ببینید؛ تریلر جدیدی از گیم پلی Metaphor: ReFantazio منتشر شد
به گزارش تور ارمنستان ارزان، کمپانی اتلوس (ATLUS) و استودیوی زیر (Zero) اخیرا تریلرهای جدیدی از بازی Metaphor: ReFantazio منتشر نموده اند.
در طول یکی از ویدیوها، کاتسورا هاشینو (Katsura Hashino)، کارگردان بازی شرح می دهد که چگونه آرکی تایپ ها (Archetypes) یا جاب ها در طول سفر بازیکن منشعب می شوند و تکامل می یابند. 14 آرکی تایپ اصلی وجود دارد که شامل شعبده باز، سارق، جست وجوگر، راهب و غیره می گردد که هر کدام یک اصل و نسب خاص خود را دارند که به آرکی تایپ های بیشتری توسعه می یابد که با پیشرفت بازی باز می شوند. در مجموع، بازی دارای بیش از 40 آرکی تایپ از جمله احضار نماینده، برزرکر و بسیاری دیگر است. در ادامه صحبت های هاشینو به طور کامل آمده است.
ابتدا سیستم نبرد معرفی شده در ویدیوهای قبلی را مرور می کنیم. متافور دارای یک سیستم نبرد مبتنی بر نوبت و اکشن است که در آن دشمنان ضعیف به وسیله اکشن ریل تایم شکست می خورند و این به شما امکان می دهد تا با سرعت بیشتری در داستان پیش بروید. در این سیستم نبرد ابتکاری، در برابر دشمنان قدرتمند، بازیکنان می توانند به نبردهای نوبتی روی آورند. متافور برنامه ریزی تاکتیکی را به وسیله اکشن در سیستم های تثبیت شده خود، همراه با درجه بالایی از آزادی ترکیب گروه به وسیله تغییرات جاب (Job) گنجانده است. محور اصلی این رویکرد، انواع جاب های تازه بازی است که به عنوان آرکی تایپ شناخته می شوند , بازیکنان می توانند آن ها را برای قهرمان خود استفاده نمایند. برای آماده کردن این آرکی تایپ ها برای قهرمان داستان، بسیار مهم است که ابتدا تاسیساتی که به نام آموزشگاها شناخته شده، معرفی گردد.
در مراحل اولیه داستان، قهرمان داستان به مکانی مرموز به نام آموزشگاها دسترسی پیدا می نماید. این مکانی است که با کتاب های فراوانی آراسته شده است و حال و هوای یک پناهگاه برای دانش دارد. فردی در آموزشگاه امید زیادی به آرکی تایپ های قهرمان داستان دارد. او در دانش آرکی تایپ ها مهارت دارد و از سفر قهرمان داستان حمایت می نماید و به او یاری می نماید تا آن ها را بیدار کند. با این حال ویدیوهای منتشر شده بیشتر حول محور انواع مختلفی از آرکی تایپ ها هستند که در اینجا به بعضی از مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت. آرکی تایپ The Versatile Seeker یکی از آرکی تایپ های مناسب برای بسیاری است. در این میان آرکی تایپ Mage می تواند با جادویی قدرتمند از نقاط ضعف دشمن سوء استفاده کند و آرکی تایپ سارق در توانایی هایی مانند سرقت مهارت دارد.
از طرفی آرکی تایپ Brawler در حملات فیزیکی با استفاده از مشت خود رجحان است. البته آرکی تایپ هایی نیز وجود دارند که در حملات شمشیر رجحان دارند. آرکی تایپ شوالیه در مهارت های دفاعی برجسته و آرکی تایپ هیلر در پشتیبانی متخصص است. بعلاوه آرکی تایپ گانر می تواند از راه دور شلیک کند و Faker با حرکاتی روی حیله و تزویر برجسته می گردد. با پیشرفت بازی، بازیکنان می توانند آرکی تایپ های تکامل یافته ای مانند رقصنده نقابدار را باز نمایند که مهارت ها و مقاومت های آن را می توان به طور کامل با تجهیزات تغییر داد. در این میان آرکی تایپ احضار نماینده با قدرت احضار هیولا ها به عنوان یک مورد خاص تلقی می گرددو برزرکر قدرت ویران فوق العاده ای دارد. به طور کلی 14 آرکی تایپ اصلی وجود دارد و وقتی تغییرات هر آرکی تایپ را هم حساب کنیم، بیش از 40 آرکی تایپ در دسترس خواهند بود.
هر آرکی تایپ به وسیله نبرد تجربه کسب می نماید و مهارت های مختلفی را می آموزد. طیف گسترده ای از مهارت ها با ویژگی ها و دامنه های مختلف وجود دارد که به آن ها مهارت های پسیو نیز باید اضافه نمود. تسلط بر این مهارت ها به بازیکنان این امکان را می دهد که در نبرد ها رجحان پیدا نمایند. علاوه بر این، همانطور که آرکی تایپ ها به وسیله رشد تکامل می یابند، بازیکنان می توانند به آرکی تایپ های سطح بالاتر دست پیدا نمایند. هر یک از تغییرات آرکی تایپ ها به طور منحصر به فردی با آثار هنری اختصاصی ایجاد شده است و ظاهر هر شخصیت بر اساس آرکی تایپ تغییر می نماید. طرح های آرکی تایپ ها با بیش از 40 مورد، نه تنها به وسیله شیگنوری سوجیما (Shigenori Soejima) که مسئول طراحی شخصیت برای بازی است، طراحی شده اند، بلکه یوجی هیموکای (Yuji Himukai)، طراح شخصیت های سری Etrian Odyssey که احتمالا برای هواداران ATLUS آشناست نیز در این فرآیند دخیل بوده است.
همانطور که ذکر شد، سیستم آرکی تایپ به شما امکان می دهد در هر زمان در طول نبرد تغییر شکل دهید و مهارت های خود را پس از وارد شدن به یک نبرد نوبتی با دکمه Squad فعال کنید. حال لازم به ذکر است که در برابر دشمنان قدرتمند، بازیکنان می توانند قبل از شرکت در نبرد های نوبتی تیمی سودمند، با اقدامات سریع دشمنان را بیهوش نمایند. با این حال، اگر ابتدا به وسیله دشمنان مورد حمله قرار گیرد، نبرد مبتنی بر نوبت با یک نقطه ضعف شروع خواهد شد. بازیکنانی که اطمینان را در حملات خود ترجیح می دهند یا با سکانس های اکشن ریل تایم مبارزه می نمایند، نباید سعی نمایند به وسیله نبرد سریع با دشمنان قوی مقابله نمایند، بلکه از دکمه اسکواد برای شرکت در نبرد های نوبتی استفاده نمایند. بسته به موقعیت، بازیکنان تشویق می شوند تا بین نبرد های پرخطر با پاداش بالا و استراتژی های کم خطر با پاداش کم سازگار شوند.
نبردهای گروهی یک سیستم نبرد نوبتی است که از شین مگامی تنسی 3 (Shin Megami Tensei III9) اقتباس شده است. در این سیستم تعداد اقدامات در هر نوبت بر اساس تعداد اعضای گروه یا پارتی معین می گردد و در صورت بهره برداری از نقاط ضعف دشمن، تعداد اقدامات افزایش می یابد. بنابراین، حرکت بعدی خود را هوشمندانه باید انجام دهید. شما می توانید دشمنان را به صورت یک طرفه و بدون دادن نوبت از بین ببرید. با این حال، این سیستم یک شمشیر دو لبه است، زیرا این برای حریف نیز صدق می نماید. اگر حملات دشمن از نقاط ضعف گروه شما سوء استفاده کند، ممکن است برای مدتی نوبت به گروه شما نرسد و این منجر به نبرد های چالش برانگیز می گردد.
در این میان تکنیک خاصی به نام سنتز وجود دارد که با مهارت های معمولی شما فرق دارد. سنتز سیستمی است که به آرکی تایپ ها اجازه می دهد با آرکی تایپ های دیگر اعضای گرو ترکیب شوند. برای انجام این مهارت، بیش از یک نوبت معمولی احتیاج است زیرا یک اقدام را نیز از نوبت متحد شما مصرف می نماید. این تکنیک به همین علت قدرتمندتر است. به عنوان مثال، در حالی که یک آرکی تایپ Mage و Healer می تواند تنها یک دشمن را با حمله خود هدف قرار دهد، با استفاده از سنتز، می توان هدف را به همه دشمنان تغییر داد. این سیستم عنصر مهمی از استراتژی است و در صورت استفاده صحیح می تواند دشمنان را به یکباره از بین ببرد. از طرفی شرایط فعال سازی سنتز بسته به ترکیب شخصیت ها تغییر می نماید، بنابراین یک عنصر سرگرم نماینده برای آزمایش ترکیب های مختلف است.
بسته به اینکه از کدام آرکی تایپ استفاده کنید، سلاح ها تغییر می نمایند و این نیز بر مبارزات ریل تایم که می توان قبل از ورود به نبرد های گروهی نوبتی استفاده کرد، تاثیر می گذارد. دشمنانی که در میدان نبرد پرسه می زنند نیز ویژگی ها و ضعف های مختلفی دارند. شما نمی توانید آرکی تایپ ها را در یک نبرد تیمی عوض کنید، بنابراین مهم است که از قبل برنامه ریزی داشته باشید.
در خصوص سیاه چاله ها، در آن ها دشمنان مختلفی وجود دارد. بعضی از دشمنان به شما کمین می نمایند، بعضی در زیر زمین پنهان می شوند و بعضی دیگر به صورت معمول ظاهر می شوند. هیچ سیاهچاله ای وجود ندارد که به نوع خاصی از آرکی تایپ ها احتیاج داشته باشد، بنابراین بهتر است که استراتژی های مختلف را امتحان کنید. علاوه بر این، درجه آزادی و ترکیب گروه و این واقعیت که سطح دشواری بسته به اینکه کدام ماموریت را اول انجام می دهید، فرق دارد، می تواند بر دشواری نبرد ها تدثیر بگذارد و یک اشتباه جزئی می تواند کشنده باشد.
لازم به ذکر است که سختی بازی را می توان در هر زمان تغییر داد و با استفاده از ویژگی Retry، می توانید به اوج نبرد بازگردید و با استراتژی های دیگری دوباره چالش را انجام دهید. علاوه بر این، یک ویژگی به بازیکنان اجازه می دهد تا ترکیب های استفاده شده به وسیله بازیکنان دیگری را که همان سیاهچاله را تکمیل نموده، مشاهده و استفاده نمایند.
در کنار نسخه استاندارد و 69.99 دلاری بازی، نسخه کالکتورز بازی نیز برای علاقه مندان با قیمت 149.99 دلاری عرضه می گردد. این نسخه در کنار یک نسخه از بازی، شامل استیل بوک، آرت بوک، دیسک موسیقی های بازی، تعدادی پین فلزی، برچسب، نقشه دنیای بازی، کتاب دیجیتالی تاریخ 35 ساله اتلوس به همراه برترین موسیقی های آثار این شرکت در طی این سال ها به صورت دیجیتالی و محتوای درون بازی می گردد.
Metaphor: ReFantazio قرار است در تاریخ 11 اکتبر برای پلی استیشن 5، سری ایکس باکس، پلی استیشن 4 و رایانه شخصی به وسیله استیم و مایکروسافت استور در تاریخ 11 اکتبر عرضه گردد.
منبع: Gematsu
منبع: دیجیکالا مگ