آیا آسیب منیسک منجر به ساییدگی زانو خواهد شد؟ آسیب های زانو در جوانی را جدی بگیرید

به گزارش تور ارمنستان ارزان، آیا در زانوی خود احساس ناراحتی می کنید؟ زانو یکی از مفاصلی است که در مقایسه با دیگر مفاصل بدن بیشتر به آرتروز مبتلا می گردد. با توجه به اینکه مفاصل زانو، وزن ما را تحمل می نمایند ساییدگی و پارگی در آن ها بیشتر اتفاق می افتد. بنابراین هر گونه آسیب به آن ها را باید جدی بگیریم.

آیا آسیب منیسک منجر به ساییدگی زانو خواهد شد؟ آسیب های زانو در جوانی را جدی بگیرید

مشهری آنلاین -یکتا فراهانی: زانو بزرگ ترین مفصل بدن است. بعلاوه یکی از مفاصلی است که می تواند بیشترین مسائل را ایجاد کند زیرا بر اثر فعالیت بیش از حد، عادت های بد ورزشی، تصادفات و غیره مستعد ساییدگی و پارگی است.

آرتروز یا ساییدگی زانو معمولاً در سنین بالا اتفاق می افتد. اما جوانان هم بر اثر حرکات اشتباه به ویژه هنگام ورزش ممکن است دچار چنین مسائلی شوند.

وقتی غضروف به تدریج فرسوده می گردد ساییدگی و پارگی در زانو اتفاق می افتد. با حرکت مفصل نیز استخوان ها به یکدیگر ساییده می شوند و بیمار احساس درد می نماید.

افزایش دوبرابری آرتروز زانو از اوایل قرن بیستم

پروفسور کامران آزما، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و استاد دانشگاه در خصوص آسیب ها و ساییدگی زانو می گوید: ضربه ها و آسیب های زانو به خصوص هنگامی که در نوجوانی و جوانی اتفاق می افتند عامل مهم خطر ناکی برای ایجاد آرتروز زانو در آینده خواهند شد.

ابتلا به آرتروز زانو از اوایل قرن بیستم دو برابر افزایش داشته است که می توان آن را تا حد زیادی با ضربه ها و آسیب های شغلی به زانو مرتبط دانست.

آسیب های زانو را جدی بگیرید

به گفته دکتر آزما، احتمال بروز ساییدگی در افراد با سابقه ضربه و آسیب زانو، سه تا شش برابربیشتر از دیگران است. ضمن آنکه نسبت به افراد بدون سابقه آسیب نیز ممکن است یک تا ده سال زودتر رخ بدهد.

بنابر این باید هر گونه آسیبی را جدی گرفت و آن ها را آنالیز کرد. چون می توانند احتمال و سرعت ایجاد ساییدگی های زانو را افزایش دهند.

پارگی منیسک

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می گوید بیشترین احتمال آسیب به زانو مربوط به آسیب به رباط های صلیبی، منیسک ها و بعلاوه شکستگی هاست.

در واقع می توان از پارگی منیسک به عنوان یکی از شایع ترین آسیب های زانو نام برد که درمان نشدن آن باعث اختلال در توانایی فرد در انجام فعالیت های روزمره خواهد شد.

درد و خالی کردن زانو

به گفته دکتر آزما احساس ناپایداری، خالی کردن زانو یا درد و ناراحتی مداوم از شایع ترین عوارض کوتاه مدت ناشی ازآسیب منیسک ها ست. منیسک های زانو از غضروف ها محافظت می نمایند و نقش محافظتی آن ها نیز به علت پخش متناسب و جذب نیروهای وارد بر مفصل زانو هنگام فعالیت است.

آنالیز ها و مطالعات نیز ارتباط منیسک آسیب دیده در ایجاد ساییدگی های زانو را تأیید می نمایند. کاهش پایداری زانو همراه با افزایش فشار بر آن؛ علاوه بر تغییراتی که در نحوه انتقال نیرو در زانو رخ می دهد از دلایل اصلی بروز تغییرات ساییدگی زانو به شمار می روند.

استئوآرتریت در مفاصل

علاوه بر این تغییرات دراز مدت، ایجاد استئوآرتریت یا آرتروز در مفاصل آسیب دیده از زمان آسیب آغاز می گردد. ضمن آنکه فرایند فرسایش غضروف های زانو هم در فرد با منیسک آسیب دیده سرعت می یابد.

معمولاً آغاز تغییرات مربوط به ساییدگی یک سال بعد از آسیب خواهد بود و پس از تشخیص آسیب منیسک های زانو به طور میانه نیمی از آن ها تبدیل به آرتروز همراه با درد و اختلال عملکردی خواهند شد.

عوامل مؤثر در ایجاد آرتروز

اگر چه احتمال آرتروز با دیگر عوامل مانند سن، جنس، ژنتیک، چاقی، قدرت عضلانی، فعالیت و آسیب مجدد مرتبط است؛ خطر ابتلا به آرتروز زانو در مردان و در افراد زیر سی سال که دچار آسیب منیسک هستند بیشتر است.

پارگی های شعاعی و پیچیده، آسیب منیسک یا رباط صلیبی که به طور کامل درمان نشده اند نیز از جمله دیگرمواردی هستند که احتمال بروز آرتروز را افزایش خواهند داد.

مطالعات و آنالیز ها هم نشان می دهند در جراحی های ترمیمی منیسک نسبت به برداشتن منیسک آسیب دیده پیش آگاهی بهتری دارند و نقش کمتری در بروز آرتروز دارند.

ضرورت کاهش وزن و تقویت عضلات

دکتر آزما می گوید از فاکتورهای بسیار مهم دیگر برای کاهش احتمال آرتروز، توجه به کاهش وزن یا تقویت عضلات چهار سر ران است و رابطه ساییدگی زانو و آسیب منیسک یک رابطه دو طرفه است.

در افراد بزرگسال احتمال آسیب های فرسایشی منیسک بالاتر است؛ به خصوص در ساییدگی های علامت دار، آمارآسیب های فرسایشی منیسک قابل توجه است.

در آنالیز های تصویر برداری در یک سوم موارد افراد بالای 50 سال آسیب های منیسک فرسایشی دیده می گردد که در دو سوم موارد بدون علامت هستند. بنابراین انجام معاینات دوره ای برای تشخیص چنین مواردی لازم است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1402 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2582

به "آیا آسیب منیسک منجر به ساییدگی زانو خواهد شد؟ آسیب های زانو در جوانی را جدی بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا آسیب منیسک منجر به ساییدگی زانو خواهد شد؟ آسیب های زانو در جوانی را جدی بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید