلسی باید بعضی نکات را رعایت کنید. برای مطالعه طرز تهیه پیاز داغ مجلسی روی لینک مطلب به 2 روش چیپسی و کاراملی کلیک کنید.

مرحله دوم؛ تفت دادن گوشت برای آش انار شیراز

در دومین مرحله از طرز تهیه آش انار شیراز و بعد از درست کردن پیاز داغ، باید در قابلمه ای که می خواهید آش را در آن بار بگذارید، میزانی روغن بریزید. اجازه دهید روغن روی شعله گاز داغ گردد. سپس گوشت را در روغن تفت دهید.

کمی فلفل سیاه، زردچوبه و نمک به آن اضافه کنید تا گوشت طعم خوبی بگیرد. می توانید گوشت را به صورت قلقلی نیز آماده کنید و بعد از تفت دادن داخل آش انار بریزید.

مرحله سوم؛ تفت دادن همه مواد آش انار شیرازی

بعد از عوض شدن رنگ گوشت باید لپه ها را اضافه کنید و به خوبی با گوشت تفت بدهید. لپه را از قبل نپزید، چون لپه در آش زود می پزد و در صورت پختن بیش از حد له و وارفته می گردد. بعد از تفت دادن گوشت و لپه، سبزی آش انار را که ساطوری خرد شده به همراه برنج و پیاز داغ را اضافه کنید و با سایر مواد هم بزنید. حتماً چند قاشق پیاز داغ برای تزیین آش انار شیرازی کنار بگذارید.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن آب و آب انار به آش

در این مرحله از آش انار زمانی که همه مواد را با هم ترکیب کردید، نوبت به اضافه کردن آب انار و آب معمولی می رسد. بعد از اضافه کردن آب انار و آب معمولی شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید آش به آرامی جا بیفتد.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن رب انار به آش انار شیرازی

بعد از این که آش انار شیرازی تا حدی جا افتاد، در اواسط پخت رب انار را به آش اضافه کنید. در ده دقیقه پایانی پخت نیز می توانید یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده را به آش اضافه کنید تا عطر و بوی آن دوچندان گردد. مدت زمان پخت آش انار شب یلدا 3 ساعت است. بعد از پخت آش آن را با پیاز داغ و در صورت تمایل و دانه های قرمز تزیین کنید.

طرز تهیه آش انار شمالی با رب انار و بدون گوشت

مواد لازم برای تهیه آش انار با رب انار

  • لوبیا چیتی: 1 لیوان فرانسوی دسته دار
  • سیر: 6 حبه
  • عدس: 1 لیوان فرانسوی دسته دار
  • سبزی آش: نیم کیلوگرم
  • لبو: 2 عدد
  • باقلا: 1 لیوان فرانسوی دسته دار
  • برنج نیم دانه: نصف لیوان فرانسوی دسته دار
  • رب انار ملس: به میزان لازم
  • شکر: به میزان لازم
  • نمک و روغن: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه آش انار گیلان

در این روش از طرز تهیه آش انار، از هیچ گوشتی استفاده نمی گردد و باقلا به عنوان یکی از مواد اصلی در آن به کار می رود. آش انار شمالی معمولا طعم ملس متمایل به شیرین دارد و می توانید خودتان بنا به طبع و سلیقه تان، میزان شکر را کمتر در نظر بگیرید. برای درست کردن آش انار مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول؛ خیساندن لوبیا و باقلا

در اولین مرحله از طرز پخت آش انار شمالی بدون گوشت باید لوبیا چیتی و باقلا را در دو کاسه جدا بریزید. سپس ظرف آن ها را پر از آب کنید و اجازه دهید حداقل برای 6 ساعت خیس بخورند. در این مدت حتماً دو تا سه بار آب آن ها را عوض کنید. این کار موجب می گردد تا نفخ حبوبات از بین برود.

مرحله دوم؛ آماده کردن مواد آش انار شمالی

در مرحله دوم از طرز تهیه آش انار شمالی باید سبزی ها را پاک کنید و با آب فراوان آبکشی نمایید. سپس سبزی ها را آبکش کرده و کاملاً ریز خرد کنید. بعد از آماده شدن سبزی آش باید لبوها را پوست بگیرید و آن ها را نیز به صورت ریز خرد کنید.

مرحله سوم؛ پختن حبوبات و لبو آش

بعد از این که همه مواد آش انار شمالی را خرد و آماده کردید، یک قابلمه نسبتاً بزرگ برای آش آماده کنید. میزانی آب داخل قابلمه بریزید. سپس لوبیا چیتی و باقلای خیس خورده را به همراه لبوی خردشده به آن اضافه کنید. شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید و اجازه دهید حبوبات و لبو به خوبی پخته شوند.

مرحله چهارم؛ تکمیل مراحل پخت و سرو کردن آش انار شمالی

بعد از این که حبوبات و لبو پختند، در این مرحله از طرز تهیه آش انار شمالی باید برنج شسته شده را به آش اضافه کنید. سپس میزانی نمک به آش بزنید و پانزده دقیقه بعد از اضافه کردن برنج، سبزی خرد شده را به آن اضافه نمایید.

درب قابلمه را به صورت نیمه روی آن قرار دهید و کمی صبر کنید تا آش به خوبی جا بیفتد. هر زمان که احساس کردید آش شما به خوبی پخته شده، چند قاشق شکر و رب انار و بعلاوه سیر سرخ شده به آش اضافه کنید.

سپس 15 دقیقه دیگر برای جا افتادن آش صبر کنید. می توانید این آش خوشمزه را همراه با ، پیاز و دانه های انار تزیین کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: آداب و رسوم جالب و مفصل شب چله در مازندران

نکات مهم آموزش پخت آش انار شب یلدا

  • اگر قبل از اضافه کردن سبزی آش کمی سبزی را در روغن تفت دهید، طعم آش انار لذیذتر و جا افتاده تر می گردد. مراقب باشید سبزی را زیاد تفت ندهید؛ یک تفت سریع و گذرا کافی است.
  • در صورت تمایل می توانید به جای برنج از بلغور جو یا گندم بهره ببرید یا نصف برنج و نصف بلغور به آش انار اضافه کنید.
  • در بعضی منطقه ها آش انار را با عدس یا سایر حبوبات می پزند. مثلاً به جای لپه از نخود گرد، عدس و لوبیا چیتی استفاده می نمایند. در صورت تمایل با استفاده از این حبوبات از شب قبل آن ها را بخیسانید و چند بار آب شان را عوض کنید. سپس نخود و لوبیا و عدس را به صورت جداگانه بپزید. سپس به همان روش طرز تهیه آش رشته، حبوبات را با سبزی آش بپزید و باقی مواد را هم اضافه کنید.
  • اگر احساس کردید میزان آب آش برای پخت آن کافی نیست کمی دیگر آب به آن اضافه کنید.
  • رب انار هر چه ترش تر باشد، آش انار شما خوشمزه تر می گردد. به همین دلیل بهتر است از رب انار خانگی و محلی بهره ببرید.
  • اضافه کردن شکر به آش انار اختیاری است و اگر طعم ترش آش را دوست دارید، می توانید آن را حذف کنید.
  • گوشت چرخ کرده را به صورت گوشت قلقلی هم می توانید به آش انار اضافه کنید. در این صورت گوشت قلقلی ها را جداگانه تفت دهید. لپه ها را هم به صورت جداگانه تفت دهید و بعد از پختن آش به همین ترتیب در اواسط پخت گوشت قلقلی ها را به آش انار اضافه کنید تا از هم وا نروند.
  • میزان له شدن مواد آش انار اختیاری است. اگر دوست دارید آش شما کاملاً له و یکدست گردد، بهتر است آن را برای مدت بیشتری بپزید.
  • وجود لبو یا چغندر قند در آش انار رنگ فوق العاده ای به آن می بخشد. هر چقدر لبوی شما بیشتر باشد، آش قرمزتر و پر رنگ تر خواهد شد.
  • برای خوش طعم شدن آش انار می توانید در آش انار بدون گوشت از استاک گوشت یا آب قلم بهره ببرید.
  • اضافه کردن کمی پودر گلپر به آش انار موجب خوش عطر و طعم شدن آن می گردد.
  • آب انار را حتماً بعد از پخت مواد به آش انار اضافه کنید. زیرا اضافه کردن زود هنگام آب انار مانع پختن حبوبات و برنج می گردد. برای پخت آش انار می توانید به جای آب انار از دانه های تازه انار نیز بهره ببرید.

سوالات متداول

1- آیا می توان در طرز تهیه آش انار برنج را حذف کرد؟

برنج موجب لعاب دار شدن آش می گردد. در صورت حذف برنج از آش انار می توانید از جو پرک نیز بهره ببرید.

2- آش انار در چه شهرهایی طبخ می گردد؟

آش انار یکی از لذیذترین انواع آش شب یلدا است که در شیراز، تبریز، گیلان و ساوه به روش های مختلف طبخ می گردد.

3- طرز تهیه آش انار تبریزی چگونه است؟

طرز تهیه آش انار تبریزی شباهت زیادی به آش انار شیرازی دارد. این آش با استفاده از گوشت چرخ کرده، سبزی، برنج، لپه، پیاز، آب انار و رب انار تهیه می گردد.

4- سبزی آش انار چیست؟

مهم ترین سبزی هایی که برای تهیه آش انار شب یلدا استفاده می گردد، تره، گشنیز، جعفری و نعناع است. در بعضی موارد اسفناج نیز برای طعم و لعاب دادن آش استفاده می گردد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 11 دی 1401 بروزرسانی: 11 دی 1401 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2530

به "2 طرز تهیه آش انار شب یلدا شیرازی و شمالی با گوشت بدون گوشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه آش انار شب یلدا شیرازی و شمالی با گوشت بدون گوشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید