ترامپ به دنبال حامی در منطقه مهم و راهبردی آسیاست

به گزارش تور ارمنستان ارزان، رئیس جمهوری آمریکا با سفر به ژاپن، کره جنوبی، چین، ویتنام و فیلیپین، میخواهد به مخالفان داخلی خود ثابت کند که قادر است در بحران های بین المللی از منافع واشنگتن دفاع کند، ولی کارشناسان در خصوص موفقیت وی تردید دارند.

ترامپ به دنبال حامی در منطقه مهم و راهبردی آسیاست

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه کامرسانت، چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امروز، آدینه، راهی سفر دوره ای به آسیای می گردد که کاخ سفید آن را طولانی ترین سفر یک رهبر آمریکایی طی 25 سال گذشته نامیده است.

مسئله اینجاست که آقای ترامپ که در داخل آمریکا با دشواریهای بسیار زیادی روبرو ست، میخواهد به مخالفان خود ثابت کند که قادر به دفاع از منافع ملی ایالات متحده در روند حل و فصل مسائل بین المللی که شدیدترین آن بحران کره شمالی است، می باشد. به نظر میرسد بیشترین توجه روی مذاکرات رئیس جمهوری آمریکا در پکن معطوف باشد که مسائل پیرامون کره شمالی مهمترین موضوع گفت وگوهای وی با مقامات چینی خواهد بود.

سفر بزرگ دونالد ترامپ به قاره آسیا، دومین سفر طولانی خارجی وی بعد از ورود به کاخ سفید محسوب می گردد . این سفر که امروز آدینه، شروع می گردد تا 14 نوامبر ادامه خواهد داشت. ترامپ ابتدا روز آدینه به جزایر هاوایی عزیمت می نماید و سپس توکیو نخستین توقف آسیایی وی خواهد بود. مقصد بعدی او کره جنوبی، چین، ویتنام (که در جریان آن ترامپ در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاریهای مالی آسیا و اقیانوس آرام شرکت می نماید) و بعد هم فیلیپین خواهد بود. بر اساس اطلاعات کاخ سفید سفر ترامپ به کره جنوبی و چین، سفری رسمی است.

سفر ترامپ در شرایط تشدید وخامت اوضاع سیاسی در داخل آمریکا

اوضاع سیاسی در واشنگتن، با وجود گذشت شش ماه از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، تنها وخامت بیشتری پیدا نموده است. جنجال بر سر ردپای روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در آمریکا، ابعاد تازه تری یافته و نخستین نتایج گروه ویژه دادستان کل آمریکا منجر به بازداشت خانگی پل مانافورت رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ شده که برخلاف جراد کوشنر ممکن است به محکومیت قضایی درازمدت بیانجامد.

در شرایط ناکامی در سیاست داخلی، رئیس جمهوری آمریکا احتیاج دارد تا دستورکار سیاست خارجی خود در جهت گیری آسیا را اصلاح کند تا به مخالفان سیاسی خود در واشنگتن ثابت کند که می تواند از منافع آمریکا در بحرانهای مختلف بین المللی که مهمترین آن وخامت اوضاع در شبه جزیره کره است، دفاع کند.

سفر آسیایی ترامپ هم نمی تواند او را به اهداف خود برساند

البته کارشناسان آمریکایی و روسی که کامرسانت با آنها صحبت نموده، در خصوص دورنمای روشن سفر آسیایی دونالد ترامپ با تردید نگاه می نمایند. جیمز شاف کارشناس ارشد بنیاد کارنگی در واشنگتن گفته است: نباید انتظار زیادی از این سفر داشت. فراهم سازی مقدمات آن بسیار دیر شروع شد، ضمن اینکه تیم رهبری ترامپ، عملا کارشناسی در زمینه مسائل این منطقه ندارد. به عقیده این کارشناس آمریکایی، اصلی ترین هدف ترامپ باید مقابله با نفوذ روزافزون چین در این منطقه مهم و راهبردی باشد که خط مشی خاص و درستی در این جهت گیری در دولت وی دیده نمی گردد.

الکساندر لومانوف کارشناس ارشد موسسه شرق دور در آموزشگاه علوم روسیه نیز گفته است: مهمترین نقطه در سفر رئیس جمهوری آمریکا به کشورهای آسیایی، چین و دیدار سران دو کشور است که دقیقا مواضع آنها در قبال کره شمالی، متفاوت است و امید ترامپ برای رسیدن به توافقی با طرف چینی، به احتمال زیاد نقش بر آب خواهد شد.

ترامپ قادر نیست چین را با سیاست خود همراه سازد

به عقیده وی، مشکل اینجاست که دونالد ترامپ هر از چند گاهی یکبار به مقامات پکن شلاق نشان می دهد، ولی تاکنون هرگز از حربه هویج برای تشویق آنها به همکاری با واشنگتن استفاده ننموده (اشاره به سیاست استفاده از ابزار هویج و شلاق برای پیشبرد اهداف سیاسی). به گفته لومانوف، دستیابی به راه حلی برای مشکل کره شمالی در جریان مذاکرات وی در پکن تنها در صورت خودداری وی از ادامه اظهارات شدیدالحن علیه پیونگ یانگ و حمایت از پیشنهاد چین و روسیه در خصوص توقف دوجانبه اقدامات تحریک آمیز امکان پذیر خواهد بود.

جیمز شاف نیز انتظار ندارد که در جریان مذاکرات رهبران آمریکا و چین، پیشرفتی در حل و فصل بحران در شبه جزیره کره حاصل گردد. وی شرح داده: من فکر نمی کنم که این مذاکرات سازنده باشد. برای اینکه آمریکا با پیشنهاد پکن و مسکو برای حل این بحران موافق نیست. و دولت آمریکا به هیچ وجه با نظریه توقف مانورهای نظامی خویش در منطقه موافقت نخواهد کرد.

منبع: تسنیم
انتشار: 8 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 716

به "ترامپ به دنبال حامی در منطقه مهم و راهبردی آسیاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ به دنبال حامی در منطقه مهم و راهبردی آسیاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید