به بهانه فم تریپ؛ اینفلوئنسر های معروف جهان در ایران چه می کنند؟
به گزارش تور ارمنستان ارزان، خبرگزاری مهر - شراره داودی: فم تریپ! بله، فم تریپ! یک ترکیب عجیب و غریب از دو کلمه انگلیسی که اگر کسی کنارمان بگوید، احتمالا نگاه عاقل اندر سفیهی به او می اندازیم که اصلا چه می گوید!
حضور 12 اینفلوئنسر فضای مجازی در ایران و در قالب فم تریپ باعث شد هم این کلمه را معنی کنیم، هم بررسی کنیم که سفر این افراد چقدر برای ایران آورده دارد.
اما فم تریپ به همین شکلی که نوشته می شود، تلفظ هم می شود و در حقیقت از همنشینی دو کلمه مجزا شکل گرفته است؛ Familiarization Trip نام کامل شده فم تریپ است که کلمه اول به دلیل طولانی بودن آنقدر کوتاه شده که تنها فم دارد!
حالا که خود عبارت را شناختیم و از تلفظش خیالمان راحت شد، سراغ معنی اش می رویم، فم یعنی آشنایی، اما در کنار کلمه تریپ که خودش معنی سفر می دهد؛ منظور سفر ارزان یا حتی رایگان است.
پس فم تریپ یعنی سفری که خیلی ارزان یا حتی رایگان باشد که یعنی کسی از طرف میزبان دعوت شده باشد و لازم نباشد هزینه ای برای اقامت، غذا و جابه جایی در مقصد بپردازد.
حالا اگر بپرسید چرا این اطلاعات را برای تان نوشته ایم، چون احتمال دادیم اگر شما هم مثل خود ما کمی اهل فضای مجازی باشید، در این چند روز گذشته چشمتان به هشتگ این کلمه خورده بود و شاید برای تان سوال شده باشد که فم تریپ چیست و اصلا چه اتفاقی افتاده که اینقدر از آن صحبت می شود.
ماجرای فم تریپ در ایران چیست؟
داستان از جایی آغاز شد که یک صفحه اینستاگرامی خبر از حضور 12 اینفلوئنسر شبکه اجتماعی در ایران را داد، 12 نفری که از کشور های مختلف با تخصص های متفاوت هستند و در این سفر که برای آن ها رایگان و با هزینه میزبان (کسی که دعوت شان کرده) است، قرار است زیبایی ها و امکانات مقصد را به مخاطبان خودشان معرفی کنند و احتمالا آن جا را هدفی برای سفر آن ها کنند.
اینفلوئنسر هم به کسانی گفته میشه که در شبکه های مجازی شناخته شده و در برخی موارد تاثیرگذار هستند، آن ها با انتشار عکس ها و یودئو هایی که اغلب تولید محتوا های اختصاصی خودشان است و می تواند شامل زندگی روزمره، حرفه، علاقه مندی ها و سرگرمی ها، دغدغه هایی در زمینه های مختلف مثل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ورزشی باشد، مخاطب هایی را جذب می کنند که به مرور زمان و با افزایش این تعداد، تا جایی شناخته می وشند که وقتی از موضوعی حرف می زنند یا جایی را معرفی می کنند، مخاطب های زیادی از آن باخبر می شوند.
اما نکته ای که باید در نظر گرفت، حضور این افراد هزینه های بالایی دارد و معمولا در بخش های دولتی امکان پذیر نیست، به همین دلیل بخش خصوصی بر اساس توانی که دارد یا با کمک اسپانسر هایی که معمولا برای تبلیغات با چنین پروژه هایی همراه می شوند، پرداخت ها را انجام می دهند.
کوله بار اینفلوئنسر ها از ایران چیست؟
سفرشان را از تهران آغاز کردند، به کاشان و اصفهان رفتند و بعد جهتشان به شیراز افتاد. برنامه ریزی برای گروهی از آدم هایی که هرکدام در یک کشور هستند و حالا باید باهم در یک نقطه باشند، کار چندان ساده ای به نظر نمی رسد، مخصوصا اینکه تامین هزینه ها و برنامه ریزی حضور در هر نقطه ای باید دقیق اتفاق بیفتد تا برنامه ای بهم نریزد.
در این جهت آن ها در خانه های بومگردی اقامت کردند، مهمان رستوران های مختلف شده اند، از مکان های دیدنی بازدید کردند و در هر مرحله عکس ها و فیلم های مختلفی را بر اساس محتوای صفحات شخصی خودشان منتشر کرده اند، محتوایی که شاید در برخورد اول به نظر ما خیلی درست نباشد، اما مگر آن ها چیزی بیشتر از یک توریست هستند؟
توریست هایی که در لایه اولیه برخورد با یک کشور و مردمانش می مانند و قرار نیست بقیه شرایط را درک کنند. آن ها معمولا زیبایی ها را می بینند و در چند روزی مهمان می شوند، همه ذهنشان ثبت بهترین هاست، با این حال گشت و گذار در شهر های ایران و میان دیدنی های هرکدام با غذا های منحصربفرد خودمان قطعا تجربه بدی برای آن ها نخواهد بود.
صنعت توریسم در دنیا
فم تریپ را هم آژانس هایی مسافرتی، هم هتل ها و هم رستوران ها در کشور های مختلف دنیا برگزار می کنند، قطعا و حتما می توان از حضور این افراد و نوع تولید محتوا و حتی روندی که داشته اند، ایراد هایی گرفت، اما این نکته را نباید فراموش کرد که حضور توریست ها در کشور نه تنها بُعد اقتصادی دارد که روی معرفی ایران به مردم دیگر کشور ها هم موثر است، اما مهم این است که ما به عنوان میزبان چه خوراکی را برای این افراد حاضر می کنیم تا با دیگران به اشتراک بگذارند.
در این میان محمدابراهیم لاریجانی، مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری معاونت گردشگری در گفت وگویی با همشهری گفته که او نیز اشکالات فنی بر تولید محتوای اینفلوئنسر های دعوت شده به ایران را پذیرفته اما معتقد است نباید جلوی اجرا و تکرار چنین پروژه هایی گرفته شود.
به اعتقاد او، حتی اگر این افراد بی ارتباط به سفر باشند، اما فالوئر های آن ها انسان هستند و اگر حتی 5میلیون از 20میلیون دنبال کننده آن ها تصاویر ایران را در صفحات شان مشاهده کنند، حس خوب ایران به آن ها منتقل می شود و ممکن است علاقه مند به سفر حتی 5سال دیگر شوند و یا حتی هیچ گاه در عمرشان به ایران سفر نکنند. او اجرای چنین پروژه هایی را بخشی از شیوه اینفلوئنسر مارکتینگ در بازاریابی دیجیتال گردشگری عنوان کرده است که درصورت هدفمندبودن می تواند به جذب گردشگر به ایران کمک کند.
منبع: برترین ها