آب و تغییرات اقلیم؛ شعار روز جهانی آب 2020

به گزارش تور ارمنستان ارزان، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی آب، بر ارتباط ناگسستنی آب و تغییرات اقلیمی، تاکید کرد.

آب و تغییرات اقلیم؛ شعار روز جهانی آب 2020

به گزارش خبرنگاران به نقل از وبدا، در پیام دکتر جنیدی، آمده است؛

روز جهانی آب سال 2020، در مورد آب و تغییرات اقلیمی و ارتباط ناگسستنی بین آنها است.

سازگاری با تاثیر تغییرات اقلیم بر آب از سلامت و جان انسان ها حفاظت می نماید. استفاده بهینه از آب باعث کاهش گازهای گلخانه ای می شود.

دسترسی به آب آشامیدنی سالم یکی از نیازهای اساسی جامعه بوده و به عنوان مهم ترین منبع حیاتی محسوب شده و اهمیت بسزایی در زندگی انسان دارد.

امروزه تامین آب آشامیدنی سالم مورد نیاز و ارائه خدمات آبرسانی به مردم، یک مشکل اساسی در اغلب شهرها و روستاها می باشد. محدودیت منابع آب، تغییر اقلیم، افزایش جمعیت و آلودگی منابع آب، تامین آب آشامیدنی را با چالش روبرو می نماید. تأمین و توزیع آب آشامیدنی سالم در جوامع شهری و روستایی یکی از راه حلهای اجرایی مهم در جهت حفظ سلامتی مردم و ارتقای سطح بهداشت عمومی است.

روز جهانی آب که از سال 1993 هر سال در 22 مارس مصادف با دوم فروردین برگزار می شود، یک مراسم سالانه سازمان ملل است که بر اهمیت آب شیرین تمرکز دارد.

موضوع روز جهانی آب سال 2020، در مورد آب و تغییرات اقلیم و ارتباط ناگسستنی بین آنها می باشد. سازگاری با تاثیر تغییرات اقلیم بر آب از سلامت و جان انسان ها حفاظت می نماید.

محور های کلیدی شعار سال 2020 عبارت است از :

ما نمی توانیم منتظر بمانیم. سیاست گذاران در حوزه اقلیم باید آب را در قلب برنامه های عملیاتی قرار دهند.

آب می تواند به مبارزه با تغییرات اقلیم کمک کند. راه حل های پایدار، مقرون به صرفه و قابل اجرا برای آب و فاضلاب وجود دارد.

هرکس نقشی برای ایفا کردن دارد. در زندگی روزانه ما، گام های بسیار(شگفت آور) آسانی وجود دارد که می توانیم برای رفع تغییرات اقلیم انجام دهیم.

پنج وظیفه شهروندی در جهت حفظ آب سالم

با انجام پنج تغییر همه ما می توانیم نقش مهمی را در حفظ آب ایفا کنیم:

دوش 5 دقیقه ای بگیرید: در حال حاضر کمبود آب از هر 10 نفر 4 نفر را متاثر می نماید. با توجه به 80 درصد فاضلابی که هرگز تصفیه نخواهد شد، دوش های کوتاه مدت راه بسیار خوبی برای حفظ این منبع ارزشمند می باشد.

از مواد غذایی گیاهی بیشتر استفاده نمایید: تغییر در رژیم غذایی، به ویژه مواد غذایی گیاهی می توانند انتشار گازهای گلخانه ای را تا 8 گیگاتن در سال بر حسب دی اکسید کربن کاهش دهند.

مواد غذایی قابل خوردن را دور نریزید: تقریبا یک سوم کل غذای تولید شده در جهان از بین رفته و به زباله تبدیل می شود. کاهش دورریز غذای شما باعث کاهش نیاز به کشاورزی می شود که یکی از بزرگترین مصرف کنندگان آب محسوب می شود.

فناوری را خاموش کنید: در حال حاضر 90 درصد از تولید برق به صورت آبی تولید می شود. با خاموش کردن دستگاه ها زمانی که از آنها استفاده نمی کنیم، نیاز به تولید انرژی هم کمتر می شود.

خرید با دوام: برای تولید یک جفت شلوار جین معمولی، 10000 لیتر آب مصرف می شود، که این معادل با آبی است که یک فرد در مدت 10 سال برای آشامیدن مصرف می نماید. تولید کالاهای مورد نیاز از منابع معتبر و بادوام می تواند تاثیر زیادی در مصرف آب و سایر منابع ضروری داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1223

به "آب و تغییرات اقلیم؛ شعار روز جهانی آب 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب و تغییرات اقلیم؛ شعار روز جهانی آب 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید